Jaarverslag 2020: We hebben een zaadje geplant

• 29 april 2021

Het zou een understatement zijn te stellen dat 2020 een uitdagend jaar was voor Eerstelijnszone (ELZ) Scheldekracht.

Niet alleen werd het officiële startschot gegeven met de erkenning als Zorgraad op 1/07/2020, ook doorkruiste de COVID-19 pandemie op een bruuske wijze de prille vzw. Te midden van de organisatorische (indienstname personeel, start van de boekhouding, etc.) én inhoudelijke uitbouw van de organisatie (uitwerking van het vooropgestelde beleids- en actieplan) sprong de eerstelijnszone meteen in de bres voor de actoren op de eerste lijn die geconfronteerd werden met deze ongeziene crisis.

Niet veel later werden aan de zorgraden aanzienlijke opdrachten toebedeeld in de bestrijding van de COVID-pandemie, in de contact- en bronopsporing en later op het domein van de vaccinatie.

ELZ Scheldekracht stond en staat er, meteen en nog steeds, met verenigde krachten om haar missie en visie waar te maken: inzetten op de afstemming en de samenwerking tussen gezondheids- en welzijnsactoren van de eerste lijn en het lokaal gezondheidsbeleid, teneinde de levenskwaliteit van elke persoon met een zorg- en/of ondersteuningsnood (PZON) te optimaliseren.

Bekijk hier het inhoudelijk jaarverslag 2020.

We hebben een zaadje geplant, een zaadje voor het bewustzijn dat we samen meer bereiken dan alleen: samen kunnen we uitdagingen beter aan.