Actieplan ELZ Mechelen-Katelijne 2022

Inhoud

ACTIE: Versterken van het lokale netwerk. 1

ACTIE PZON centraal 5

ACTIE: Zorgcontinuïteit in praktijk. 8

ACTIE: Presentie. 12

ACTIE: Project mantelzorg. 15

ACTIE: Versterken van het lokale netwerk

NOOD

Het lokale landschap van zorg en hulp verlening is erg complex en versnipperd. Zeker voor de PZON maar evengoed voor de zorgverlener is het moeilijk om de bomen door het bos te zien. Er is nood aan een efficiënte ontsluiting van het bestaande aanbod zodat de PZON zich niet langer verliest in het zoeken naar hulp en ondersteuning of van het kastje naar de muur wordt gestuurd.

Zorgverleners signaleren te weinig op de hoogte te zijn van het lokale aanbod. Om in vertrouwen te kunnen doorverwijzen is kennis van het aanbod echter niet voldoende. Vertrouwen in de zorgverlener naar wie je doorverwijst en vertrouwen dat de hulpvraag ter harte zal worden genomen zijn essentieel.

Binnen het netwerk van de ELZ is veel kennis en expertise aanwezig over welzijns- en gezondheidsthema’s. Ook werden reeds talloze goede praktijken en methodieken ontwikkeld. Organisaties en zorgverleners geven aan onvoldoende te weten waar ze terecht kunnen rond bepaalde thema’s of welke goede praktijken en methodieken reeds beschikbaar zijn. Goede praktijken gaan te vaak verloren omdat ze niet verankerd worden binnen de reguliere werkingen nadat de projectfase beëindigd is.

Door in te zetten op het delen van kennis en expertise, het ontwikkelen van vertrouwen en korte lijnen tussen lokale organisaties en hulpverleners kan op korte termijn winst geboekt worden zowel voor de PZON als op voor de professional.

DOELGROEP

Direct:

  • Zorgverleners
  • Organisaties (beleidsmedewerkers)

Indirect:

  • PZON

BEOOGDE IMPACT:

  • Verbeteren van de zorg zoals die door het individu wordt ervaren: PZON kan optimaal gebruik maken van het welzijns- en gezondheidsaanbod en wordt niet langer van het kastje naar de muur gestuurd. De zorgverleners beschikken over de nodige kennis en methodieken om kwaliteit van zorg te verzekeren.
  • Verbeteren van gezondheidstoestand op bevolkingsniveau: Het bestaande aanbod wordt optimaal ingezet. Meer inwoners krijgen toegang tot de zorg die ze nodig hebben.
  • Sociale rechtvaardigheid en inclusie: door in te zetten op een warme doorverwijzing over de grenzen van zorg en welzijn heen vinden moeilijk bereikbare doelgroepen de weg naar het bestaande aanbod.
  • Meerwaarde voor de professionals: De zorgverleners hebben de nodige kennis en competenties om hun job goed uit te oefenen en weten bij wie ze terecht kunnen met vragen. De zorgverleners kunnen met vertrouwen hun patiënt/cliënt doorverwijzen.
  • Realiseren van meer waarde: De PZON komt sneller bij de juiste organisatie of zorgverlener terecht, wordt sneller verder geholpen.

KERNTEAM en SUPERVISOR:

  • Supervisor: Sven De Bakker
  • Kernteam:
    • Mieke Vanseuningen
    • Cécile Verbeke
    • Lieve Pensaert

VERBINDINGEN

Resultaten van de andere acties van de ELZ dienen als input voor deze actie: delen van de goede praktijken, acties onder de aandacht brengen, creëren van draagvlak voor de acties.

VISIE EN WAARDEN

Met deze actie zetten we in op het creëren van verbinding tussen de zorgverleners en organisaties binnen de ELZ. We dragen bij tot het verbeteren van zorgcontinuïteit en hebben aandacht voor de meest kwetsbaren die nu nog onvoldoende hun weg vinden naar het aanbod.

MIDDELEN

Financiële middelen: 5000 euro

Logistiek: lokalen ter beschikking gesteld door partners

Mensen: personeel ELZ, personeel partners ELZ

Materialen: ICT toepassingen: website, nieuwsbrief, MIRO, teams

COMPETENTIES

Motiveren en verbinden: personeel ELZ

Organisatie events: personeel ELZ

Communicatiekanalen inzetten: personeel ELZ, eventueel externe expertise

Inhoudelijke expertise: thema-gebonden, methodieken aanwezig bij partners ELZ

Begeleiding workshops: personeel ELZ, personeel partners ELZ, eventueel externe expertise

PARTNERS

Organisaties met een aanbod op vlak van zorg- en welzijn.

