Maatregelen en tips voor Covid-19 voor hulpverleners in het Meetjesland

laatste update: 28 mei

Beste hulpverleners en mantelzorgers

De exit-strategie is gestart.  Hieronder leest u welke maatregelen de lokale besturen genomen hebben en hoe die gecontacteerd kunnen worden.  Ook voor u als hulpverlener staan er handige tips tussen. We zullen deze pagina elke dag proberen updaten. Zo beschikt u steeds over de meest recente informatie en initiatieven. 

Indien u zelf informatie of initiatieven heeft die helpend kunnen zijn voor andere hulpverleners en mantelzorgers, mag u steeds een mailtje sturen naar griet@rwom.be 

We wensen u heel veel sterkte, moed en energie in deze woelige tijd!

Namens de eerstelijnszones Oost- en West-Meetjesland

Maatregelen binnen de lokale besturen

Minister De Backer heeft de opdracht gekregen om de tekorten aan beschermingsmiddelen en andere in kaart te brengen en te remediëren. Men heeft hiertoe een groep experten aangetrokken die er op korte termijn in geslaagd zijn om een éénduidige toegangspoort te maken. Er is een opsplitsing gemaakt voor diegene die nood hebben aan middelen (vb. ziekenhuizen, huisartsen, ziekenwagendiensten, …), als voor diegene die middelen kunnen aanbieden (vb. producenten).  Klik hier voor meer informatie

 

Assenede

  • https://www.assenede.be/nl/in-de-kijker-corona-virus
  • Algemene contactgegevens:  (09)341 95 95 en info@assenede.be
  • Boodschappendienst voor kwetsbaardere inwoners vanaf 70 jaar. (inkopen tot 100 euro vooraf reserveren van 9 – 12 uur en van 14 – 16u30).  Reserveren via 09/341 95 95.  
  • Warme maaltijden aan huis voor de vaste gebruikers van het dorpsrestaurant
  • bib-afhaaldienst op afspraak.  Klik hier voor meer informatie
  • Assenede Helpt belt alle 70-plussers op voor een persoonlijke babbel.  Vrijwilligerswerking of hulp nodig?  Stuur een mailtje naar info@assenede.be of bel naar 09/ 341 95 95.
  • #injekotbeleefjemeer-menu met leuke tips tegen de verveling.  Meer lezen

 

Zelzate

 

Evergem

  • www.evergem.be/corona
  • Gemeente Evergem bundelt alle hulpvragen tijdens de coronacrisis. Hulp nodig met boodschappen doen, nood aan een babbel of de hond uitlaten? #warmevergem of klik hier
  • Algemene contactgegevens: 09 216 05 00 en evergeminfo.be
  • Boodschappendienst voor kwetsbaardere inwoners vanaf 70 jaar. (inkopen tot 100 euro vooraf registreren).  Registreren via 09/216 05 00 of via www.evergem.be/boodschappendienst
  • Gratis bib aan huis: www.evergem.be/gratis-bib-aan-huis
  • Huisartsenwachtpost Meetjesland opent maandag 30 maart een zorgmeldpunt aan Hoge wal.  Klik hier voor meer informatie 
  • #injekotbeleefjemeer-menu met leuke tips tegen de verveling.  Meer lezen

 

Kaprijke

  •  www.kaprijke.be/corona

  • Algemene contactgegevens: info@kaprijke.be en 09 323 90 10
  • boodschappendienst aan huis voor 65+. aanvraag telefonisch 09 323 30 10 of via mail info@kaprijke.be

  • Platform voor vrijwilligers en handelaren die afhaaldiensten en diensten aan huis organiseren  Surf naar www.kaprijke.be/oproep-vrijwillers  of bied je diensten aan op https://corona.vlaanderen/?s=Kaprijke.
  •  Hulp nodig? bel naar 09 323 90 10 of zoek een vrijwilliger via https://corona.vlaanderen/?s=Kaprijke
  •  Levering van warme maaltijden aan huis voor mensen die omwille van hoge leeftijd of door lichamelijke, psychische of andere sociale omstandigheden niet zelf voor een warme maaltijd kunnen zorgen en nergens anders kunnen gaan eten.  Aanmelden en informatie bij Aan-Z op 09 344 36 10 of info@aan-z.eu
  • Oproep vrijwilligers om boodschappen te doen voor kwetsbare mensen.  Klik hier voor meer informatie
  • #injekotbeleefjemeer-menu met leuke tips tegen de verveling.  Meer lezen
  • De gemeente belt alle 80-plussers op voor een persoonlijke babbel.

