Het hoofddoel van de campagne is oneigenlijk zorggebruik tegengaan. Dit willen we doen door burgers aan te moedigen de juiste weg te bewandelen met hun zorgvraag. Er wordt benadrukt wanneer je best bij de huisarts, de huisartsenwachtpost of de spoeddienst gaat voor medische hulp. Dit verschil maken we duidelijk aan de hand van een drieluik folder die we ontwikkelden.
Het drieluik folder geeft duidelijk, in klare taal, het verschil weer voor welke zorgvragen en wanneer je bij huisarts, huisartsenwachtpost en op de spoeddienst terecht kan. Op de achterzijde van de folder is een QR-code beschikbaar die doorverwijst naar een Franse en Engelse vertaling van de folder.
Naast het verschil tussen de drie genoemde medische diensten, is er op het drieluik ook aandacht voor de websites www.zoekgezond.be en www.moetiknaardedokter.be. Via deze websites vul je kort de persoonsgegevens en/of symptomen in en krijg je het advies of je al dan niet naar de dokter moet. Beide websites zijn wetenschappelijk onderbouwd en een betrouwbaar instrument zodat de burger de regie kan nemen over zijn gezondheid.
Eerstelijnsactoren worden opgeroepen de folder te verspreiden en inhoudelijk te overlopen met hun patiënten/cliënten. Door samen in te gaan op de inhoud wordt het belang benadrukt en geef je je doelpubliek de kans om eventueel vragen te stellen.
Naast het drieluik ontwikkelden we ook een affiche. Deze affiche bevat dezelfde info als de binnenkant van het drieluik en kan opgehangen worden in bijvoorbeeld wacht- of consultatieruimtes.
Verder is er ook een heleboel digitaal materiaal beschikbaar: visuals en kant en klare story's voor sociale media, beelden voor wachtschermen, een post voor Facebook of LinkedIn, een nieuwsartikel om op je website te posten, ...
Ben jij hulpverlener en wil je ook gebruik maken van het materiaal? Mail dan naar alinevanbever@elzregioaalst.be.