In 2025 vinden nieuwe bestuursverkiezingen plaats in Eerstelijnszone Noorderkempen. Dit is het moment om je kandidaat te stellen voor de algemene vergadering of het bestuursorgaan.
Eerstelijnszone Noorderkempen omvat 5 gemeenten in het Noorden van het land nl. Brasschaat, Essen, Kalmthout, Kapellen en Wuustwezel. Eerstelijnszone Noorderkempen vormt een netwerk van lokale overheden, eerstelijnsprofessionals en personen met een zorg en ondersteuningsnood.
De zorgraad van eerstelijnszone Noorderkempen, afgekort ZEN stuurt de eerstelijnszone aan en bestaat als vzw uit een bestuursorgaan en een algemene vergadering. Deze is opgericht door het eerstelijnsdecreet. De Vlaamse overheid erkent en subsidieert de zorgraad.
De Zorgraad is de facilitator en (ver)bindende factor die gezondheids-, welzijns- en zorgactoren en lokale besturen samenbrengt voor de detectie van en de realisatie van de aanpak van bovenlokale noden en zorgvragen.
Vanuit bestaande kwetsbaarheden en noden, de zorg en het welbevinden van de burger optimaliseren en ondersteunen, dit zowel preventief (ziekte of onwelzijn voorkomen) als curatief (juiste zorg, juiste momenten, juiste persoon/dienst).
Lees hier alles over onze visie, missie en waarden.
Wil jij de stem zijn in de algemene vergadering voor jouw sector of ben je kandidaat voor het bestuursorgaan? Laat het ons dan zeker weten en vul het formulier in. Deadline voor de kandidatuurstelling is 28 februari 2025.
Je kan je kandidaat stellen als:
Wens je meer informatie te bekomen, sluit dan zeker aan op de digitale infosessie die we organiseren op 11 februari om 20u. Hier zal worden toegelicht wat zo’n lidmaatschap tot de zorgraad voor jou betekent, hoe de structuur van onze eerstelijnszone eruitziet en welke afspraken er gelden. Je kan je inschrijven voor deze digitale infosessie
Je kan ook steeds contact opnemen met Hanne Aernouts, stafmedewerker ELZ via info@elznoorderkempen.be of 0468/25.40.65
De algemene vergadering van de zorgraad is samengesteld uit de volgende clusters:
1° de welzijnsactoren;
2° de eerstelijnszorgactoren;
3° de lokale besturen;
4° de verenigingen van personen met een zorg- en ondersteuningsnood, de verenigingen van mantelzorgers of de verenigingen van vrijwilligers.
4°/1 welzijnsactor:
a) de woonzorgcentra, vermeld in artikel 33 van het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019;
b) de diensten voor gezinszorg, vermeld in artikel 11 van het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019;
c) de lokale dienstencentra, vermeld in artikel 9 van het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019;
d) de diensten maatschappelijk werk van de ziekenfondsen, vermeld in artikel 19 van het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019;
e) de centra algemeen welzijnswerk, vermeld in artikel 6 van het decreet van 8 mei 2009 betreffende het algemeen welzijnswerk;
f) de voorzieningen, diensten, samenwerkingsverbanden en organisatoren die erkend, vergund of gesubsidieerd worden door het agentschap Opgroeien regie, conform artikel 5, §2, 2°, a), van het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie;
g) de bestaande OverKopnetwerken waarvan de actor die optreedt als vertegenwoordiger van het OverKopnetwerk een tijdelijke projectsubsidie ontvangt op basis van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 maart 2021 over de financiering van vernieuwend aanbod in de preventieve gezinsondersteuning;
h) de Huizen van het Kind, vermeld in artikel 7 van het decreet van 29 november 2013 houdende de organisatie van preventieve gezinsondersteuning;
i) de samenwerkingsverbanden één gezin, één plan, vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 14 maart 2023 tot toekenning van subsidies van de Vlaamse Gemeenschap voor het jaar 2023 aan verschillende organisaties in het raam van de samenwerkingsverbanden ‘1 gezin, 1 plan’;