 

Eeklo

 

Sint-Laureins

  • http://www.sint-laureins.be/website//5529-www.html?branch=1&language=1
  • De gemeente is telefonisch tijdens de kantooruren bereikbaar op het nummer     09 218 76 40.
  • Voor heel dringende vragen kan u terecht op het crisisnummer van gemeente Sint-Laureins 09 328 74 72 (ook wanneer zorgverstrekkers signalen opvangen die kunnen verwijzen naar het virus)
  •  Via Tafeltje Dekje worden warme maaltijden aan huis geleverd voor mensen die (tijdelijk) niet zelf voor een warme maaltijd kunnen zorgen.  info@aan-z.eu of 09 344 36 10
  •  Vrijwilligers voor Tafeltje Dekje kunnen zich aanmelden bij de Ben Apers van aan-z: info@aan-z.eu of 09 344 36 10.
  • bibliotheek op afspraak.  Klik hier voor meer informatie
  • De gemeente belt alle 80-plussers op voor een persoonlijke babbel.
  • Gratis boodschappendienst voor alle 70-plussers, risicopatiënten en mensen in quarantaine.  Dit kan door te mailen naar boodschappendienst@sint-laureins.be of telefoneren naar 09/218 76 57.  Meer informatie

 

Maldegem

 

Aalter

  •  https://www.aalter.be/corona
  • Algemene contactgegevens: 09 325 22 00 en gemeente@aalter.be
  • boodschappendienst aan huis voor mensen die hun huis niet mogen/kunnen verlaten en met een beperkt sociaal netwerk. Aanvraag via aalterhelpt@aalter.be of 09 325 22 00 of via www.aalter.be/aalterhelpt

  • Boodschappendienst voor zorgverstrekkers?  Aanvraag via aalterhelpt@aalter.be of 09 325 22 00 of via www.aalter.be/aalterhelpt 

  • Wil je je aanmelden als vrijwilliger? ga naar www.impactdays.be/aalterhelpt en https://www.impactdays.co/aalterhelpt/

  • Voedselbedeling aan huis: De voedselbedeling die normaal gezien plaatsvindt in de Sint-Jozefstraat door vzw De Toevlucht, zal de komende tijd aan huis gebeuren.
  • Om de kwetsbare groep mensen die gebruik maakt van de sociale maaltijden te beschermen, wordt gekeken of er een maaltijddienst aan huis kan worden opgezet. Wie daar gebruik wil van maken, kan contact opnemen met het OCMW op tel. 09 325 95 95.
  • Afhaalsysteem Bibliotheek Aalter-centrum: inwoners kunnen aanwezige werken uit de hoofdbibliotheek reserveren en daar afhalen. 
  • Wie als mantelzorger dringende vragen heeft, kan bellen naar tel. 09 325 22 00, mailen naar aalterhelpt@aalter.be of een bezoek brengen aan www.impactdays.be/aalterhelpt.  Alle gekende mantelzorgers worden ook gecontacteerd door het gemeentebestuur.

 

Lievegem

  • Telefoonnummer noodplanning: 09 396 23 00 of noodplanning@lievegem.be
  •  https://www.lievegem.be/corona
  • Heb je als senior hulp nodig om boodschappen te doen of vragen over maaltijden aan huis? Dan kan je terecht op 09 396 23 05 van 08.30 uur tot 12.00 uur en van 13.00 uur tot 16.00 uur.
  • Maaltijden aan huis via lokale traiteurs.  Bel naar 09 396 23 05 Bereikbaar van 8.30 uur tot 12.00 uur en van 13.00 uur tot 16.00 uur
  • bibliotheek op afspraak.  Klik hier voor meer informatie
  • Heb je hulp nodig?  Gemeente Lievegem bundelt alle hulpvragen. Laat weten waarmee ze jou kunnen helpen.  Mail naar onthaal@lievegem.be (algemene vragen)  of welzijn@lievegem.be (vragen i.v.m. boodschappen, maaltijdlevering, hulp voor ouderen,...)

  • Bel naar 09 396 23 00 (onthaal)
    of 09 396 23 05 (welzijn)
zelfzorg

Zorg voor de zorger!

Dit platform biedt tips om goed voor jezelf te zorgen, veerkracht bij te tanken en je collega’s te ondersteunen. Er is een pagina voorzien die informeert over de mogelijkheden van professionele hulp.

