Deze inhoud is van toepassing op de zones RITS (Regio Izegem Tielt Samen), Westhoek en Midden WVL

Casemanagement

Wat

Casemanagement is mogelijk in complexe of vastgelopen zorgsituaties waarbij een casemanager optreedt als externe en neutrale partner om het zorgteam tijdelijk bij te staan. Een casemanager neemt een coördinerende en/of bemiddelende rol op.

Casemanagement

Wie

In bijzonder complexe situaties is de tussenkomst van een “casemanager” vereist die de belangen van de persoon behartigt. De casemanager zal in samenspraak met de persoon, de mantelzorger, de zorgcoördinator, de huisarts en andere betrokken zorgactoren er over waken dat de zorg afgestemd blijft op de zorgdoelstellingen zoals mee bepaald door de persoon en zijn omgeving. De relevantie van casemanagement wordt op regelmatige tijdstippen geëvalueerd. Als de persoon dit vraagt, wordt het casemanagement stopgezet.

Rollen van de casemanager

  • Belangenbehartiger
  • Informerend/adviserend
  • Ondersteunend
  • Bemiddelend
  • Meerzijdige partijdigheid²
  • Signalerend

Hoe

De zorgcoördinator vraagt het casemanagement aan na overleg met de andere leden van het zorgteam en krijgt idealiter de toestemming van het volledige zorgteam.

Wanneer/waarom

  • Bij complexe zorgsituaties
  • Bij conflicterende visies tussen zorgteamleden
  • Wanneer de zorgcoördinator niet onpartijdig kan zijn
  • Wanneer de zorg niet meer op een veilige manier kan toegediend worden
  • Wanneer het zorgplan vastloopt