Hoeveel moet ik bewegen?

  • 15 februari 2021

Vlaams Instituut Gezond Leven vertaalde de nieuwe aanbevelingen van de WHO naar Vlaamse context.

 

Op beweging staat geen leeftijd, maar peuters hebben natuurlijk andere beweegnoden dan hun grootouders.

Daarom zijn de aanbevelingen onderverdeeld op basis van leeftijd:

  • baby’s
  • peuters en kleuters (2 t.e.m. 5 jaar)
  • kinderen en jongeren (6 t.e.m. 17 jaar)
  • volwassenen
  • 65-plussers.

Helemaal nieuw zijn de concrete aanbevelingen voor zwangere en pas bevallen vrouwen en de aandacht voor mensen met een ziekte of beperking. Dankzij die onderverdeling vinden álle burgers makkelijker beweegadvies op maat.

Regelmatig bewegen en niet te lang stilzitten, dat is het beste dat je voor je lichaam kan doen. De belangrijkste les? Elke stap of beweging telt. Klein beginnen en geleidelijk opbouwen geeft je meer kans op succes. En dus meer kans om je goed in je vel te voelen, want dat is hét effect van beweging. Verhoog stilletjes aan de frequentie (bv. van 2 naar 3 dagen), de duur (bv. 5 tot 15 minuten extra) en (dan pas) de intensiteit van beweging, verspreid over de week. Die geleidelijke opbouw is nóg belangrijker na langere, niet-actieve periodes.

De nieuwe aanbevelingen geven voor het eerst slaapadvies voor 0- tot 5-jarigen en bevelen 30 minuten beweging in buiklig aan voor baby’s die nog niet kruipen. Er gaat daarnaast expliciet meer aandacht naar mensen met een chronische ziekte of beperking, en de concrete voordelen die voldoende beweging voor hen oplevert. Diabetes type 2-patiënten die voldoende bewegen, vergroten hun kansen op een langer leven en vermijden dat de ziekte erger wordt. En ex-kankerpatiënten verkleinen de kans op herval of op een nieuwe vorm van kanker als ze actief blijven.

Ook benadrukken de nieuwe aanbevelingen de must van gelijke beweegkansen voor álle kinderen en jongeren, en het belang van natuur en meer buiten spelen. Geen overbodige zaak, aangezien kinderen vandaag 70% minder buiten spelen in vergelijking met 1983! Omdat veel jongeren te veel tijd voor de computer of andere schermen doorbrengen, gaan de aanbevelingen dieper in op activiteiten die goed zijn voor de ontwikkeling als alternatief voor die schermtijd.

Klik hier voor alle aanbevelingen: Ga naar de website van Instituut Gezond Leven