  • Externe diensten voor Preventie en Bescherming op het Werk

Hier kan je terecht voor een eerste ondersteunend gesprek. Weet je niet wie je preventieadviseur is? Vraag na bij je werkgever of check via Seed-Connect.  Ook een gesprek met de bedrijfsarts is mogelijk. Hij/zij kan je, indien nodig, doorverwijzen naar de juiste psychologische begeleiding.  Bedrijfsartsen kunnen momenteel ook doorverwijzen naar de eerstelijnspsychologen van de netwerken GGZ. Voor de consultaties bij de ELP wordt wel een bijdrage gevraagd (€ 11,20 per consultatie of € 4 per consultatie indien verhoogde tegemoetkoming). Er zijn ook afspraken gemaakt met de centra voor geestelijke gezondheid.

  •  Iedereen OK? Online interventie opgesteld door psychologe Elke Van Hoof.

Deze interventie is gebaseerd op internationale protocollen en wordt gebruikt om acute stress in crisissituaties aan te pakken en de mentale veerkracht te vergroten. Duur: ongeveer 1,5 uur.

  • Better minds Coaching

Coaching voor helden

De coaches van Better Minds willen in deze crisis graag hun steentje bijdragen en bieden gratis een luisterend oor voor zorgverleners die nood hebben aan een klankbord.  Via de website kan je je gegevens achter laten waarbij je vrijblijvend al een voorkeur voor een coach kan opgegeven en je regio. De coach neemt snel (binnen de 2 werkdagen) contact met je op om een moment af te spreken voor een telefonisch of videogesprek. Tijdens dit gesprek worden jouw behoeftes en vragen al in kaart gebracht.

  •  Rode Kruis

a) Algemene tips voor zorgverleners

b) Omgaan met stress en angst tijdens deze crisis: online cursus

Het Rode Kruis heeft in samenwerking met FOD Volksgezondheid en de Vlaamse Overheid een online snelcursus ontwikkeld om hulpverleners te ondersteunen in deze crisis. De cursus richt zich tot hulpverleners die zelf psychosociale coaching verlenen waarbij er handvaten aangereikt worden om, gezien de maatregelen, extra ondersteuning te kunnen bieden en hoe je een hulpverlenend gesprek kan voeren.  De cursus duurt ongeveer 2 uur en er wordt een basiskennis psychosociaal welzijn van de deelnemer verwacht.

  • Aanbod psychologen en/of psychotherapeuten

Indien je graag rechtstreeks (zonder doorverwijzing) een beroep wilt doen op een psycholoog en/of psychotherapeut kan je voor oriëntatievragen terecht bij Het Netwerkpunt (09 / 216 74 70 of netwerkpunt@pakt.be) . 

Je kan een psycholoog in de regio vinden via pdf bestandoverzichtOnline.pdf (123 kB)

 

kind

Tips en informatie voor hulpverleners die met kinderen en jongeren werken

Welk beschermingsmateriaal heb je als hulpverlener nodig?  Klik hier

  • RADAR heeft het beschikbaar of aangepaste aanbod rond geestelijke gezondheid van kinderen en jongeren in Oost-Vlaanderen in een overzicht gegoten. Via deze link kan u het overzicht raadplegen.
  • SAM, Netwerk OnlineHulp Vlaanderen en Steunpunt Geestelijke Gezondheid bieden nu een handige beslishulp voor sociaal werk, welzijnswerk en geestelijke gezondheidszorg.  Hoe communiceer je als beroepskracht online met je cliënt, hoe stimuleer je online contact tussen individu en omgeving.  Lees het hier
  • Hoe kun je kwetsbare mensen in tijden van corona  bereiken?  En hoe kun je je werking  aanpassen?  Lees het hier
  • Nu face-to-face contacten door de coronacrisis vaak niet meer mogelijk zijn, vangen chathulplijnen een groot deel van de hulpvragen op. Ze versterken hun capaciteit en verruimen hun openingsuren. Op deze pagina vind je een overzicht.
  • CAW en JAC Oost-Vlaanderen (met vestigingsplaats in Zuidmoerstraat 136 Eeklo) voorzien t.e.m. 19 april geen vrije permanentie.  Klik hier om te weten te komen welke maatregelen het CAW treft.  Cliënten worden maximaal telefonisch, via mail, chat of op afspraak verder geholpen. Iedereen kan bij het CAW  gratis terecht met vragen en problemen over welzijn.  Zowel als je dit zelf meemaakt of als getuige.  Chat: weekdagen van 11 tot 20u     Mail: binnen 24u antwoord         Telefonisch: gratis 0800 13 500 - weekdagen van 9 tot 17u.  Meer informatie vind je op de website
    en www.jac.be
  • Net bevallen en nood aan medische opvolging thuis, ontwikkeling van de baby en begeleiding borst-en flesvoeding?  Dan kun je nog steeds beroep doen op een vroedvrouw!  Via de site van VBOV kunt u een vroedvrouw in uw buurt vinden.
  • Vertrouwenscentrum Kindermishandeling paste de dienstverlening aan.  Lees het hier
  • Ook tijdens de coronacrisis staan de professionele 1712-hulpverleners klaar om de oproepen inzake familiale conflicten te beantwoorden en zullen zij de telefoon en chat blijven bemannen. Zie website. Op deze poster vindt u alvast 5 tips om met conflicten om te gaan
  • Psychologen die vragen hebben rond het online consultaties, bronnen en tools voor therapie kunnen op deze site terecht.  