j) de diensten Ondersteuningsplan, vermeld in artikel 1, 3°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 september 2011 betreffende de erkenning en subsidiëring van diensten Ondersteuningsplan voor het voortraject van personen met een handicap;
k) de multidisciplinaire teams, vermeld in artikel 22 van het besluit van de Vlaamse regering van 24 juli 1991 betreffende de indiening en afhandeling van de aanvraag tot ondersteuning bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap;
l) de multifunctionele centra voor minderjarigen met een handicap, vermeld in artikel 2 van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016 houdende erkenning en subsidiëring van multifunctionele centra voor minderjarige personen met een handicap;
m) de ouderinitiatieven, vermeld in artikel 2, eerste lid, 3°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juni 2016 houdende het vergunnen van aanbieders van niet-rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning voor personen met een handicap;
n) de vergunde zorgaanbieders, vermeld in artikel 1, 9°/1, van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juni 2016 over de besteding van het budget voor niet-rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning voor meerderjarige personen met een handicap en over organisatiegebonden kosten voor vergunde zorgaanbieders;
o) de bijstandsorganisaties, vermeld in artikel 1, 2°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 11 december 2015 houdende de vergunningsvoorwaarden en de subsidieregeling van bijstandsorganisaties om budgethouders bij te staan in het kader van persoonsvolgende financiering;
4°/2 eerstelijnszorgactor:
a) de huisartsen;
b) de thuisverpleegkundigen;
c) de kinesitherapeuten;
d) de tandartsen;
e) de apothekers;
f) de podologen;
g) de vroedvrouwen;
h) de ergotherapeuten;
i) de diëtisten;
j) de klinisch psychologen;
k) de partners die actief zijn in functie 1 van de netwerken volwassenen artikel 107 en activiteitenprogramma 1 van de netwerken geestelijke gezondheid kinderen en jongeren;
l) de logopedisten;
Iedere natuurlijke persoon die ofwel eerstelijnszorgaanbieder is, ofwel één van volgende organisaties vertegenwoordigt: een lokaal bestuur, vereniging van personen met een zorg- en ondersteuningsnood, vereniging van mantelzorgers of vereniging van vrijwilligers die dat wenst kan zich kandidaat stellen als lid op voorwaarde dat:
De algemene vergadering heeft de bevoegdheid voor de volgende zaken, zoals vastgelegd in de statuten en de wet:
Bestuur van de vzw
De VZW wordt bestuurd door een bestuursorgaan overeenkomstig artikel 9:5 WVV en bestaat uit minimaal 4 en maximaal 36 bestuurders, natuurlijke personen of rechtspersonen met vaste vertegenwoordiger, al dan niet lid van de VZW.
De bestuurders worden benoemd door de algemene vergadering op voordracht van de verschillende actoren die in de algemene vergadering vertegenwoordigd zijn:
De algemene vergadering kan tot vier extra bestuurders benoemen, die zich aansluiten bij een bestaande cluster.
De bestuurders worden benoemd voor een termijn van zes jaar.
Het bestuursorgaan kiest een voorzitter uit zijn leden.
Bestuurders verliezen automatisch hun mandaat als zij geen deel meer uitmaken van de actor die zij vertegenwoordigen. Bestuurders die zes maanden zonder te verwittigen afwezig zijn op de vergaderingen van het bestuursorgaan verliezen automatisch hun bestuurdersmandaat.
Het bestuursorgaan is bevoegd om alle handelingen te stellen en beslissingen te nemen die nodig of dienstig zijn ter verwezenlijking van het voorwerp en het belangeloze doel van de VZW, met uitzondering van die beslissingen waarvoor de algemene vergadering exclusief bevoegd is. Het bestuursorgaan is ook bevoegd voor de opmaak van een intern reglement.