De voorbije 6 maanden werd er een service design traject gelopen. Dit is een gestructureerd proces waarbij bekeken werd hoe de dienstverlening van het GBO verbeterd kon worden. Alsook hoe we beter zicht kunnen krijgen op de behoeften en verwachtingen van gebruikers, rekening houdend met operationele efficiëntie en haalbaarheid.
Tijdens het traject vonden verschillende workshops en actieve co-creatiesessies plaats met de GBO-partners, die elk hun expertise en kennis deelden om zo tot het beoogde resultaat te komen. Naast de vaste GBO-partners waren er steeds verschillende netwerkactoren aanwezig op de workshops, waardoor het brede netwerk van hulpverleningsorganisaties in Leuven vertegenwoordigd was. Ook werd de doelgroep actief betrokken bij het traject, dit door interviews en online bevragingen uit te voeren waarbij de cliënt de mogelijkheid kreeg om feedback te geven op ideeën.
Concept 1: Houvast voor de cliënt is een tool in de vorm van een sjabloon waarbij de cliënt mee de regie in handen heeft. Als hulpverlener vul je dit sjabloon in tijdens of na een gesprek met je cliënt. De focus ligt op eigenaarschap en een persoonlijke leidraad die het overzicht bewaart in een complex hulpverleningslandschap.
Het is een digitale tool zodat dit doorgestuurd kan worden naar de cliënt. Er zal ook een fysieke mogelijkheid zijn om mee te geven aan de cliënt indien gewenst. Wat komt aan bod? De sociale grondrechten worden uitgelicht en we proberen zo compact mogelijk weer te geven waar de focus op zal liggen tijdens het hulpverleningstraject. Via een pagina 'vergeet-me-nietjes' wordt duidelijk weergegeven wat belangrijk is voor de cliënt en er is ook een stappenplan waar gemaakte afspraken gebundeld kunnen worden.
Voordat we dit concept lanceren, willen we graag dit najaar een testfase doen. Hiervoor zijn we op zoek naar organisaties die rechtstreeks met cliënten werken en hieraan mee willen doen. Meer details over de tool worden vooraf uitgebreid toegelicht.
Neem je graag deel aan de testfase? Hou dan alvast deze data vrij! Inschrijven kan via deze forms.
Concept 2: Bij het tweede concept ligt de focus meer op oplossingen voor interne samenwerking. We ontwierpen een platform op Teams specifiek voor GBO-partners en andere betrokken professionele partners. Dit platform wordt op dit moment nog afgewerkt en ook in het najaar zal hier een testfase van komen. Dit platform zal interessante informatie van GBO Leuven bundelen. Enkele voorbeelden: informatie over nieuwe collega's, Broodjes Digitaal, verwijzingen naar de sociale kaart, ...
Deze testfase doen we samen met de kernpartners en de professionele partners die tijdens het traject betrokken waren. Na de testfase gaan we aan de slag met de verzamelde feedback en hopen we dit uit te rollen naar de rest van het Leuvens netwerk.