  • Hieronder vindt u een oplijsting van (gratis) materiaal dat u kunt gebruiken om mensen (kinderen en jongeren) zo goed mogelijk te begeleiden bij het verlies van een dierbare.

  • De website van Wablieft bevat handige, laagdrempelige informatie over het coronavirus. Er wordt ook dagelijks een overzicht gemaakt met het meest recente coronanieuws in begrijpelijke taal. U vindt er informatie in tekst voor mensen met een verschillend leesniveau en in beeld voor zij die daar nood aan hebben.

  • Op het YouTubekanaal van Zitdatzo vzw kunt u filmpjes vinden die het coronavirus eenvoudig uitleggen voor personen met een verstandelijke handicap en/of ASS. 

  • De corona’s op gezinsvakantie (filmpje)
  • Bubbly-Doo (filmpje)
  • De Weg Wijzer: Op deze website staat ook een filmpje in VGT om het coronavirus uit te leggen aan kinderen die (ook) doof of slechthorend zijn.
  • Hygiënische maatregelen ter preventie van COVID-19 in thuiszorg, gehandicaptenzorg en ouderenzorg.  Klik hier 
  • Opvang/ondersteuning kinderen van ouders met COVID-19.  Lees hier waar je terecht kunt.  pdf bestandOpvang K&Gezin communicatie 1stelijn-OVL.pdf (49 kB)
  • 'My hero is you' is een kinderverhaal over COVID19 ontwikkeld door IASC, bestaande in Frans, Duits, Engels en 13 andere talen.  De Nederlandse versie vindt u hierpdf bestandMy Hero is You, Storybook for Children on COVID-19 (Dutch).pdf (3.64 MB).  Het is op de website ook gepubliceerd in verschillende andere talen. 
  • Kind en Gezin breidt aanbod fysieke contacten uit.  Klik hier voor meer informatie

 

