De terugvraagmethode helpt bij goede zorg

Wat is de terugvraagmethode?

De terugvraagmethode is een eenvoudige methodiek waarbij je er als zorg- of hulpverlener achter komt of jouw boodschap duidelijk was voor de andere.  Wat voor de één vanzelfsprekend is, is voor de andere niet altijd zo.

De terugvraagmethode bestaat uit twee onderdelen, beide zijn belangrijk.

  1. Als zorg- of hulpverlener wil je weten of jij het goed hebt uitgelegd. Je legt de verantwoordelijkheid bij jezelf. Zo vermijd je dat je jouw cliënt/patiënt het gevoel heeft dat je hem of haar controleert.
  2. Als zorg- of hulpverlener vraag je aan jouw cliënt/patiënt om de informatie in eigen woorden te herhalen.

De terugvraagmethode kan je in feite toepassen bij iedereen en in elke setting en situatie. Deze methode is bijzonder nuttig om te gebruiken bij mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.

Voordeel voor jou als zorg- of hulpverlener

  • De terugvraagmethode geeft een goed zich op wat de cliënt/patiënt effectief begrepen heeft. Je zou ervan schrikken hoeveel iemand maar begrijpt of onthoud van een gesprek. Zo kan je op tijd zaken aanvullen of verduidelijken.
  • De terugvraagmethode geeft een goed zicht op het taalniveau van de cliënt/patiënt. Je ontdekt wat de cliënt/patiënt echt begrijpt. Iedereen kent wel een voorbeeld van een persoon die vriendelijk ‘ja’ knikt op de vraag ‘hebt u mij begrepen?’. In een volgend gesprek besef je echter dat deze persoon het helemaal niet begrepen had.
  • Door de cliënt/patiënt het in zijn eigen woorden te laten herhalen, zal hij of zij het ook beter onthouden.

Hoe ga je nu zelf concreet aan de slag?

  • Test de terugvraagmethode bewust eens uit bij enkele cliënten of patiënten.
  • Denk bij jezelf hoe je dit zal toepassen en schrijf enkele zinnetjes neer.
    • Bijvoorbeeld: “Ik vind het fijn om te weten of ik het duidelijk heb uitgelegd. Kunt u vertellen hoe vaak en wanneer u de medicatie zal innemen?”
    • Bijvoorbeeld: “Ik wil graag weten of ik het goed heb uitgelegd. Kunt u mij in eigen woorden vertellen wat we hebben afgesproken?”
  • Merk je dat jouw cliënt of patiënt het niet begrepen heeft, leg het nog eens op een andere manier uit.
  • Pas de methode eventueel op meerdere momenten tijdens een gesprek toe.
  • Oefen deze methodiek zodanig dat je ze onder de knie krijgt en het een automatisme wordt. Je kan dit gerust oefenen met collega’s of andere personen.

Meer weten?

Op de website van Pharos kan je heel wat informatie over de terugvraagmethode vinden.