Beroepsverenigingen

ANDERE BETROKKENEN

Inzet op ruime verspreiding van de actie om maximale deelname te verwezenlijken. Leden van de zorgraad staan in voor het motiveren en informeren van hun achterban.

Bevraging van de partners:

  • Welke thema’s moeten aan bod komen?
  • Welke goede praktijken willen ze delen?

PLAATS VAN DE PZON IN DE ACTIE

Cluster PZON neemt deel aan de acties en geeft sturing via zorgraad en dagelijks bestuur.

INZICHTEN

  • Online overleg zorgt onvoldoende voor verbinding. Elkaar fysiek ontmoeten is noodzakelijk.
  • Om in vertrouwen te kunnen doorverwijzen is het belangrijk om een persoonlijk contactpersoon te hebben en niet enkel een algemeen nummer van een organisatie.
  • Aanbod in de regio is nog te weinig gekend. Er is veel interesse om enerzijds info te krijgen maar ook om info te delen en zichzelf kenbaar te maken.
  • Financiering is vaak projectmatig ipv structureel. Inzetten op het verduurzamen van resultaten van die projecten is een must om waardevolle kennis, goede praktijken en tools niet verloren te laten gaan.

RESULTAAT

KT:

  • Zorgverleners schrijven zich in voor de nieuwsbrief van de ELZ.
  • Zorgverleners nemen deel aan de activiteiten georganiseerd door de ELZ: ontbijtsessies, themalunches.
  • Leden van de zorgraad delen de informatie ter beschikking gesteld door het netwerk met hun achterban.
  • Organisaties en zorgverleners krijgen de kans om zichzelf en hun werking/expertise voor te stellen aan het netwerk.
  • Goede praktijken en methodieken worden gedeeld binnen het netwerk.
  • Signalen vanuit het werkveld (bv. lokale problematieken) worden gedeeld en besproken.

MT

  • Zorgverleners hebben kennis van het lokale zorg- en ondersteuningsaanbod.
  • Zorgverleners weten wie ze moeten contacteren bij een vraag of voor een doorverwijzing en weten hoe ze dit kunnen doen.
  • Zorgverleners beschikken over relevante methodieken en voorbeelden van goede praktijken om hun eigen aanbod te optimaliseren.
  • Zorgverleners hebben kennis van de heersende problematieken in de regio en hebben voldoende kennis om hier mee aan de slag te gaan wanneer zij ermee geconfronteerd worden.

LT

  • Zorgverleners hebben vertrouwen in elkaars werking.
  • Er is een attitude van samenwerking ontstaan waardoor het nodige netwerk gecreëerd wordt rond de PZON en waarbij de PZON de regie behoud.
  • PZON heeft sneller toegang tot de juiste hulp.

Indicatoren

  • Zorgverleners krijgen informatie over de acties van de ELZ
  • Deelname van zorgverleners aan de acties (themalunch, ontbijtsessie, vorming,…)
  • Inhoudelijke evaluatie van de acties door de zorgverleners
  • Zorgverleners verwijzen vaker door naar partners
  • De kwaliteit van de doorverwijzing is beter

Meetinstrumenten

  • Aantal inschrijvingen voor de nieuwsbrief
  • Aantal zorgverleners dat deelneemt aan de acties (themalunch, ontbijtsessie, vorming,…)
  • Bevraging zorgverleners

FOLLOW-UP

  • Maandelijkse evaluatie door kernteam
  • 3-maandelijkse evaluatie door zorgraad

COMMUNICATIE

  • Communicatieplan wordt opgesteld door coördinator ELZ
  • Nieuwsbrief ELZ
  • Website ELZ

ACTIE PZON centraal

NOOD

De PZON staat centraal. Een mooie ambitie met een grote gedragenheid binnen de zorgraad doch niet eenvoudig om dit effectief in praktijk om te zetten. Met deze actie willen we antwoord bieden op de vragen:

  • Hoe zorgen we dat de PZON centraal staat in elke actie van de ELZ? Is de term PZON duidelijk voor alle partners? Wat verstaan we onder “de PZON centraal”?
  • Hoe kunnen we zorgen voor een brede vertegenwoordiging? Wie zijn de stakeholders? Hoe kunnen we hen betrekken?
  • Hoe bewaken we dat de stem van de PZON in al zijn diversiteit voldoende gehoord wordt tijdens overleg?
  • Welke logistieke ondersteuning hebben de afgevaardigden van de PZON nodig?
  • Welke structuren moeten opgezet worden zodat de PZON-leden de grote groep van de PZON voldoende kunnen vertegenwoordigen en de mogelijkheid hebben om standpunten af te toetsen?

