Dienstverlening binnen ELZ Dender

  • 24 maart 2020

Beste hulpverleners en mantelzorgers,

Hieronder lees je welke maatregelen de lokale besturen genomen hebben en hoe die gecontacteerd kunnen worden.  Ook voor jou als hulpverlener staan er handige tips tussen. Zo beschik je steeds over de meest recente informatie en initiatieven. 

Indien je zelf informatie of initiatieven hebt die andere hulpverleners en mantelzorgers kunnen helpen, mag je steeds een mailtje sturen naar eerstelijnszone@gmail.com

We wensen jullie heel veel sterkte, moed en energie in deze woelige tijd!

Laatste update: 30 april 2020

 

Maatregelen binnen de lokale besturen


Berlare

Buggenhout

Dendermonde

Hamme

Lebbeke

Zele

AZ Sint Blasius

 

Algemene informatie voor zorgverleners en welzijnswerkers


  • Uitbreiding openingsuren hulplijn 1712. 1712 is een professionele hulplijn voor burgers met vragen over geweld. Tijdens de coronacrisis ziet hulplijn 1712 een toename van het aantal oproepen over familiaal geweld (kindermishandeling, partnergeweld, ouderenmis(be)handeling,…). Daarom breiden wij onze openingsuren uit:
     
  • Uitgebreide openingsuren: hulplijn 1712 is 50% meer bereikbaar in vergelijking met vorige maand.
    Telefoon: maandag tot vrijdag van 9u tot 18u.
    Chat: maandag tot donderdag van 13u tot 20u.
     
  •  Poster en animatie over familiaal geweld

    Aan het begin van de coronacrisis lanceerde 1712 de  printbare poster ‘Omgaan met conflicten in het gezin tijdens de coronacrisis. 5 Tips’. De poster bevat tips over hoe je kunt omgaan met conflicten in het gezin en vermeldt hulplijn 1712 en de belangrijkste noodnummers. Via deze link vind je aantrekkelijke visuals van de poster voor op sociale media en via deze link vind je de animatiefilm met dezelfde tips.

     

  • Uitbreiding onthaal Team Sherpa. Team Sherpa Waas en Dender ondersteunt gezinnen met kinderen en jongeren tot 25 jaar voor wie het samenleven op dit moment een uitdaging is. Graag stellen we onze onthaallijn tijdens deze bijzondere periode nog breder voor jullie open. Op ons vast onthaalnummer (0499/88.49.58) is elke vraag welkom. We luisteren steeds naar je verhaal en gaan samen met jou op zoek naar mogelijkheden om weer verder te kunnen. Tot aan de zomervakantie breiden we hiervoor ons aanbod uit en omarmen we je vraag op volgende momenten.
Onthaal Team Sherpa
  • Huidig GGZ-aanbod (Netwerk GG ADS)
    Heel wat voorzieningen binnen het Netwerk GG ADS pasten hun werking aan om de verdere verspreiding van COVID-19 tegen te gaan en te beperken. Alle GGZ-diensten zijn bereikbaar en leveren inspanningen op de gekende nummers om in contact te blijven met cliënten. Surf naar de website om het aanbod van de GGZ-voorzieningen in het Netwerk GG ADS te weten te komen.
     
  • In tijden van coronacrisis kunnen mensen buitengewoon bang zijn, meer ongerust zijn, meer last hebben van stress. Het Netwerk Geestelijke Gezondheid ADS voorziet:
  • Advies & Coaching ADS wil haar steentje bijdragen in de ondersteuning voor de zorgenden. Het zijn immers uitzonderlijke tijden, vooral voor mensen in de zorg.
    Bekijk hier hun aanbod ondersteuning voor zorgverleners.
     
  • Goed thuiszorgwinkel levert alle materialen van de uitleendienst aan huis.
    Om kwetsbare risicogroepen te beschermen, levert Goed nu alle hulpmiddelen
    van de uitleendienst thuis. Zo moet niemand z'n woning verlaten en lopen minder mensen risico. Goed neemt alle voorzorgsmaatregelen en levert maximaal tot op de drempel. Bekijk hier het aanbod.
     
