Welke projecten en waarom?

Lokale besturen spelen een belangrijke rol in armoedebestrijding. Tussen Vlaamse gemeenten is er een grote diversiteit in armoede, context, organisatie en aanpak ervan. Het doel van deze oproep is dat lokale besturen met een succesvolle beleidsaanpak van armoede het armoedebeleid van collega-besturen versterken.

Inhoudelijk kunnen ze diverse specifieke expertises over het armoedebeleid uitwisselen, zoals:

  • lokale regie
  • participatief werken met mensen in armoede
  • werken met relevante data en tools
  • grondrechtenbenadering van armoede
  • specifieke goede praktijken en uitvoerende acties, bijvoorbeeld over preventie van dak- en thuisloosheid
  • transversaal en integraal beleid met linken naar energie, integratie, werk, huisvesting, onderwijs, vrije tijd,…
  • impactmeting

Naast deze inhoudelijke uitwisseling, kan uiteraard ook de organisatorische inbedding in functie van een effectief en klantgericht beleid, deel van de uitwisseling zijn. De uitwisseling beoogt telkens een duurzaam effect en is dan ook gericht op de implementatie van de specifieke kennis en ervaring van een bestuur in de beleidspraktijk van een andere bestuur.

Subsidie

Om deze interlokale uitwisseling te stimuleren, is voor deze oproep een budget van 250.000 euro voorzien. De subsidie zet in op personeelskosten. Het lokaal bestuur dat een mentor of mentoren ter beschikking stelt, kan hiervoor een compensatie ontvangen. Deze compensatie wordt berekend op basis van het brutosalaris van de betreffende mentor(en), in verhouding tot de aan het project bestede tijd en bedraagt maximaal 50% van de loonkost. Per project kunnen lokale besturen maximaal 40.000 euro aanvragen.

Meer info

Meer info over de looptijd van het project, de procedure en hoe een aanvraag indienen vind je terug op deze webpagina van Vlaanderen.