Bewegen op Verwijzing

Meer bewegen op je eigen tempo

Over de voordelen van bewegen valt niet te twisten en toch slagen we er vaak niet in om dagelijks voldoende te bewegen. Heb ook jij nood aan dat spreekwoordelijk duwtje in de rug om een nieuwe gezonde gewoonte op te bouwen? Maak kennis met Bewegen Op Verwijzing!

Meer bewegen

Hoe werkt Bewegen Op Verwijzing nu precies?

Wens je nieuwe gezonde gewoontes op te bouwen, spreek dan zeker een arts, paramedicus of een maatschappelijk werker aan. Zij kunnen je een verwijsbrief opmaken waarmee je een traject kan opstarten bij Bewegen Op Verwijzing-coach Ruben, Broes of Hilde.

Nadat je een verwijsbrief hebt gekregen neem je contact op met de beweegcoach uit jouw gemeente. Tijdens een gesprek, dit kan individueel of in groep zijn, maakt de coach samen met jou een persoonlijk en haalbaar beweegplan op dat 100% past in je dagelijkse leven en aansluit bij jouw persoonlijke noden en interesses.

Een Bewegen Op Verwijzing-coach is dus geen personal trainer die beweegoefeningen met jou doet, maar een echte coach die samen met jou kijkt hoe je meer kan bewegen in je dagelijkse leven om zo nieuwe gezonde gewoontes toe te voegen.

Dit kan gaan van kleine aanpassingen tot samen een sportieve activiteit vinden die past bij jou. De beweegcoach kent het lokale beweegaanbod en kan je zo begeleiden naar een vrijetijdsbesteding die je fysieke, mentale en sociale voordelen oplevert.

Na het eerste kennismakende gesprek ga je zelf aan de slag met de tips en het plan van je coach. Tijdens de volgende gesprekken bekijken jullie samen wat je haalbaar vond in je traject en wat je liever toch wat zou aanpassen. Zo vinden jullie samen de ideale manier om bewegen leuk en haalbaar te houden.

Hoeveel kost Bewegen Op Verwijzing?

Bewegen Op Verwijzing is een project van het Vlaams Instituut Gezond Leven en streeft naar een laagdrempelig aanbod voor iedereen. De kostprijs voor een begeleiding varieert tussen 1 en 5 euro per kwartier. Heb je recht op een verhoogde tegemoetkoming, dan is het intakegesprek gratis en worden er voor de volgende gesprekken speciale tarieven toegepast.

Zin om meer te bewegen?

Lijkt zo’n begeleiding wel iets voor jou? Iedereen kan deelnemen aan Bewegen Op Verwijzing, er zijn geen criteria om in te stappen op een traject. Praat erover met je zorgprofessional, laat je doorverwijzen en neem contact op met Ruben, Broes of Hilde!

Ronin Vispoel

Beweegcoach

Hilde Buyck

Beweegcoach

Ruben Ritserveldt

Beweegcoach


De impact van bewegen op de gezondheid

Regelmatig bewegen is essentieel voor een gezonde leefstijl. Het biedt een heleboel voordelen voor zowel de lichamelijke als mentale gezondheid. Door elke dag minstens 30 minuten te bewegen, investeer je in een gezonder en gelukkiger leven.

Lichamelijke voordelen

  • Versterkt het cardiovasculaire systeem: Bewegen verbetert de conditie van het hart en de longen, verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte, en verkleint het risico op hart- en vaatziekten.
  • Verbetert de conditie van de spieren en botten: Bewegen helpt spieren te versterken en botdichtheid te verhogen, wat het risico op blessures verkleint en de mobiliteit verbetert.
  • Bevordert een gezond gewicht: Bewegen helpt calorieën te verbranden en kan zo helpen om een gezond gewicht te behouden of te bereiken.
  • Verlaagt het risico op chronische ziekten: Bewegen kan het risico op chronische ziekten zoals diabetes type 2, kanker en osteoporose verminderen.
  • Verbetert de slaap: Bewegen kan leiden tot een betere nachtrust.

Mentale voordelen

  • Vermindert stress en angst: Bewegen helpt stresshormonen te verminderen en maakt endorfine vrij.
  • Verbetert het humeur: Bewegen kan symptomen van depressie en angst verminderen en het humeur verbeteren.
  • Verhoogt het zelfvertrouwen: Bewegen helpt je beter in je vel te voelen en geeft je zelfvertrouwen een boost.
  • Verbetert de cognitieve functie: Bewegen kan geheugen, concentratie en leervermogen verbeteren.

Tips om meer te bewegen

  • Zoek een activiteit die je leuk vindt: Als je plezier hebt in bewegen, is de kans groter dat je het volhoudt.
  • Begin klein: Als je niet gewend bent om te bewegen, begin dan met kleine stappen en bouw geleidelijk aan op.
  • Maak het een gewoonte: Probeer elke dag minstens 30 minuten te bewegen.
  • Zoek een maatje: Bewegen met een vriend of familielid kan het leuker en motiverender maken.
  • Stel realistische doelen: Stel doelen die haalbaar zijn en die je motiveren om te blijven bewegen.
  • Contacteer een Bewegen Op Verwijzing-coach en stel samen een plan op.

Enkele nuttige filmpjes

Video's