Trauma is geen zeldzaamheid, het zit vaak dichterbij dan we denken. Hoe herken je de signalen? Hoe bouw je als hulpverlener of leerkracht aan een veilige relatie? En hoe bewaak je daarbij je eigen veerkracht? Op deze vormingsdag krijg je geen pasklare oplossingen, maar wel inzicht, houvast en concrete handvatten. Je ontdekt hoe traumasensitief werken er in de praktijk uitziet en hoe jij daarin een verschil kan maken.
Spreker: Ilona Klejdzinski
Connectedness allows people to heal: de kracht van verbinding in een hulpverleningsrelatie. Wat maakt of kraakt een hulpverleningsrelatie? In essentie is het de verbinding die het verschil maakt, en waardoor cliënten tot herstel en groei kunnen komen. Maar dat gaat niet zomaar. Hoe creëer je dat noodzakelijk contact? We vinden inspiratie bij Bruce Perry en zijn visie op Regulate-Relate-Reason vanuit het Neurosequentieel Model.
Spreker: Eva Kestens
In elke lagere schoolklas zitten minstens drie kinderen die meerdere ingrijpende gebeurtenissen meemaken of hebben meegemaakt. Redenen genoeg om als leerkracht of ondersteuner bewust te worden van de effecten van trauma op kinderen in de klas. Hoe beïnvloedt trauma leren en het gedrag in de klas? Hoe herken ik het? Wat is mijn rol als leerkracht? Wat kan ik doen om een verschil te maken? Hoe zorg ik dat ik niet overbelast geraakt als ik ook hier nog rekening mee moet houden?
Spreker: Romina Cuadros Perez
Als hulpverlener bevind je je vaak in het oog van de storm: je luistert naar ingrijpende verhalen, stelt je open voor de emoties van anderen en probeert in verbinding aanwezig te zijn in situaties die zwaar kunnen wegen. Maar hoe zorg je ervoor dat je daarbij je eigen innerlijke rust behoudt? In deze workshop gaan we aan de slag met technieken en inzichten om als hulpverlener stevig en kalm te blijven in de vaak beladen realiteit van ons werk. We staan ook stil bij de impact van secundaire traumatisering, leren herkennen wanneer deze ons begint aan te tasten en kijken naar wat preventief nodig is.