man

Informatie en tips voor hulpverleners die met volwassenen werken

  • Welk beschermingsmateriaal heb je als hulpverlener nodig?  Klik hier
  • Vanuit Het PAKT probeert men een overzicht te bieden van de werking van een aantal GGZ partners. Kort gezegd: welke hulverlening wordt momenteel nog aangeboden? De link met de GGZ-partners uit Oost-Vlaanderen kan je hier terug vinden. 
  • SAM, Netwerk OnlineHulp Vlaanderen en Steunpunt Geestelijke Gezondheid bieden nu een handige beslishulp voor sociaal werk, welzijnswerk en geestelijke gezondheidszorg.  Hoe communiceer je als beroepskracht online met je cliënt, hoe stimuleer je online contact tussen individu en omgeving.  lees het hier
  • Hoe kun je kwetsbare mensen in tijden van corona  bereiken?  En hoe kun je je werking  aanpassen?  Lees het hier
  • Nu face-to-face contacten door de coronacrisis vaak niet meer mogelijk zijn, vangen chathulplijnen een groot deel van de hulpvragen op. Ze versterken hun capaciteit en verruimen hun openingsuren. Op deze pagina vind je een overzicht.
  • Mensen die boodschappen nodig hebben, maar niet meer in staat zijn die te doen kunnen beroep doen op de boodschappenlijn van samana. Vragen kunnen gesteld worden via boodschappenlijn@samana.be
  • CAW Oost-Vlaanderen (met vestigingsplaats in Zuidmoerstraat 136 Eeklo) voorzien t.e.m. 19 april geen vrije permanentie.  Klik hier om te weten te komen welke maatregelen het CAW treft.  Cliënten worden maximaal telefonisch, via mail, chat of op afspraak verder geholpen. Iedereen kan bij het CAW  gratis terecht met vragen en problemen over welzijn.  Zowel als je dit zelf meemaakt of als getuige.  Chat: weekdagen van 11 tot 20u     Mail: binnen 24u antwoord         Telefonisch: gratis 0800 13 500 - weekdagen van 9 tot 17u.  Meer informatie vind je op de website.
  • Ook tijdens de coronacrisis staan de professionele 1712-hulpverleners klaar om de oproepen inzake familiale conflicten te beantwoorden en zullen zij de telefoon en chat blijven bemannen. Zie website. Op deze poster vindt u alvast 5 tips om met conflicten om te gaan
  • Psychologen die vragen hebben rond het online consultaties, bronnen en tools voor therapie kunnen op deze site terecht.  Meer informatie omtrent de tijdelijke maatregelen van het RIZIV in kader van COVID-19 lees je hier.
  • De website van Wablieft bevat handige, laagdrempelige informatie over het coronavirus. Er wordt ook dagelijks een overzicht gemaakt met het meest recente coronanieuws in begrijpelijke taal. U vindt er informatie in tekst voor mensen met een verschillend leesniveau en in beeld voor zij die daar nood aan hebben.
  • Op het YouTubekanaal van Zitdatzo vzw kunt u filmpjes vinden die het coronavirus eenvoudig uitleggen voor personen met een verstandelijke handicap en/of ASS. 
  • De corona’s op gezinsvakantie (filmpje)
  • Bubbly-Doo (filmpje)
  • Hieronder vindt u een oplijsting van (gratis) materiaal dat u kunt gebruiken om mensen  volwassenen zo goed mogelijk te begeleiden bij het verlies van een dierbare.
  • Afscheid nemen op afstand
  • Kinderen informeren en betrekken bij het overlijden van een naaste in coronatijd
  • Hygiënische maatregelen ter preventie van COVID-19 in thuiszorg, gehandicaptenzorg en ouderenzorg.  Klik hier 
  • Opvang/ondersteuning kinderen van ouders met COVID-19.  Lees hier waar je terecht kunt. pdf bestandOpvang K&Gezin communicatie 1stelijn-OVL.pdf (49 kB)
  • De Oewist belcirkels willen vereenzaming doorbreken door de verbinding tussen burgers te versterken.  Klik hier voor meer informatie
  • Met Coronakriebels wil het Steunpunt Geestelijk Gezond Vlaanderen een dam opwerpen tegen COVID-19.
  • Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting, To leave no one behind: aandacht en ondersteuning voor mensen in armoede en bestaansonzekerheid in het COVID-19-beleid
  • Oewist belcirkels tegen vereenzaming:  Eenzaamheid doorbreken door een belletje te doen naar anderen?  Klik hier voor meer informatie.
  • Je kan een psycholoog in de regio vinden via pdf bestandoverzichtOnline.pdf (123 kB)

 

  • Andere vragen of tips

  • Kun je bij tandproblemen nog bij de tandarts terecht?  Klik hier voor meer informatie
leren

Vorming

  • Klik hier om de opleiding te zien die Artsen Zonder Grenzen geeft .    Die bestaat uit 3 filmpjes omtrent gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen, theorie over het virus en de volledige opleiding.           

 

Persoonlijke beschermingsmaterialen in woonzorgcentra

Op 14 april gaven specialisten van Artsen zonder Grenzen en Zorg en Gezondheid in een 25-tal minuten uitleg over het gebruik van persoonlijke beschermingsmaterialen en hygiënemaatregelen. Daarna beantwoorden ze vragen van deelnemers.   Herbekijk het webinar

 

Palliatieve zorg bij COVID-patiënten

HoWest Verpleegkunde ontwikkelde, in samenspraak met de Federatie Palliatieve Zorg Vlaanderen, het Netwerk Palliatieve Zorg Gent-Eeklo en het Netwerk Palliatieve Zorg De Mantel 2 e-courses rond palliatieve zorg: 

 

Omgaan met COVID-patiënten

De beroepsfederatie voor zorgkundigen en HoWest bieden een e-curus aan voor zorgkundigen over omgaan met COVID-patiënten:

 

Verpleegkundige handelingen

 

Beschermingsmateriaal: wat, wie en hoe?

Vormingplus Eeklo-Gent geeft een aantal vormingen online.  Klik hier voor meer informatie 

 

hulpverleners

Algemene informatie voor zorgverleners en welzijnswerkers

Welk beschermingsmateriaal dient u te gebruiken als hulpverlener?  Klik hier

  • Via deze site vinden zorgverleners de meeste informatie omtrent COVID-19
  • Via deze site vindt u richtlijnen voor ziekenhuizen, huisartsen, zorgverleners, zorgvoorzieningen met ouderen of kwetsbare mensen, woonzorgcentra, thuiszorg, geestelijke gezondheidszorg, revalidatie, welzijnssectoren, …
  • Via deze site vindt u richtlijnen voor vergunde zorgaanbieder voor zorg aan personen met een handicap.
  • Via deze site vindt u informatie voor voorzieningen en diensten jeugdhulp.  
  • Via de site van de sociale kaart vindt u correcte gegevens van zorgvoorzieningen en zorgverstrekkers in Vlaanderen.
  • Via deze link vindt u welke veiligheidsvoorschriften maatschappelijke werkers van de OCMW’s in acht dienen te nemen bij contacten met cliënten en hoe de hulpverlening kan georganiseerd worden.  Hier kunt u de laatste informatie vinden m.b.t. de organisatie van de hulpverlening.

