Sensibiliseren voor het naleven van de zes gouden principes en om het draagvlak voor contactonderzoek te verhogen

De sensibiliseringsopdracht van de zorgraden bestaat er in om, in samenwerking met de lokale besturen en de LOGO’s, de populatie en de zorgaanbieders te sensibiliseren om mee te werken met alle nodige maatregelen om de infectiehaarden te voorkomen of te beteugelen, dus voor het naleven van de zes gouden principes (hygiënemaatregelen in acht nemen, activiteiten bij voorkeur buiten organiseren, verhoogde aandacht voor risicogroepen, een veilige afstand houden, een mondmasker dragen en bijeenkomsten beperken) en om het draagvlak voor contactonderzoek te verhogen.

11 miljoen redenen om vol te houden, Scheldekracht deelt haar redenen!

Scheldekracht deelt haar redenen

Midden augustus lanceerde de federale overheid een nieuwe grootschalige campagne – 11miljoenredenen.be – om Belgen extra aan te moedigen om de zes gouden regels tegen corona te blijven volhouden. Eerstelijnszone Scheldekracht vzw roept op om deze boodschap uit te dragen: 11 miljoen redenen om vol te houden, Scheldekracht deelt haar redenen! Lees meer hierover, een draag mee de boodschap uit!

#daarzorgikmeevoor

daarzorgikmeevoor

Hoe toon je vandaag het meeste begrip voor onze zorgverleners? Hoe kan je hen écht een hart onder de riem steken en er mee voor zorgen dat ze niet kopje onder gaan? Wanneer het water tot aan de lippen komt, doet applaudisseren of witte lakens hangen jammer genoeg zijn werk niet meer.

Je verantwoordelijkheid nemen en je aan de maatregelen houden doen dat wel: enkel op die manier kunnen we er samen voor zorgen dat de situatie niet van kwaad naar erger gaat. Voor jezelf, voor elkaar en vooral voor onze zorgverleners. Want ook na deze crisis willen we op hun zorg kunnen blijven rekenen.

Campagne contactopvolging bij COVID-19

Voorelkaar

Sinds de exitstrategie in België van start ging en de maatregelen beetje bij beetje versoepeld werden, is het waakzaamheid geblazen. Want meer fysiek contact betekent ook een grotere kans op besmetting. In deze fase van de coronacrisis is dan ook een cruciale rol weggelegd voor contactopvolging, want door een goede opvolging kunnen we vermijden dat COVID-19 zich opnieuw snel verspreidt onder de bevolking. Op 20 juli ging een nieuwe informatiecampagne van de Vlaamse overheid van start: Campagne #voorelkaar 

Nuttige materialen en bronnen

Op zoek naar sensibiliseringsmateriaal, achtergrondinfo i.v.m. sensibiliseren rond COVID-19, ...? Wij bieden u een overzicht.