DOELGROEP

  • Leden van de zorgraad en leden van de cluster PZON in het bijzonder.
  • PZON

BEOOGDE IMPACT

We ambiëren om te evolueren naar een netwerk waar de PZON effectief centraal staat. Zowel in de eigen organisatie als bij elke partner en zorgverlener. Zowel op beleids- en actieniveau als in het zorg- en hulpverleningstraject. De PZON moet van begin tot het einde aan het roer staan. Dit uitgaand van het principe: “wat je voor mij doet, maar zonder mij, doe je tegen mij”.

KERNTEAM EN SUPERVISOR

Supervisor: Natasja Lories

Kernteam:

  • Michel Vanholder
  • Natasja Lories
  • Claire Hoet

VERBINDINGEN

Traject PZON aangeboden door VIVEL.

Acties ELZ: door deze actie creëren we het nodige om de PZON in andere acties centraal te zetten en te betrekken.

VISIE EN WAARDEN

De PZON centraal zetten is 1 van de kernwaarden van de ELZ. Met hierbij de nodige aandacht voor diegenen wiens stem onvoldoende gehoord wordt.

MIDDELEN

Financieel: 2000 euro

Logistiek: lokalen ter beschikking gesteld door partners

Mensen: personeel ELZ

ICT toepassingen

COMPETENTIES

Populatiemanagement: kernteam

Stakeholdersmanagement: kernteam

Opzetten participatieve trajecten: kernteam

ICT: eventueel externe ondersteuning

PARTNERS

  • Mantelzorgorganisaties
  • Patiëntenorganisaties
  • Verenigingen waar armen het woord nemen

ANDERE BETROKKENEN

  • CAR Pastel: goede praktijken ondersteuning patiëntenvertegenwoordiging

PLAATS VAN DE PZON IN DE ACTIE

De PZON staat centraal in deze actie. De actie is erop gericht om de nodige structuren en tools te voorzien om participatie in acties maximaal mogelijk te maken en vertegenwoordigers te ondersteunen om de stem van de PZON te kennen en te kunnen meenemen binnen de zorgraad. We streven naar co-creatie met de PZON om deze actie uit te voeren.

INZICHTEN

Bevraging van de vertegenwoordigers van de zorgraad leert ons dat zij nood hebben aan ondersteuning. Anderzijds werd door de zorgraad opgemerkt dat de opdracht om de PZON steeds centraal te stellen niet evident is.

INSPIRATIEBRONNEN/PERSONEN

  • Verenigingen waar armen het woord nemen
  • CAR Pastel

RESULTAAT

KT:

  • Leden van de zorgraad hebben een duidelijke visie over het begrip PZON centraal
  • Stakeholders zijn in kaart gebracht en kennen de ELZ.
  • De logistieke noden voor het betrekken van de PZON optimaal te verwezenlijken zijn in kaart gebracht.

MT

  • Er werd een structuur opgezet die mogelijk maakt dat standpunten kunnen afgetoetst worden bij de PZON i.s.m. de stakeholders.
  • De leden van de zorgraad krijgen de nodige logistieke ondersteuning.
  • De PZON participeert in acties van de ELZ.
  • Zorgverleners hebben toegang tot de nodige tools en methodieken om de PZON centraal te zetten op het werkveld.

LT

  • Participatie van de PZON wordt verankerd in de werking van het netwerk en zijn partners.
  • Zorgverleners hebben een attitude waar de PZON steeds centraal gesteld wordt.

Indicatoren

  • Leden van de zorgraad hebben een duidelijke visie over het begrip PZON centraal
  • Stakeholdersmap werd opgesteld
  • De vertegenwoordigers van de PZON krijgen de nodige ondersteuning
  • Toename van participatie van de PZON

Meetinstrumenten

  • Visietekst
  • Bevraging zorgraad
  • Bevraging vertegenwoordigers PZON

FOLLOW-UP

  • Maandelijkse evaluatie door kernteam
  • 3-maandelijkse evaluatie door zorgraad

COMMUNICATIE

  • Communicatieplan wordt opgesteld door coördinator ELZ
  • Nieuwsbrief ELZ
  • Website ELZ
  • Inzetten van communicatiekanalen van stakeholders

ACTIE: Zorgcontinuïteit in praktijk

NOOD

Om zorgcontinuïteit te kunnen realiseren in de praktijk is het niet voldoende om te weten wat het best geplaatste aanbod is voor de PZON en naar wie men kan doorverwijzen (cfr. actie versterken van het lokale netwerk). Een tweede noodzakelijk voorwaarde is dat men beschikt over de nodige instrumenten, dat de beschikbare instrumenten en goede praktijken voldoende gekend zijn en dat waar nodig samenwerkingsafspraken gemaakt worden.

