Zorgambassadeur Lieve aan het werk

Met z’n zessen zijn ze: de Huldenbergse zorgambassadeurs. Yvie, Marleen, Chris, Claire, Andrea en Lieve zijn vrijwilligers die op bezoek gaan bij 70-plussers uit onze gemeente, een project dat het lokaal dienstencentrum begin 2020 opstartte – net voor de uitbraak van het coronavirus. Tijdens een gemoedelijke babbel licht de vrijwilliger de werking van de (thuis)zorg- en welzijnsdiensten van het lokaal bestuur toe. Doel is om onze senioren beter te leren kennen, hen te informeren en hen de nodige ondersteuning te bieden. De uitbraak van het coronavirus zette het project even on hold maar na enkele maanden trokken de zorgambassadeurs er dan toch op uit, voorzichtig en met respect voor de coronamaatregelen. Zo’n 60 inwoners kregen in 2020 een stoepbezoekje van één van onze zorgambassadeurs. In 2021 waren dat er 400! In deze moeilijke tijden worden die korte babbels enorm geapprecieerd. Zo getuigt ook zorgambassadeur Lieve Bracke.

Waarom heb je je opgegeven als vrijwilliger voor dit project?

Lieve: Ik woon in Neerijse en heb altijd de nood gehad om me meer verbonden te voelen met de buurt en de gemeente waar ik woon. Ook vind ik het belangrijk vrijwilligerswerk een plaats te geven in mijn dagdagelijkse bezigheden. Ik zag de oproep in het gemeenteblad en voelde me meteen aangesproken.

Wat doet een zorgambassadeur precies?

Lieve: We zoeken 70-plussers op naar aanleiding van hun verjaardag. In een gesprekje geven we toelichting over de welzijnsdiensten van de gemeente en polsen we of ze misschien wat ondersteuning kunnen gebruiken.
In mijn werk als verpleegkundige zoek ik ook (jongere) mensen op die dikwijls geïsoleerd leven. Ik probeer hun vertrouwen te winnen, te vragen wat hun noden zijn en samen te zoeken naar een beter leven. Uit die ervaring weet ik dat er altijd mensen zijn die de weg tot hulp moeilijk vinden. Mensen uit de buurt zijn daarbij heel belangrijk: zij bereiken soms meer dan om het even welke instantie of hulpverlener.
Bij de start van het project werd tijd gemaakt om ons als zorgambassadeurs te informeren en bij te scholen. Net op tijd, want enkele weken later was er de eerste lockdown. Voor elke organisatie werd het zoeken hoe je toch aanwezig kon blijven voor kwetsbare mensen. Maar dat lukte. We blijven mensen opzoeken. Weliswaar aan de voordeur en mét mondmasker.

Hoe reageren de mensen?

Lieve: Soms voelen bejaarden er zich niet helemaal veilig bij en melden ze aan de thuisdiensten dat ze liever geen bezoek krijgen van een zorgambassadeur. Maar meestal zijn we heel welkom en zijn de mensen dankbaar voor de aandacht, het gesprekje en de hulp. “Kom je niet binnen?”, horen we vaak maar die boot moeten we voorlopig afhouden. Toch hoop ik dat we gauw bij de mensen aan de keukentafel kunnen zitten. Ik stel me voor met mijn naam en als vrijwilliger van de gemeente. En ik val soms wel met de deur in huis en vraag: “Heb je alles wat je nodig hebt om goed thuis te kunnen wonen?” Een vraag die gauw beantwoord wordt. Er zijn kinderen in de buurt of er is gezinszorg, er is een dagcentrum… Of ik hoor een vraag naar een poetsdienst, naar een tuinman.
Of ik zie iemand die nog in zijn tuin aan het werk is, of iemand is aan het koken. Of iemand komt juist thuis met de auto. Die zelfredzaamheid stelt me gerust en soms zijn verdere vragen en voorstellen dan niet meer nodig. Het is wel belangrijk dat je een contactgegeven achterlaat, voor als er plots toch hulp zou nodig zijn.
De verhalen van eenzaamheid maken wel diep indruk. Verhalen van rouw. Veel verdriet om het alleen zijn ook. Thuis weinig omhanden hebben en buiten ligt alle activiteit stil. Geen koffie kunnen gaan drinken in het dorp, kaarten of een kennis bezoeken. De (klein) kinderen zijn voorzichtig en komen maar even binnen. We krijgen veel vragen over wat de toekomst zal brengen.

Wat haal jij eruit?

Lieve: De contacten aan de deur zijn soms kort en soms bekruipt me onmacht omdat je dan mensen achterlaat die eenzaam zijn. Maar ik haal er ook energie uit omdat het zinvol is, omdat ik toch even kon luisteren, omdat ik zo kan tonen dat ze door de gemeente niet vergeten worden.
Misschien doe je het al, maar ik nodig iedereen uit om aandacht te hebben voor de mensen in je straat, in je buurt. Zeg goedendag en vraag eens hoe het gaat. Je zult versteld zijn over het verhaal dat je te horen krijgt. Misschien komt het niet direct, maar blijf aandachtig en geef niet op.

Meer info

www.huldenberg.be/zorgambassadeurs
Lokaal Dienstencentrum 't Pijlijser
02 302 43 59

Met dank aan de gemeente Huldenberg om dit warm en inspirerend voorbeeld met ons te delen.