 

  • SAM, Netwerk OnlineHulp Vlaanderen en Steunpunt Geestelijke Gezondheid bieden nu een handige beslishulp voor sociaal werk, welzijnswerk en geestelijke gezondheidszorg.  Hoe communiceer je als beroepskracht online met je cliënt, hoe stimuleer je online contact tussen individu en omgeving.  lees het hier
  • Hoe kun je kwetsbare mensen in tijden van corona  bereiken?  En hoe kun je je werking  aanpassen?  Lees het hier
  • Nu face-to-face contacten door de coronacrisis vaak niet meer mogelijk zijn, vangen chathulplijnen een groot deel van de hulpvragen op. Ze versterken hun capaciteit en verruimen hun openingsuren. Op deze pagina vind je een overzicht.
  • Mensen die boodschappen nodig hebben, maar niet meer in staat zijn die te doen kunnen beroep doen op de boodschappenlijn van samana. Vragen kunnen gesteld worden via boodschappenlijn@samana.be
  • CAW en JAC Oost-Vlaanderen (met vestigingsplaats in Zuidmoerstraat 136 Eeklo) voorzien t.e.m. 19 april geen vrije permanentie.  Klik hier om te weten te komen welke maatregelen het CAW treft.  Cliënten worden maximaal telefonisch, via mail, chat of op afspraak verder geholpen. Iedereen kan bij het CAW  gratis terecht met vragen en problemen over welzijn.  Zowel als je dit zelf meemaakt of als getuige.  Chat: weekdagen van 11 tot 20u     Mail: binnen 24u antwoord         Telefonisch: gratis 0800 13 500 - weekdagen van 9 tot 17u.  Meer informatie vind je op de website
  • Kind en gezin vergroot aanbod fysieke contacten.  Klik hier
  • Vertrouwenscentrum Kindermishandeling paste de dienstverlening aan.  Lees het hier
  • Ook tijdens de coronacrisis staan de professionele 1712-hulpverleners klaar om de oproepen inzake familiale conflicten te beantwoorden en zullen zij de telefoon en chat blijven bemannen. Zie website. Op deze poster vindt u alvast 5 tips om met conflicten om te gaan
  • Psychologen die vragen hebben rond het online consultaties, bronnen en tools voor therapie kunnen op deze site terecht.  

  • SAM, Netwerk OnlineHulp Vlaanderen en Steunpunt Geestelijke Gezondheid bieden nu een handige beslishulp voor sociaal werk, welzijnswerk en geestelijke gezondheidszorg.  Hoe communiceer je als beroepskracht online met je cliënt, hoe stimuleer je online contact tussen individu en omgeving.  lees het hier
  • Hoe kun je kwetsbare mensen in tijden van corona  bereiken?  En hoe kun je je werking  aanpassen?  Lees het hier
  • Nu face-to-face contacten door de coronacrisis vaak niet meer mogelijk zijn, vangen chathulplijnen een groot deel van de hulpvragen op. Ze versterken hun capaciteit en verruimen hun openingsuren. Op deze pagina vind je een overzicht.
  • Hygiënische maatregelen ter preventie van COVID-19 in thuiszorg, gehandicaptenzorg en ouderenzorg.  Klik hier 
  • Opvang/ondersteuning kinderen van ouders met COVID-19.  Lees hier waar je terecht kunt.  pdf bestandOpvang K&Gezin communicatie 1stelijn-OVL.pdf (49 kB)
  • De Oewist belcirkels willen vereenzaming doorbreken door de verbinding tussen burgers te versterken.  Klik hier voor meer informatie

  • Met Coronakriebels wil het Steunpunt Geestelijk Gezond Vlaanderen een dam opwerpen tegen COVID-19.

  • Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting, To leave no one behind: aandacht en ondersteuning voor mensen in armoede en bestaansonzekerheid in het COVID-19-beleid, 24 maart 2020

  • Oewist belcirkels tegen vereenzaming:  Eenzaamheid doorbreken door een belletje te doen naar anderen?  Klik hier voor meer informatie.