Met deze actie willen we:

  • Zipster onderzoeken als tool voor doorverwijzing en aanmelding.
  • Zipster onderzoeken als tool voor gegevensdeling.
  • MDO promoten als goede praktijk en faciliteren.
  • Ontwikkelingen op vlak van GBO opvolgen en ondersteunen met aandacht voor de link tussen de kernpartners en het bredere zorg- en welzijnslandschap.
  • Basishouding bij zorg- en hulpverleners om hulpvraag/nood holistisch/generalistisch te benaderen en samenwerking/doorverwijzing met andere zorg/hulpverleners te verwezenlijken waar nodig.

DOELGROEP

  • Zorg- en hulpverleners
  • PZON met een complexe zorgnood of een zorgnood op verschillende levensdomeinen

BEOOGDE IMPACT

  • Verbeteren van de zorg zoals die door het individu wordt ervaren: de PZON vind zijn weg naar het zorg- en welzijnsaanbod en krijgt de zorg en ondersteuning zonder steeds hetzelfde verhaal te moeten doen.
  • Verbeteren van gezondheidstoestand op bevolkingsniveau: Meer inwoners krijgen de gepaste zorg en ondersteuning. Waar nodig wordt outreachend en aanklampend gewerkt.
  • Sociale rechtvaardigheid en inclusie: door in te zetten op een warme doorverwijzing over de grenzen van zorg en welzijn heen zorgen we dat de PZON niet afhaakt tijdens het proces. Waar nodig neemt de zorg- en hulpverlener zelf het initiatief om de PZON aan boord te houden, steeds met respect voor de privacy van de persoon.
  • Meerwaarde voor de professionals: De zorg- en hulpverleners kunnen het bestaande aanbod optimaal inzetten om hun patiënt/cliënt de nodige zorg en ondersteuning te bieden. Dit betekent een tijdswinst voor de professional en een toename van werktevredenheid.
  • Realiseren van meer waarde: De PZON komt sneller bij de juiste organisatie of zorgverlener terecht, wordt sneller verder geholpen.

KERNTEAM EN SUPERVISOR

Supervisor: Martine Peeters

Kernteam:

  • Mieke Vanseuningen
  • Mieke Witkamp
  • Cécile Verbeke
  • Jolien Bullen
  • Peeters Martine
  • Wendy VERDICKT
  • Sil Imbechts
  • Barbara Brunelli
  • Lore Torfs
  • Koen Meynendonckx
  • Lieve Pensaert

VERBINDINGEN

GBO Mechelen

VISIE EN WAARDEN

Zorgcontinuïteit is 1 van de pijlers van het beleidsplan van de ELZ. Er wordt gestreefd naar een toegankelijk welzijns- en zorgaanbod voor iedereen. Concreet betekent dit dat de zorgaanbieders open staan voor iedereen ongeacht hoe complex het probleem is.

MIDDELEN

  • Financieel: 3000 euro
  • ICT: ZIPSTER
  • Mensen: stafleden ELZ

COMPETENTIES

  • ICT tools: samenwerking met ZIPSTER
  • Enthousiasmeren: kernteam
  • Vorming: ZIPSTER, MDO

PARTNERS

  • ZIPSTER

ANDERE BETROKKENEN

  • Zorg en hulpverleners
  • PZON (betrekken via actie PZON centraal)

PLAATS VAN DE PZON IN DE ACTIE

Bevraging van de PZON.

INZICHTEN

Tijdens de beleidsdag van ELZ Mechelen-Katelijne kwam naar voren dat er een sterke nood is aan de nodige tools om samenwerking en doorverwijzing over de grenzen van de eigen discipline mogelijk te maken. Dit zowel vanuit de professionals als de vertegenwoordigers van de PZON die allen aangeven dat er nog te veel inwoners door de mazen van het net glippen, te vaak hun verhaal moeten herhalen.

