Regelmatig willen hulpdiensten (BHV, EHBO, Politie, Brandweer etc.) bij een ongeval of andere noodsituatie familie of vrienden inlichten. Voorheen konden hulpdiensten deze snel vinden via de mobiele telefoon van het slachtoffer. Tegenwoordig zijn echter de meeste mobiele telefoons vergrendeld met een code, patroon of andere manier van beveiliging. Hulpdiensten kunnen op deze manier niet het ‘In-Case-of-Emergency’ (ICE) nummer achterhalen. Zowel voor de iPhone als voor Android mobiele telefoons is daar nu een oplossing voor.
iPhone
In-Case-of-Emergency is alleen beschikbaar voor iPhones vanaf iPhone 4S en voorzien van iOS 8 en hoger.
Ga op je iPhone naar de app ”gezondheid”. En vervolgens naar het tabblad Medische ID wat rechts onderin te vinden is. Klik rechtsboven op ‘wijzig’ en vervolgens kan je een contact toevoegen voor noodgevallen. Tevens kan je een relatie aan de persoon toevoegen (vader/moeder, vriend/vriendin, etc).
Als u de functie ’toon bij vergrendeling’ inschakelt dan zult u voortaan als uw telefoon vergrendeld is links onderin ‘Noodgeval’ zien staan. Als u hier op klikt krijgt u uw medisch ID te zien zoals u die heeft ingevoerd.
Opmerking: Gezien de continue ontwikkeling door Apple kan het zijn dat dit artikel niet meer actueel is, voor vragen kunt u terecht bij Apple.
Android
Ga naar contacten en vervolgens naar groepen. Ga naar ‘ICE – contact bij nood’ en klik op de button om een contact toevoegen. Klik op ‘contact noodgevallen’ en maak of een nieuw contact aan of selecteer een bestaand contactpersoon. De contactpersoon staat nu in de groep ICE – contact bij nood. In geval van nood klik je op ‘noodoproep’ bij een vergrendeld scherm. Als je nogmaals links onderin klikt, zie je de ICE contactpersonen.
Werkt bovenstaande optie niet? De instellingen variëren per Android-versie.
Bij de nieuwste Android-versie (8.1) werkt het instellen als volgt:
Ga naar contacten, vervolgens selecteer je je eigen naam (bovenaan de lijst) en kan je naar het tabblad ‘Noodgevallen’. Om de gegevens in te vullen of aan te passen kan je op het potloodje rechtsboven klikken. Hier is het mogelijk om persoonlijke gegevens op te geven zoals naam, adres, bloedgroep en allergieën. Ook kan je hier contacten toevoegen die in geval van nood te bereiken zijn. Om deze contacten te bellen is het niet vereist om de telefoon te ontgrendelen.
Deze functie is niet beschikbaar op elke Android-telefoon. Als deze functie niet bestaat op jouw telefoon dan kan je hetzelfde nog bereiken via een app als ‘In Case of Emergency‘ of de Nederlandse ‘Noodoproep Widget‘. Beide verkrijgbaar via de Google Play Store.
Als iemand een ongeval heeft gehad en niet aanspreekbaar is, hoe kom je er dan achter wie van familie of vrienden gebeld moet worden?
Een mobiele telefoon is meestal beveiligd met wachtwoord of vingerafdruk, dus daar kom je niet in. Je kan het de hulpdiensten makkelijker maken door je telefoon op een noodgeval voor te bereiden. Hieronder lees je hoe je dat voor Android en iOS kunt doen.
In geval van nood
ICE is de internationale afkorting voor: In Case of Emergency. Door deze afkorting voor de naam van partner/familie in je mobiele telefoon te zetten weten hulpverleners wie ze moeten bellen als je daar zelf niet toe in staat bent. Hoewel het geen officiële overheidscampagne betreft, roepen ook organisaties zoals het Rode Kruis of het Korps Landelijke Politiediensten en ook reisverzekeraars op om ICE-nummers in de telefoon te programmeren. Zowel Android als iOS zijn ingericht om dit soort nummers vanaf het beginscherm te bellen.
Behalve contact met partner/familieleden is ook belangrijk om aan informatie te komen over bloedgroep, medicijnen, allergieën, donorcodecil, etc. iOS heeft hier een handige functie/app voor.
Android
iOS
Verkeert u in een noodsituatie, dan is het fijn dat een bekende gebeld kan worden. Stel daarom een ICE-contact in op de Android-smartphone.
Wat is een ICE-contact?
ICE staat voor 'in case of emergency' (in geval van nood). Maak op een Android-toestel van een of meerdere contactpersonen een ICE-contact. Zo'n contact is bereikbaar in geval van nood, ook als het toestel vergrendeld is. Hulpverleners kunnen er dus altijd bij.
Onderstaande stappen zijn getest op een Samsung-toestel. Hebt u een ander merk toestel en komt u er niet uit? Neem contact op met onze PCHulp (voor leden).
ICE-contactpersoon instellen op Android 7 of 8
Een nood-contact instellen op een toestel met Android 7 of 8 gaat zo:
In de groep 'ICE - contacten bij nood' staan nu contactpersonen die te bereiken zijn via het vergrendelscherm.
ICE-contactpersoon instellen op Android 9 of hoger
Een ICE-contactpersoon instellen op een toestel met Android 9 of hoger werkt als volgt.
Deze contactpersonen zijn voortaan te bereiken via het vergrendelscherm.
ICE-contactpersoon instellen op ander Android-toestel
ICE-contact bellen bij nood
Haal als volgt een contactpersoon tevoorschijn wanneer de telefoon vergrendeld is:
ICE-contact bellen vanuit de app Contacten
Sommige mensen hebben hun telefoon niet beveiligd met een wachtwoord, vingerafdruk of andere methode. Zij kunnen hun ICE-contacten bereiken via de app Contacten.
Noot van de redactie: het is overigens raadzaam om de telefoon wel te beveiligen. Lees hier meer over in de tip ' Samsung Galaxy S beveiligen'.