Wat is een lokaal cliëntoverleg?

Een cliëntoverleg brengt alle hulpverleners samen die op een bepaald moment bij een bepaald gezin betrokken zijn. De cliënt (het gezin) is bij dit overleg betrokken en neemt er actief aan deel.

Een cliëntoverleg wordt door een casemanager samengeroepen op vraag van de hulpverlener die vaststelt dat in een bepaald gezin verschillende hulpverleners actief zijn of op vraag van een cliënt die met verschillende hulpverleners te maken krijgt.

De bedoeling is om een zorgaanbod te realiseren op maat van het gezin. Een cliëntoverleg leidt tot een hulpverleningsplan op lange termijn dat positief, integraal, gestructureerd en gecoördineerd is en tot stand komt met actieve inbreng van de cliënt. Het cliëntoverleg mondt uit in duidelijke afspraken tussen de betrokken hulpverleners en het gezin. Hulpverlening wordt zorg op maat.

Cliënt centraal

Noch het aanbod, noch de methode, noch de discipline, noch de instelling staat centraal bij het overleg. Wel de vraag van de cliënt: wat wil hij aan zijn situatie verbeterd zien; wat kan hij daaraan zelf doen? Wat kan zijn omgeving doen en waarin wil hij ondersteund worden?

    Belang en meerwaarde van een cliëntoverleg

    • LCO maakt de hulpverlening zichtbaarder en transparanter
    • Er kan meer integraal en resultaatgericht worden samengewerkt
    • Er kan gezorgd worden voor meer betrokkenheid en meer vertrouwen in het hulpverleningsproces
    • LCO kan nieuwe inzichten geven aan hulp- en zorgverstrekkers doordat men van elkaar leert
    • LCO is nuttig in kader van preventieve en proactieve hulpverlening

    Doelstellingen en rollen binnen een lokaal cliëntoverleg

    Concrete doelstellingen binnen een lokaal cliëntoverleg (LCO)

    • Een breed zicht krijgen op de situatie van de cliënt
    • Het vastleggen van doelstellingen/hulpverlening met de cliënt
    • Een concreet plan van aanpak & concrete afspraken
    • Empowerment van de cliënt
    • Afstemming van hulpverlening

    Rollen binnen een overleg

    • De cliënt/het gezin - staat centraal
    • Vertrouwensfiguur - de cliënt brengt iemand mee als vertrouwenspersoon of begeleider
    • Spilfiguur - hulpverlener die het traject van de cliënt opvolgt en als centraal of vast aanspreekpunt in de hulpverlening fungeert
    • Casemanager - faciliteert het overleg en is procesbegeleider, heeft expertise in werken met kwetsbare doelgroepen en heeft kennis van de lokale sociale kaart. Hij/zij/die organiseert het overleg, brengt verslag uit, maakt het plan van aanpak en volgt op
    • Coördinator - een medewerker van de eerstelijnszone verzamelt de aanvragen, selecteert een casemanager en verwijst rechtstreeks door naar een lokaal aanbod op maat indien een overleg niet aan de orde is

    Vanaf 2021 kan iedere betrokken hulpverlener in een cliëntdossier een LCO aanvragen.

    Situering en criteria

    Het project kadert in de meerjarenplanning, ontwikkeling en uitrol van het Lokaal Sociaal Beleid van Stad Aalst. We putten expertise uit de LCO-ervaring van het Regionaal Welzijnsoverleg dat inkantelde in de eerstelijnszone. En we haalden inspiratie uit het lopende, provinciaal georganiseerde project in Limburg.

    Criteria om aan te melden

    De cliënt/het gezin is:

    • meerderjarig, woonachtig in het werkgebied van Regio Aalst (Aalst, Lede, Erpe-Mere, Haaltert en Denderleeuw) of werkzaam in het werkgebied.
    • aangemeld bij meerdere (minstens 2) diensten of organisaties;
    • in het bezit van een geldige verblijfsvergunning;
    • ervaart problemen op verschillende levensdomeinen (multi-problemsituatie)

    Bijzondere aandacht en voorrang wordt gegeven aan cliënten die onderdeel zijn van een gezin met kinderen.

    Andere vormen van cliëntoverleg

    - Cliëntoverleg integrale jeugdhulp

    - Ronde Tafel Netwerk GGZ ADS

    - RTJ De Tafels

    - Multidisciplinair overleg mutualiteiten

    Een uitgebreid overzicht is te vinden via onderstaande link.

    Communicatiepakket

    Het communicatiepakket bestaat uit een uitgebreide presentatie met alle informatie over lokaal cliëntoverleg. Ook een flyer behoort tot het communicatiepakket. Aanvragen doe je via alinevanbever@elzregioaalst.be