INSPIRATIEBRONNEN/PERSONEN

ELZ Antwerpen Noord

AZ Sint-Maarten

RESULTAAT

KT

  • Opstart pilootproject ZIPSTER
  • Promotie MDO via infosessies
  • Heropstart werkgroep zorgcontinuïteit

MT

  • Zorg- en hulpverleners gaan aan de slag met ZIPSTER.
  • Zorg- en hulpverleners zijn op de hoogte van de mogelijkheden van MDO.
  • Er wordt meer gebruik gemaakt van MDO om complexe zorg en ondersteuningsvragen op te volgen.
  • Zorg en hulpverleners nemen deel aan activiteiten van de ELZ gericht op het informeren en sensibiliseren rond samenwerking en doorverwijzing over de grenzen van de eigen discipline.

LT

  • zorg- en hulpverleners hebben zich een grondhouding eigengemaakt om de hulpvraag /nood holistisch/generalistisch te benaderen en samenwerking/doorverwijzing met andere zorg/hulpverleners te verwezenlijken waar nodig.
  • Zorg- en hulpverleners beschikken over de nodige instrumenten om een warme doorverwijzing mogelijk te maken.
  • Zorg- en hulpverleners initiëren of nemen deel aan MDO waar bij complexe zorg- en ondersteuningsnoden.

Indicatoren

  • Aantal deelnemers aan infosessies MDO
  • Aantal deelnemers aan acties van de ELZ in het kader van deze doelstelling.
  • Aantal zorgverleners dat gebruik maakt van ZIPSTER als doorverwijzingstool.
  • Aantal MDO’s georganiseerd in de ELZ en aantal verschillende disciplines die deelnemen.
  • Zorg- en hulpverleners geven aan over meer tools en informatie te beschikken om op een gepaste manier te kunnen doorverwijzen.

Meetinstrumenten

  • Deelname cijfers aan activiteiten
  • Cijfers georganiseerde MDO’s
  • Bevraging bij de zorg- en hulpverleners

FOLLOW-UP

  • Maandelijks door kernteam
  • 3-maandelijks door de zorgraad

COMMUNICATIE

  • Communicatieplan wordt opgesteld door coördinator ELZ
  • Nieuwsbrief ELZ
  • Website ELZ

ACTIE: Presentie

= actie psychologische zorg

NOOD

De gevolgen van de aanhoudende COVID-19 crisis laten zich reeds voelen en zullen het volgende jaar duidelijker en duidelijker worden. De nood aan psychologische ondersteuning is groot. Vele inwoners kregen te maken met rouw en verlies. Niet enkel verlies van dierbaren maar ook verlies van sociale contacten, ontspannende activiteiten, verminderde financiële slagkracht. Het aantal leefloonaanvragen bij jongvolwassenen steeg spectaculair in de ELZ. Re-activatie op de arbeidsmarkt of het hervatten van studies is vaak nog niet aan de orde. Psychosociale moeilijkheden verhinderen om terug de draad van het leven op te nemen.

Na bevraging bij professional identificeerden we volgende noden:

  • Laagdempelig, zeer toegankelijk aanbod.
  • Snel toegankelijk aanbod: wie zich aanmeld zou binnen de week op gesprek moeten kunnen komen.
  • Hulp in settings die niet meteen aan hulpverlening zijn gebonden; vindplaatsgericht werken.
  • Belang van presentie: naar de mensen toestappen, doe-activiteiten, samen op stap gaan.

De ELZ wil vooral inzetten op het beter bereiken van die doelgroepen die nu nog onvoldoende bereikt worden. Dit door samen te werken met de partners (ROJM, J@M, overkop, dienst preventie stad Mechelen,…) actief op het terrein, bv. door aanwezig te zijn in hun faciliteiten. We willen hiervoor goed afstemmen met het reeds bestaande aanbod. We willen een warme doorverwijzing via andere zorg en hulpverleners en via hen het aanbod maximaal bekend maken.

DOELGROEP

  • Jongeren en jongvolwassenen.
  • Jongeren en volwassen met een etnisch culturele achtergrond worden onvoldoende bereikt.
  • Personen die te maken kregen met rouw en verlies: eenzaamheid
  • Personen in armoede, met schulden

BEOOGDE IMPACT

De PZON krijgt de nodige psychologische ondersteuning. Het aanbod is toegankelijk en snel beschikbaar zodat verdere escalatie van problemen voorkomen kan worden. Het aanbod is toegankelijk voor iedereen waarbij bijzondere aandacht besteed wordt aan die groepen die momenteel nog niet of onvoldoende bereikt worden.

