Nieuwe WHO richtlijnen bewegen

  • 1 december 2020

Elke stap telt

 

Er zijn sterke wetenschappelijke bewijzen dat bewegen ons fysiek én mentaal sterker maakt, ook tegen infecties. En dat is belangrijk, zeker in coronatijden.

De WHO lanceerde vorige week nieuwe aanbevelingen rond bewegen. In de nieuwe richtlijnen is expliciete aandacht voor mensen met een beperking of (chronische) aandoening, zoals diabetes of kanker. Ook zij krijgen dezelfde aanbevelingen als alle volwassenen: 150 tot 300 minuten per week matig intensief bewegen.

Volgens dr. Ragnar Van Acker van Gezond Leven is dit een belangrijk signaal. “Mensen met een beperking of bepaalde ziektes voelen zich soms niet erkend of onzeker over hoeveel ze kunnen bewegen. Ook zij kunnen nu met volle vertrouwen streven naar dezelfde aanbevelingen als die voor alle volwassenen maar binnen hun eigen mogelijkheden. Bij twijfel kunnen ze terecht bij een zorgverlener of een bewegingsdeskundige zoals een Bewegen Op Verwijzing-coach.”

Voor kinderen en adolescenten wordt een gemiddelde van 60 minuten beweging per dag aangeraden.

Maar belangrijker nog: elke stap telt. 'Every move counts' is dé boodschap van de WHO die meteen opvalt. Zelfs als je het grootste deel van je dag stilzit, of niet aan dat ideaal van 150 minuten bewegen per week komt: elke beweging, hoe klein ook, kan een positief effect hebben op de gezondheid.

Professor bewegings- en sportwetenschappen Dirk Aerenhouts (VUB): “Een geleidelijke opbouw - door elke week 5 à 10 minuutjes extra te fietsen, of 500 extra stappen te zetten in plaats van de auto te gebruiken - is perfect haalbaar. Het is voor de Vlaming die (nog) niet graag sport vaak de meest motiverende manier om naar een actiever leven te groeien.

Onder impuls van het Vlaams Instituut Gezond Leven zal een Vlaamse expertengroep de vertaalslag maken voor Vlaanderen. Meer info

Lees hier alle nieuwe richtlijnen van de WHO rond bewegen.