  • Je kan een psycholoog in de regio vinden via pdf bestandoverzichtOnline.pdf (123 kB)

 

mantelzorg

Informatie voor mantelzorgers

  • Hier kunt u informatie terugvinden over hoe omgaan met stress in deze woelige periode.  Er worden zowel tips gegeven voor de bevolking als voor hulpverleners. 
  • www.steunpuntmantelzorg.be
  • Mantelzorgers krijgen tijdens de coronacrisis te maken met een stroom aan richtlijnen die aangepast worden naargelang de evolutie van het virus.  Coponcho probeert deze richtlijnen zo goed mogelijk te vertalen en te verduidelijken op hun website (www.coponcho.be).  Mantelzorgers kunnen bij vragen of bij nood aan een luisterend oor eveneens bij ons terecht via info@coponcho.be of 02 515 02 63.
  • Mensen die boodschappen nodig hebben, maar niet meer in staat zijn die te doen kunnen beroep doen op de boodschappenlijn van Samana.  www.samana.be/boodschappenlijn.  Vragen kunnen gesteld worden via boodschappenlijn@samana.be
  • De mantelzorgtelefoon waar mantelzorgers terecht kunnen met zowel vragen als een luisterend oor.   Bellen kan naar het nummer 078 15 50 20, elke weekdag van 10u-12u en van 13u-16u.  Meer informatie vind je hier

  • Hygiënische maatregelen ter preventie van COVID-19 in thuiszorg, gehandicaptenzorg en ouderenzorg.  Klik hier 

  • Hierbij informatie, adviezen en verhalen die vanuit de expertisecentra dementie gedeeld worden met de hulpverleners en de algemene bevolking in deze tijden van corona. Meer lezen...

  • Oewist belcirkels tegen vereenzaming:  Eenzaamheid doorbreken door een belletje te doen naar anderen?  Klik hier voor meer informatie.

hulpverlener

Vragen rond (dringende) organisatie van thuiszorg en begeleiding kraamperiode

Informatie omtrent COVID-19 voor anderstaligen, slechthorenden en personen met een beperking

 


burger

informatie voor burgers

Op nationaal niveau zijn volgende telefoonnummers beschikbaar voor burgers met vragen

  • Voor vragen over gezondheid en openbare orde : 0800/14.689

  • Voor vragen over gezondheid en algemene informatie: https://www.info-coronavirus.be/nl/

  • Twitter: @be_gezondheid

  • Facebook: FOD Volksgezondheid

  • Belgen die in het buitenland in de problemen komen door COVID-19 kunnen bellen naar een callcenter van Buitenlandse Zaken: 02/ 501 40 00 (van 9 tot 20 uur)

Mensen die boodschappen nodig hebben, maar niet meer in staat zijn die te doen kunnen beroep doen op de boodschappenlijn van Samana.  www.samana.be/boodschappenlijn.  Vragen kunnen gesteld worden via boodschappenlijn@samana.be

De Sociale Kaart (lijst van zorgvoorzieningen en zorgverstrekkers in Vlaanderen) https://www.desocialekaart.be/

Bewegen in de buitenlucht is gezond.  Richtlijnen en informatie omtrent bewegen in natuurgebieden vindt u hier: https://www.natuurenbos.be/corona

Familielid in AZ Alma die zwaar zorgbehoevend patiënt is, niet over een smartphone beschikt en in sociaal isolement dreigt af te glijden?  AZ Alma zet in op het doorbreken van dit isolement.  Er is een AZ Alma-smartphone geactiveerd met WhatsApp en met begeleiding van een medewerker van de dienst patiëntenbegeleiding kan er zo contact opgenomen worden.   Stuur een mailtje naar hallo@azalma.be getiteld ‘Hallo AZ Alma’ met daarin het mailadres en het gsm-nummer waarop je wenst gecontacteerd te worden. 

Hier kunt u informatie terugvinden over hoe omgaan met stress in deze woelige periode.  Er worden zowel tips gegeven voor de bevolking als voor hulpverleners. 

Kan ik nog bij de tandarts terecht bij tandproblemen?  Lees het hier

 

corona

Traject bij een vermoeden van coronabesmetting

 

Wie denkt een mogelijke besmetting met het nieuwe coronavirus te hebben opgelopen en daarmee naar de dokter wil, moet daarvoor een afgelijnd traject volgen. Het is van het grootste belang dat dit traject aangehouden blijft om zoveel mogelijk mensen te kunnen helpen.  

o   Neem eerst contact op met uw eigen vaste huisarts of, indien die niet bereikbaar is, met de huisarts met wachtdienst via het nummer 1733.

o   Die zal na telefonische consultatie oordelen of u zich moet aanmelden aan één van de triagepunten van de Huisartsenwachtpost (Eeklo, Ertvelde of Knesselare) en de dienst Spoedgevallen op het terrein van AZ Alma.