  • Mensen die boodschappen nodig hebben, maar niet meer in staat zijn die te doen kunnen beroep doen op de boodschappenlijn van Samana. Vragen kunnen gesteld worden via boodschappenlijn@samana.be
     
  • Kind en Gezin staat sinds woensdag 1 april opnieuw paraat om kinderen en ouders op een veilige manier te ontvangen in de consultatiebureaus. Vanaf 1 april herstarten we met een minimale dienstverlening, want de eerste focus ligt op vaccineren en het opvolgen van zoveel mogelijk pasgeboren baby's. Er wordt daarbij absoluut rekening gehouden met de verstrengde maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te verhinderen. Kind en Gezin zorgt voor al het nodige veiligheidsmateriaal en neemt extra maatregelen rond hygiëne en afstand. Naast die minimale fysieke dienstverlening wordt ook alles op alles gezet om via telefoon en chat alle andere ouders te ondersteunen. Minder dringende consulten en afspraken stellen we nog even uit.

    Met alle vragen en bezorgheden kan je steeds via telefoon terecht bij je verpleegkundige of andere contactpersoon in het Kind en Gezin-team. Hun gegevens zijn vooraan in het kindboekje genoteerd. Zij zijn er voor jou! Je kan ook steeds terecht bij de Kind en Gezin-lijn op het nummer 078 150 100, elke werkdag van 8u tot 20u.

    Op de consultatiebureaus wordt op dit moment enkel gewerkt op afspraak. Iedereen die in deze periode al een afspraak had, wordt sowieso gecontacteerd door iemand van Kind en Gezin.
     

  • Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, organiseert FONS zijn dienstverlening anders tot en met 3 mei:

    • Voorlopig zijn er geen fysieke afspraken meer.

    • Wel vlot bereikbaar via 078 79 00 07, welkom@fons.be en het contactformulier.

    • Voor de gezinnen maakte FONS een nieuwsbericht op hun facebookpagina en website over de verdere uitbetaling van het Groeipakket.   

Vragen rond (dringende) organisatie van thuiszorg:

  • de zorglijn: 078/ 15 21 52 (CM, Familiehulp, Familiezorg O.-Vl. , Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen en Thuiszorgwinkels GOED)
  • i-mens: 078/15 25 35 (liberale, neutrale, onafhankelijke en socialistische mutualiteiten.)
  • Thuiszorg is 7/7 en 24/24 beschikbaar.

 

Aangepast traject voor aanmelding met coronavermoeden


Om de verdere verspreiding van het coronavirus binnen onze regio zoveel mogelijk in te perken, richten Huisartsenkoepel Vehamed (werkingsgebied Dendermonde, Hamme, Zele, Berlare, Lebbeke en Buggenhout), de Huisartsenwachtpost Vehamed en het az Sint-Blasius vanaf 14 maart ’20 een tijdelijk COVID-19 triagecentrum op.
 

Patiënten met symptomen die op een mogelijke besmetting COVID-19 kunnen wijzen, dienen zich altijd eerst telefonisch aan te melden :

  • op weekdagen bij de eigen huisarts
  • in het weekend bij de huisartsenwachtpost 052 730 100

De huisarts zal deze patiënten, indien nodig, doorverwijzen naar een collega-huisarts in het tijdelijke triagecentrum COVID-19 dat zich tijdens de weekends in een afgebakende zone van de huisartsenwachtpost bevindt en op weekdagen op een volledige afgescheiden locatie binnen Campus De Kroon, Kroonveldlaan 40 in Dendermonde. Patiënten wordt verzocht om de instructies van de arts nauwlettend op te volgen.

Opgelet!

Spontaan aanmelden bij het tijdelijke triagecentrum COVID-19 is niet mogelijk.

Men dient, zoals steeds eerst telefonisch een afspraak te maken via de huisarts of de huisartsenwachtpost in het weekend (052 730 100). Gelieve steeds uw elektronische identiteitskaart (e-ID) mee te brengen.

 

 Oproep


Er is nog steeds een grote vraag naar persoonlijke beschermingsmateriaal (mondmaskers, brillen, jassen, …)  Daarom is er een centraal inzamelpunt in Dendermonde, in het lokaal van het Rode Kruis (Serbosstraat 8) waar iedereen elke dag tussen 10 en 11 en tussen 15 en 16u mondmaskers, schorten, handschoenen, desinfecterende handgel en infrarood-thermometers (meten op afstand) kunnen binnenbrengen.  Men kan er ook stof afhalen om zelf katoenen mondmaskers te maken en opnieuw te schenken. 

Nuttige contactgegevens


Rode kruis Vlaanderen                   105

huisartsenwachtpost                      1733

Zelfmoordpreventie                       1813

Awel (kindertelefoon)                     102

Het Vlaamse kruis                          0474 62 62 62

Apotheker van wacht                      0903 99 000

Antigifcentrum                               070 245 245

Algemeen noodnummer                 112

Politie                                             101

Tele-onthaal                                   106

Telefoontolk                                   02 208 06 11