Wat is de terugvraagmethode?

De terugvraagmethode is een eenvoudige methodiek waarbij je er als zorg- of hulpverlener achter komt of jouw boodschap duidelijk was voor de andere. Wat voor de één vanzelfsprekend is, is voor de andere niet altijd zo.

De terugvraagmethode bestaat uit twee onderdelen, beide zijn belangrijk.

  1. Als zorg- of hulpverlener wil je weten of jij het goed hebt uitgelegd. Je legt de verantwoordelijkheid bij jezelf. Zo vermijd je dat je jouw cliënt/patiënt het gevoel heeft dat je hem of haar controleert.
  2. Als zorg- of hulpverlener vraag je aan jouw cliënt/patiënt om de informatie in eigen woorden te herhalen.

De terugvraagmethode kan je in feite toepassen bij iedereen en in elke setting en situatie. Deze methode is bijzonder nuttig om te gebruiken bij mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.

Voordeel voor jou als zorg- of hulpverlener

  • De terugvraagmethode geeft een goed zich op wat de cliënt/patiënt effectief begrepen heeft. Je zou ervan schrikken hoeveel iemand maar begrijpt of onthoud van een gesprek. Zo kan je op tijd zaken aanvullen of verduidelijken.
  • De terugvraagmethode geeft een goed zicht op het taalniveau van de cliënt/patiënt. Je ontdekt wat de cliënt/patiënt echt begrijpt. Iedereen kent wel een voorbeeld van een persoon die vriendelijk ‘ja’ knikt op de vraag ‘hebt u mij begrepen?’. In een volgend gesprek besef je echter dat deze persoon het helemaal niet begrepen had.
  • Door de cliënt/patiënt het in zijn eigen woorden te laten herhalen, zal hij of zij het ook beter onthouden.
Video's