Hoe herken je trauma bij kinderen en wat kan je als leerkracht doen? Tijdens deze vorming op 13 november in Zottegem krijg je inzicht én praktische handvatten, met aparte sessies voor kleuter- en lager onderwijs.
Heel wat kinderen maken negatieve ervaringen mee. Gelukkig hoeven die niet allemaal per se tot ontwikkelingstrauma te leiden. Wanneer we vanuit de omgeving, liefst zo vroeg mogelijk, aandachtig zijn voor kinderen en gezinnen die zich in uitzonderlijk stressvolle situaties bevinden, kan veel leed worden voorkomen.
OverHoop, met de steun van de Koning Boudewijnstichting, richt zich op de sensibilisering, preventie en aanpak van negatieve ervaringen bij kinderen tot 14 jaar. Het is vooral een verhaal ‘over hoop’ en over veerkracht, omdat er in preventie, aanpak en herstel van ontwikkelingstrauma ook kansen liggen. OverHoop verzamelt en deelt de versnipperde inzichten en kennis over ontwikkelingstrauma. Op die manier biedt OverHoop iedereen die met kinderen omgaat extra houvast.
Meer info: https://www.samenoverhoop.be/
Een huisarts, een leerkracht, een maatschappelijk werker, een apotheker, een sportcoach, ... : wie dicht bij kinderen en gezinnen werkt, kan vroeg detecteren én actie ondernemen. Als eerstelijnszone neemt Panacea in onze regio het voortouw om de handvaten die OverHoop biedt lokaal ten volle te benutten. Want onze professionele en informele zorg- en hulpverleners van de nulde- en eerstelijn hebben de kans om de impact van ingrijpende negatieve ervaringen op ieder kind te verkleinen. En die kans verdient een extra duw in de rug.
Karen van Lierde, coördinator van de Eerstelijnszone Panacea en voorzitter van de werkgroep OverHoop licht toe:
“We deden een oproep binnen ons netwerk en mobiliseerden diverse professionals in een werkgroep rond dit thema. Samen beogen we een maximale en blijvende impact. Daarom hebben we gekozen voor een aanpak met vier sporen:
Wat een waardevolle week hebben we samen beleefd!
Tijdens de Week van OverHoop, met de steun van de Koning Boudewijnstichting, stonden we van 15 tot 21 oktober 2025 stil bij het thema van vroegdetectie en sensibilisering rond trauma bij kinderen. Kleine daden maken een groot verschil.
Een hartelijke dankjewel aan iedereen die deze week mee mogelijk maakte: de werkgroep, sprekers, vrijwilligers én alle aanwezigen. Dankzij jullie betrokkenheid zetten we samen een stap in het grotere verhaal van veerkracht en hoop.
Hoe herken je trauma bij kinderen en wat kan je als leerkracht doen? Tijdens deze vorming op 13 november in Zottegem krijg je inzicht én praktische handvatten, met aparte sessies voor kleuter- en lager onderwijs.
Tijdens de Week van OverHoop, met de steun van de Koning Boudewijnstichting, bundelde de werkgroep alle inzichten in een handige signalenbundel.
Deze signalenbundel helpt je: