Vanaf 18 maart moet elke kandidaat-huurder voor een sociale huurwoning zijn dossier aanpassen of actualiseren in het Centraal Inschrijvingsregister (CIR). Nieuwe kandidaat-huurders zullen zich vanaf dan online kunnen registreren. Bestaande kandidaat-huurders moeten hun kandidatendossier controleren en bevestigen.

De woonmaatschappijen zullen vanaf 18 maart een brief versturen naar kandidaat-huurders met de vraag om hun kandidatendossier te controleren en te bevestigen binnen de 30 dagen na ontvangst van deze brief.

Afspraken met woonmaatschappij Thuispunt Gent:

  • Als het dossier in CIR niet volledig is, dan moet de kandidaat-huurder contact opnemen met Thuispunt Gent om een afspraak te maken. Thuispunt Gent zal de kandidaat-huurder helpen met het uploaden van de noodzakelijke documenten en het vervolledigen van het dossier.
    • Verwijs kandidaat-huurders met een complexe gezinssituatie door naar Thuispunt Gent. Zo ben je zeker dat de inschrijving volledig in orde is. Als een dossier niet tijdig in orde is, wordt de kandidaat-huurder geschrapt.
  • Enkel als het dossier in CIR volledig is en alleen nog moet worden gecontroleerd en bevestigd, dan kan de kandidaat-huurder terecht bij Dienst Wonen Stad Gent (en/of Thuispunt Gent). Dienst Wonen zal hiervoor specifieke afspraakmomenten voorzien vanaf 1 maart in het stadskantoor. Via de website kan je online een afspraak inboeken. Daarnaast kan je ook telefonisch of per mail een afspraak maken in het stadskantoor.
  • Let op: Om te kunnen aanmelden in het CIR is het noodzakelijk dat de kandidaat-huurder over een eID, pincode en kaartlezer of Itsme beschikt.

Meer informatie nodig over CIR?

  • Wil je graag je cliĆ«nt ondersteunen bij zijn inschrijving of actualisatie? Professionele welzijnsactoren kunnen hier terecht voor meer informatie.
  • Blijf je graag verder op de hoogte? Neem dan zeker regelmatig een kijkje op de stadswebsite.