o   Het zorgmeldpunt in Eeklo is zowel overdag als 's nachts open.  De zorgmeldpunten in Ertvelde en Knesselare zullen van 14 tot 17 uur open zijn.  Let op: u kunt niet rechtstreeks naar het zorgmeldpunt gaan.  U dient eerst de huisarts of 1733 te bellen.  

o   Alvorens u naar het zorgmeldpunt kan gaan, zal u in de triagetent ingeschreven en kort gezien worden door een huisarts voor een eerste selectie. Die zal beslissen naar waar u wordt doorgestuurd: ofwel naar het zorgmeldpunt, ofwel naar de dienst spoedgevallen ofwel naar huis voor thuisisolatie

Ook patiënten met ‘andere dan corona’-klachten volgen dezelfde weg (na afspraak via het callcenter).

o   De Huisartsenwachtpost Meetjesland zorgt in eerste instantie voor de werking van vier kabinetten in het zorgmeldpunt. Op die manier wordt de drukte gespreid en is het mogelijk om de nodige afstand te bewaren tijdens het wachten. Er zijn in totaal zeven kabinetten, er is dus nog extra ruimte voor uitbreiding.

Wie na de consultatie in het zorgmeldpunt terug huiswaarts gaat, kan het terrein van AZ Alma verlaten via het hek aan de dienst Spoedgevallen en zo via de Blakstraat naar huis rijden.

Let op, het is VERBODEN om het terrein van AZ Alma te betreden via het hek aan de Blakstraat, dat moet nog steeds gebeuren via de rotonde op de Ringlaan en vervolgens kunt u naar de achterzijde rijden, waar de triagetent, de Huisartsenwachtpost, de dienst Spoedgevallen en de zorgmeldpunten zich bevinden. Parkeren moet trouwens steeds op het terrein van AZ Alma, NIET in de Blakstraat. Gelieve ook de inrijpoort van de dienst Spoedgevallen steeds vrij te houden voor ambulances.

Klik hier om een aantal foto's van de triagecentra te zien.

afscheid

Waardig afscheid nemen  en omgaan met verlies

(zie ook website van De Weg Wijzer expertisecentrum  trauma- en rouwbegeleiding )

Hieronder vindt u een oplijsting van (gratis) materiaal dat u kunt gebruiken om mensen (kinderen en volwassenen) zo goed mogelijk te begeleiden bij het verlies van een dierbare.

Vrijwilligers

VRIJWILLIGERS ZOEKEN, INSPIRATIE EN GOEDE PRAKTIJKEN

www.hulpvoorhelden.be

Een website waar Vlamingen die vrijwilligerswerk willen doen zich kenbaar maken. Ziekenhuizen en zorginstellingen kunnen zich kosteloos aansluiten en via dit platform onmiddellijk de juiste vrijwilligers contact. 

https://www.facebook.com/groups/485725655647911/

Hoe gaat uw gemeente of organisatie in de praktijk aan de slag gaan met de maatregelen en adviezen rond het Coronavirus? Wat werkt goed? Welke knelpunten dienen zich aan? De situatie is nieuw voor iedereen: elke gemeente, elke welzijnsorganisatie. We kunnen leren van elkaar. Via een facebookgroep willen we ideeën, nuttig materiaal, problemen en goede praktijken verzamelen en met elkaar delen. Een initiatief dat uitgaat van Logo Gezond Plus.

https://www.vivelverbindt.be/

Op dit platform vindt u good practices hoe ze de coronacrisis binnen andere gemeenten / eerstelijnszones aanpakken. Gaande van oproepen om materiaal te doneren tot thuislevering medicatie door apotheker,…

https://www.impactdays.be/

Lijst met hulpplatformen van gemeenten en organisaties ( https://www.impactdays.be/aalterhelpt )

Nuttige contactgegevens

De Sociale Kaart: https://www.desocialekaart.be/

 

Vragen rond (dringende) organisatie van thuiszorg:

 

Rode kruis Vlaanderen  105

huisartsenwachtpost  1733

Zelfmoordpreventie  1813

Awel (kindertelefoon)   102

Het Vlaamse kruis 0474 62 62 62

Apotheker van wacht  0903 99 000

Antigifcentrum   070 245 245

Algemeen noodnummer 112

Politie   101

Tele-onthaal  106

Telefoontolk  02 208 06 11  

 

Provider image

Welke maatregelen zijn van kracht, met welke impact op de publieke dienstverlening? Wat kunnen en moeten lokale besturen doen? Blijf op de hoogte van de aanbevelingen en richtlijnen voor alle sectoren.  Klik hier voor de laatste richtlijnen en informatie voor lokale besturen

economie

Informatie voor ondernemers en vragen rond lokale economie