Geen betere manier om een project te promoten dan door ambassadeurs in te zetten. Daarom lanceerde Bewegen Op Verwijzing in 2024 al een campagne met bekende gezichten zoals Dirk De Wachter en Patrik Vankrunkelsven. Maar het kan ook op kleinere schaal, met lokale ambassadeurs. Zo hebben ze in ELZ Dender drie plaatselijke ambassadeurs om de inwoners warm te maken voor Bewegen Op Verwijzing.

Vorig jaar verspreidde Gezond Leven een stappenplan over hoe je een lokale ambassadeur kan inzetten. Rutger Keuten, stafmedewerker eerstelijnszone (ELZ) Dender en trekker van Bewegen Op Verwijzing, ging ermee aan de slag en deelt zijn ervaring graag met andere netwerken. “Ik raakte geïnspireerd door de Vlaamse campagne van Bewegen Op Verwijzing en die voorbeelden heb ik meegenomen naar de stuurgroep”, zegt hij. “Daar bleken een diëtiste en een kinesitherapeut wel bereid om een lokaal gezicht te worden van Bewegen Op Verwijzing. Ook via de nieuwsbrief hebben we een oproep gedaan. En dat leverde nog een positief antwoord op van een psychologe die al doorverwijst.”

Wat is voor jou de meerwaarde van zo'n lokale ambassadeur?

“De algemene campagne van Bewegen Op Verwijzing met bekende mensen is zeker nuttig, maar door een lokale ambassadeur in te schakelen hebben potentiële verwijzers een persoonlijker gezicht. Men heeft sneller de neiging om vragen te stellen aan mensen die ze kennen.

Hoe heb je de samenwerking praktisch aangepakt?

“We wilden graag interviews doen met de potentiële ambassadeurs, maar we hebben hen zelf laten kiezen op welke manier dat gebeurde. Ze hadden een voorkeur voor een schriftelijk interview en dus hebben we hen de vragen uit de leidraad gemaild. Als je mensen zelf laat bepalen wat het best bij hen past, verlaag je de drempel.”

Wat heb je gedaan met hun antwoorden?

“Ik heb die wat herwerkt en aan hen terugbezorgd, zodat ze hun goedkeuring konden geven voor we ze op onze website plaatsten. Momenteel staat enkel het interview met de psychologe erop, maar het is de bedoeling dat ook de andere twee good practices daar gedeeld worden. We hebben ook specifiek andere potentiële verwijzers met hetzelfde beroep als de lokale ambassadeur, aangesproken via mail (via de sociale kaart).”

Heeft dat ook effect?

“In onze ELZ waren de doorverwijzers voornamelijk huisartsen en diëtisten, maar ik heb de indruk dat er dankzij onze ambassadeur toch ook enkele psychologen extra zijn gaan doorverwijzen. Ook onze Bewegen Op Verwijzing-coaches geven dat aan. Al kan dat natuurlijk ook liggen aan de algemene communicatiecampagne. Nu, wij zetten Bewegen Op Verwijzing sowieso elk jaar in de kijker, herhaling werkt. Maar zo’n lokale ambassadeur is toch iets anders dan ‘droog’ materiaal. Het is een leuke manier om de doelgroep aan te spreken.”

Wat waren de grootste succesfactoren en wat liep minder goed?

“Een interview met een specifieke beroepsgroep wérkt. Je spreekt er de collega’s over aan, het komt op het overleg van de lokale beroepskring, ... Het enige jammere was dat we geen reactie kregen van de huisartsen. Onze oproep om lokale ambassadeur te worden stond nochtans open voor álle beroepsgroepen. We hebben dus zeker nog niet iedereen kunnen bereiken. De coaches geven ook aan dat je de ‘believers’ sneller mee hebt dan de mensen die Bewegen Op Verwijzing nog niet kennen. Dat blijft moeilijk.”

Hoeveel tijd en welke middelen kwamen erbij kijken?

“Er is heel weinig voor nodig. De oproep lanceren tijdens de stuurgroep kost geen moeite en ook het verspreiden van het interview was makkelijk dankzij het stappenplan van Gezond Leven. We moesten het enkel lokaal aanpassen. We sturen bovendien twee keer per maand een nieuwsbrief uit dus het was simpel om het ook via die weg te delen. Het interview en de feedback verwerken en de tekst op de website zetten, is misschien een kleine inspanning, maar het hielp dat Gezond Leven de vragen al had voorgekauwd. De leidraad was heel duidelijk.”

Hoe zie je dit ambassadeurschap naar de toekomst toe?

“De drie mensen die we nu hebben gevonden, zullen zeker nog enkele jaren in het werkveld staan en ambassadeur blijven. Volgend jaar willen we kijken of we met een bepaalde frequentie communicatiecampagnes kunnen doen, bijvoorbeeld om het materiaal van Gezond Leven te promoten of om de lokale ambassadeurs in de belangstelling te zetten. Dit gaan we opnemen in de jaarplanning.”

Tot slot, welke tips heb je voor andere netwerken die ook op zoek willen naar een lokale ambassadeur?

“Begin bij die mensen waarvan je weet dat ze Bewegen Op Verwijzing kennen en die al doorverwijzen. Vraag aan de stuurgroep of zij dergelijke contacten hebben. Je kan ook altijd bij de coaches polsen wie zij een goede ambassadeur zouden vinden.”