KERNTEAM EN SUPERVISOR

Supervisor: Willy Heylen

Kernteam:

  • An Van Gorp
  • Michelle Ferket
  • Barbara Brunelli
  • Bob Cools
  • Lieve Pensaert

VERBINDINGEN

EMERGO netwerk en PANGG 0-18 netwerk, samenwerkingsverband i.k.v. conventie psychologische zorg in de eerste lijn.

VISIE EN WAARDEN

Toegankelijkheid van zorg voor iedereen staat centraal in de visie van de ELZ.

MIDDELEN

Financieel: 5000 euro

Communicatiematerialen

Vorming voor professionals

COMPETENTIES

Kennis van het lokale aanbod: leden zorgraad, netwerk Emergo, PANGG0-18

Stakeholdersmanagement: betrekken en enthousiasmeren van de stakeholders: kernteam

PARTNERS

Psychologenkring

Netwerk Emergo

Netwerk PANGG 0-18

ANDERE BETROKKENEN

0de en 1e lijnsorganisaties die in contact komen met de doelgroepen

PLAATS VAN DE PZON IN DE ACTIE

Participatie van de PZON door samenwerking met 0de en 1e lijnsorganisaties die in contact komen met de doelgroepen

INZICHTEN

Identificatie van de noden dmv bevraging en focusgesprek (zie noden).

RESULTAAT

KT

  • Onvoldoende bereikte doelgroepen zijn verder in kaart gebracht.
  • Overzicht van vindplaatsen en organisaties die in contact komen met de doelgroepen.
  • Definiëren van een concreet project: presentie van psychologische hulp op minstens 1 locatie.
  • Ontwikkeling van communicatiematerialen op maat: aanbod communiceren naar doelgroepen via partnerorganisaties.

MT

  • Start uitrol pilootproject presentie van psychologische hulp.
  • Onvoldoende bereikte doelgroepen zijn beter geïnformeerd over het aanbod aan psychologische hulpverlening.

LT

  • Onvoldoende bereikte doelgroepen maken meer gebruik van het aanbod aan psychologische hulpverlening.

Indicatoren

  • Rapport doelgroepen en vindplaatsen.
  • Projectfiche
  • Ontwikkelde communicatiematerialen

Meetinstrumenten

  • Enquête bij psychologen/organisaties: hoe vaak maken bepaalde doelgroepen gebruik van jouw aanbod.

FOLLOW-UP

  • Maandelijks door kernteam
  • 3-maandelijks door de zorgraad

COMMUNICATIE

  • Communicatieplan wordt opgesteld door coördinator ELZ
  • Nieuwsbrief ELZ
  • Specifiek ontwikkelde communicatiematerialen

ACTIE: Project mantelzorg

NOOD

Wie is ‘de mantelzorger’ in de ELZ? Welke noden ervaren zij?

De ELZ identificeert de behoefte om de werkelijke noden van mantelzorgers van vandaag in beeld te brengen vanuit een lokaal perspectief met specifieke aandacht voor diversiteit. Daarbij is het essentieel om ‘de mantelzorger’ in beeld te brengen. Onze interesse gaat zeker ook naar veerkrachtige mantelzorgers, mantelzorgers in team, jonge mantelzorgers en zorgbehoevenden die eigen zorgnoden maximaal invullen.

Wat is het bestaande aanbod? Hoe ontsluiten we dit aanbod? Zijn er hiaten?

Het aanbod moet zichtbaarder worden voor de mantelzorger en (potentiële) aanbieders moeten meer zicht krijgen op de doelgroep. Beter ontsluiten betekent concreet informatie centraliseren en investeren in een toegangsweg die eenvoudig zoekbare informatie aanreikt in een omgeving die aansluit bij de noden en mogelijkheden van de doelgroep, ondersteund door een netwerk waar nodig.

DOELGROEP

  • Mantelzorgers

BEOOGDE IMPACT

Verbetering van de kwaliteit van leven van mantelzorgers en verminderen van de draaglast. De levenskwaliteit verhoogt door de nodige ondersteuning van vrijwilligers en professionelen in de taak die men opneemt. Deze ondersteuning op maat houdt rekening met de mogelijkheden van de mantelzorger. De mantelzorger heeft kennis van de mogelijkheden van ondersteuning of kan deze informatie vinden.

Vermaatschappelijking van de zorg door o.a. buurtwerking, ondernemers en vrijwilligers. Door de mantelzorger de juiste ondersteuning te bieden kan de zorgbehoevende langer in de thuissituatie geholpen worden.

Zorgprofessionals hebben de nodige kennis en competentie om mantelzorgers te bevragen en te (h)erkennen en hen afhankelijk van de mogelijkheden weg wijs te maken (informeren, toeleiden en contacten leggen) in het ondersteuningsaanbod. Deze doelgerichte aanpak stoelt op de nodenbevraging. De bevraging laat ook toe om hiaten op te vangen door gerichte acties.

