Als Eerstelijnszone vinden wij het belangrijk om in te spelen op regionale behoeften van lokale besturen, voorzieningen en welzijns- en gezondheidsactoren.
Meermaals per jaar organiseren wij daarom een info- en ontmoetingslunch voor welzijns- gezondheidswerkers.
Op dit forum wordt telkens een inhoudelijk actueel aanbod voorgesteld en proberen we daaraan praktijkgerichte info te koppelen. Met dit initiatief geven we ook een gelegenheid tot ontmoeting en netwerking.
De geplande infolunches worden bekendgemaakt via onze nieuwsbrief (schrijf hier in)
Ideeën voor een volgende infolunch? Geef ze door via onderstaande link.
Hoe wordt een slachtoffer opgevangen na een misdrijf? Op welke hulpverlening kan een slachtoffer beroep doen en hoe ziet deze hulp er dan concreet uit? Hoe gaat dit in zijn werk als het slachtoffer minderjarig is?
Tijdens de infolunch op donderdag 22 mei werden jullie wat wijzer m.b.t. de ondersteuningsmogelijkheden binnen het VAPH (Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap). We kregen een heldere kijk op de Rechtstreeks Toegankelijke en niet-Rechtstreeks Toegankelijke Hulp van onderstaande sprekers:
Tijdens de infolunch op 18 februari 2025 gingen we dieper in op het aanbod voor dak- en thuislozen in het Waasland. Waarvoor kan je bij het OCMW terecht en waarvoor bij het CAW? En wat doet Compañero nu juist?
Wie doet wat en hoe kan je een warme doorverwijzing doen?
Verschillende organisaties binnen het GGZ-landschap in het Waasland voor kinderen en jongeren kwamen hun aanbod voorstellen:
Wat betekent cultuursensitief werken? En hoe pak je dit aan? Anja Van Impe (Beleidsstafmedewerker bij CAW Oost-Vlaanderen) nam ons mee in het verhaal.
Jeroen Van Pottelberge van Wonen Vlaanderen bracht de wijzigingen in het woonlandschap en de voordelen ervan, de rol van het agentschap en algemene info over de pijlers. Daarna kwamen de 3 Wase woonmaatschappijen elk om beurt aan het woord. Zij brachten onder andere bijzonderheden en verschillen per woonmaatschappij.
Welke buurtplatformen bestaan er en waarvoor kan je ze gebruiken? Welbi, Hoplr, en Give a Day kwamen hun werking en aanbod toelichten.
Waarvoor en hoe kan je doorverwijzen?
Woonwijzer Waasland ondersteunt lokale besturen met hun woon- en energiebeleid, maar heeft ook een ondersteuningsaanbod voor burgers gaande van leveranciersvergelijking, begeleiding bij premieaanvragen tot woonkwaliteit. Er worden ook concrete projecten opgestart specifiek gericht op een sociale doelgroep zoals papillon - het verhuren van energiezuinige huishoudtoestellen - en het nieuwe project ‘Check je ketel’ (gratis onderhoud van je verwarmingsinstallatie).
CAW Oost-Vlaanderen en Budget In Zicht (BIZ) kreeg een tijdelijke bijkomende opdracht om de bevolking extra te ondersteunen. Ze sloegen de handen in elkaar en werkten een aanbod uit voor de hele provincie, waarbij het CAW enerzijds focust op de vindplaatsgerichte inzet van lokale energiemedewerkers, en anderzijds voor een uitgebreid groepsaanbod op maat van zowel cliënten als hulpverleners.
Powerpoints van voorbije infolunches kunnen steeds opgevraagd worden bij inge.van.loo@elzwaasland.be