KERNTEAM EN SUPERVISOR

Supervisor: Michel Vanholder

Kernteam:

  • Michel Vanholder
  • Peeters Martine
  • Eleen Naessens
  • Maher Naziha

VERBINDINGEN

Project ‘Zorgzame buurten’.

VISIE EN WAARDEN

Deze actie kan enkel uitgevoerd worden met input van zowel professionelen als mantelzorgers en vrijwilligers en het (continu dynamisch) resultaat komt hen ook allen ten goede. De noden en mogelijkheden van de PZON en zijn netwerk staan centraal en we trekken expliciet de kaart van maatwerk, veerkracht, draagkracht, empowerment en zelfmanagement. De actie is ook gericht tegen fragmentering en zet in op verbinding.

MIDDELEN

Financiële middelen: 5.000 euro

Logistiek: lokalen ter beschikking gesteld door partners

Mensen: personeel ELZ, personeel Thomas More, personeel partners, vrijwilligers

Materialen: ICT-toepassingen en ondersteuning Thomas More en ICT-toepassingen mbt communicatie van ELZ

COMPETENTIES

Communicatievaardigheden: medewerkers ELZ, leden zorgraad

Stakeholdersmanagement: medewerkers ELZ, leden zorgraad

Expertise mantelzorg: Thomas More

PARTNERS

ELZ (alle actoren) Mechelen-Katelijne als proeftuinpartner van Thomas More

Via Thomas More:

  • Social Grow Sessions Netwerk – Johnson&Johnson als kennisnetwerk
  • Regie op dementie, Hoplr, NAH eindelijk, Steunpunt Mantelzorg als kennispartners
  • Lemon als ICT partner

ANDERE BETROKKENEN

Inzet op ruime verspreiding van de actie om maximale deelname te verwezenlijken. Leden van de zorgraad staan in voor het motiveren en informeren van hun achterban en doelpubliek.

PLAATS VAN DE PZON IN DE ACTIE

Het project vertrekt vanuit de werkelijke noden de PZON en mantelzorgers door hun hulpnoden, hun uitdagingen en hun zoekstrategie in beeld te brengen. Deze informatie is een bijzonder belangrijk puzzelstuk in het verder optimaliseren van aanbod en ondersteuning voor de toekomst.

Het aanbod beter ontsluiten voor de mantelzorger en (potentiële) aanbieders meer zicht geven op de doelgroep zijn de daarop volgende stappen om de zorg van morgen waar te maken.

Er wordt ingezet op participatie van de mantelzorger en PZON via gesprekken met de zorgverlener en focusgroepen.

INZICHTEN

In een realiteit van vergrijzing en vermaatschappelijking van zorg groeit het aantal mantelzorgers en worden de thuiszorg-casussen talrijker, zwaarder en complexer. In Mechelen en Sint-Katelijne-Waver is dit niet anders.

Er ontwikkelen zich daarbij voortdurend nieuwe initiatieven om ondersteuning te bieden aan de PZON en zijn mantelzorger. Deze evolutie brengt de diversiteit aan mantelzorgers en PZON steeds meer in beeld. Mantelzorgers worden talrijker ook onder jongeren, kansengroepen, de arbeidsactieve bevolking in alle buurten. De rol van mantelzorger heeft zijn effect op allerlei levensdomeinen zoals werk, school, sociale relaties en vrije tijd. Steeds meer mensen zijn zo op zoek naar evenwicht en antwoorden om de balans te vinden tussen welbevinden en zorglast. Ze zoeken naar de match van verantwoordelijkheden en proberen hun levenskwaliteit en deze van de PZON te optimaliseren. Enkel zo kan hij zijn draagkracht versterken om de (groeiende) zorgverantwoordelijkheid in de toekomst te blijven dragen. De MZ zoekt ondersteuning in het aanbod van professionelen maar ook in het informele netwerk.

Het gevarieerde aanbod is divers maar ook versnipperd. Dit maakt de zoektocht naar ondersteuning tijdrovend en complex. Dit is ook een obstakel voor het vinden van bestaande goede oplossingen. Andere oplossingen blijven dan weer onontwikkeld door gebrek aan kennis over de noden van deze doelgroep bij bv. ondernemers.

Actuele cijfers over mantelzorg en verenigingen voor mantelzorgers geven (lokaal en bovenlokaal) nog geen volledig beeld van wie de mantelzorgers zijn. Goede praktijken waarbij de mantelzorger energie put uit zijn rol blijven onder de radar. De ‘verdronken’ mantelzorger is nog te vaak de mantelzorger die de toon zet in beeldvorming terwijl we in een preventief perspectief net meer willen weten over de veerkrachtige mantelzorger, wat hem veerkrachtig houdt en waar we hem in de toekomst preventief mee kunnen ondersteunen. Daarnaast zijn veel systemen ook gebouwd op een visie van ‘een mantelzorger’ in een zorgcase (dossiervorming, mantelzorgpremies), terwijl de zorgrealiteit bestaat uit cases waar meerdere mensen hun krachten bundelen om zorg waar te maken. In cijfers wordt hierdoor vaak ook een belangrijk aantal mantelzorgers niet meegenomen.

Informatieverstrekking gebeurt vandaag erg versnipperd. Er bestaat aanbod sterk gericht naar professionals, er is gebundelde informatie bij elk van de mantelzorgverenigingen en er is het Vlaams Expertisepunt Mantelzorg. In deze omgevingen is heel wat informatie terug te vinden, maar de platformen waarin dit gebeurt kunnen gericht zoeken niet realiseren. Ze benaderen de bezoeker niet vanuit een klantenperspectief waarbij efficiënte en inspirerende toeleiding naar het diensten- en productenaanbod centraal staat. Het niet zorg-gebaseerde aanbod, maar zorg-geïnspireerde aanbod is nog moeizamer te vinden. Heel wat ondernemers missen stimuli die hen aanzetten tot het in de markt zetten van een zorgzaam aanbod voor de doelgroep.

Het Vlaamse Mantelzorgplan, initiatieven zoals mantelzorgcafés en instrumenten als de Samenspraakfiche hebben hun nut in het verleden bewezen. Ze blijven echter ver weg van de invulling van talrijke praktische noden en uitdagingen. Het opnemen van deze praktische uitdaging blijft liggen en staat los van de waarde van de bestaande initiatieven die veelal hun kracht hebben in het verbindende en zorgende karakter voor de doelgroep. Praktische initiatieven met een breed bereik vereisen een krachtige omgeving die op zijn beurt budgetten vereist die lokale of versnipperde spelers vandaag moeilijk kunnen ter beschikking stellen.

INSPIRATIEBRONNEN/PERSONEN

Vlaamse mantelzorgplan

RESULTAAT

KT

Gespreksleidraad als hulpmiddel voor nodendetectie van mantelzorger:

  • Enthousiasmeren van partners om noden te bevragen bij MZ en mee te werken aan het onderzoek
  • Aanbod formuleren op basis van nodendetectie
  • Versnippering is tegengegaan door het bundelen van krachten, hiaten ontdekt en opgevuld de slag te gaan met gespreksleidraad
  • Input resultaten van gesprekken met doelgroep ahv gespreksleidraad
  • Verwerking data
  • Herstart bevraging
  • Vergelijkende analyse

Digitale etalage:

  • Exploreren van het lokale aanbod: netwerken, gegevens verzamelen, digitaliseren
  • Lokaal gebruik door eindgebruiker: gebruik en testen van de gebruikerservaring
  • Testomgeving aanvang 11/21
  • Ontwikkeling van de omgeving (gebaseerd op voorgaand onderzoek en deskresearch)
  • Reële gebruikers aanvang 01/22
  • Business development: exploratie van businessmodel in co-creatie met (zorg)ondernemers
  • Netwerkaanbod: realisatie van ontmoetingsmomenten en kennisdelingsmomenten voor diverse doelgroepen (al dan niet geïntegreerd) aanvang 01/21

MT

  • Draaiboek ontwikkeling: op basis van de praktijknoden worden draaiboeken uitgewerkt
  • Aanbod formuleren op basis van nodendetectie

LT

  • Brede implementatie in meerdere regio’s
  • Aanbod formuleren op basis van nodendetectie

Indicatoren

  • Aantal gesprekken ahv gespreksleidraad
  • Rapport analyse cijfers
  • Deelname aan netwerkmomenten
  • Ontwikkeling digitale etalage
  • Gebruikerservaring digitale etalage: professional en zorgverlener

Meetinstrumenten

Bevraging professional en zorgverlener

FOLLOW-UP

  • Maandelijks door kernteam
  • 3-maandelijks door de zorgraad

COMMUNICATIE

  • Communicatieplan wordt opgesteld door coördinator ELZ
  • Nieuwsbrief ELZ
  • Website ELZ