Praat niet met maar over hen.
Vanuit dit idee ontstonden de kringgesprekken. Het is belangrijk dat ook personen met een zorg- en ondersteuningsnood een stem krijgen in de ontwikkeling van onze eerstelijnszone.
Mensen uit onze achterban voeren kringgesprekken met specifieke doelgroepen:
Uit deze gesprekken halen we gerichte adviezen voor onze eerstelijnszone.
De werkgroep kringgesprekken wordt gemodereerd door Vonneke. Verbinding en communicatie staan daarbij centraal.
Uit de kringgesprekken ontstonden een aantal adviezen:
Werken met aandacht voor de mantelzorger, de zorgvrager én de professional.
Het psychosociaal welzijn van mantelzorgers staat onder druk:
Gedeelde zorg en een breed netwerk van professionele zorg, hulp van familie, vrienden en buren zijn belangrijk om de draagkracht van mantelzorgers te ondersteunen.
Hierbij klinkt heel expliciet de vraag om in te zetten op het triadisch werken.
Wil je meer lezen over het onderzoek “De beleving van mantelzorgers in tijden van COVID-19” van HOGENT en Steunpunt Mantelzorg, klik hier.
Tijdens de kringgesprekken blijkt hoe belangrijk het is dat verschillende zorg- en hulpverleners onderling met elkaar communiceren.
In het beste geval neemt de huisarts of een andere zorgverlener een sleutelrol op zich. De huisarts houdt het zo het overzicht en zorgt ervoor dat de zorg van verschillende specialisten op elkaar wordt afgestemd. Belangrijk is dat ook altijd goed afgestemd wordt met de patiënt.
Voor veel kwetsbare mensen is het niet mogelijk zelf dit overzicht te bewaren of elke arts te wijzen op de behandeling bij een andere specialist. Uit alle kringgesprekken blijkt dat het belangrijk is dat iemand die sleutelrol inneemt. Liefst wordt die rol opgenomen door de huisarts.
Personen met een zorg- en ondersteuningsnood (PZON) krijgen veel informatie te verwerken, die is vaak zeer talig en complex.
Het is dan ook cruciaal terug te kunnen vallen op betrouwbare, fysieke kanalen – zoals bekenden die ze tegenkomen in een buurthuis of een dienstencentrum. Informatie enkel digitaal ter beschikking stellen zorgt voor een gevoel van uitgesloten zijn: “wij tellen niet meer mee”.
Voor veel kwetsbare mensen is een huisbezoek de enige manier om de huisartsen te kunnen consulteren.
Daarbij geeft een huisbezoek meteen ook veel informatie over de echte situatie van de patiënt. Bij een consultatie op de praktijk blijft die verborgen.
Doorvragen en verder praten zijn belangrijk om het volledig beeld te krijgen van de situatie en de werkelijke vraag boven tafel te krijgen. De eerste vraag is niet meteen de juiste vraag.
Mensen in moeilijke situaties weten zelf soms niet helder wat hun werkelijke vraag is. Vraag door en ontdek samen de vragen achter de eerste vraag. Ga daarna pas handelen.
Open huis heeft ervoor gekozen op dit thema in te zoomen en voerde hierover uitgebreide gesprekken met mensen in armoede. Zij geven aan hoe complex ze deze uitdaging ervaren.
Meer lezen? Ga naar de signalenbundels van PSC Open Huis of bekijk hun dossier rond eenzaamheid
“Ik geraak daar niet binnen.”
Tegen welke drempels lopen mensen?
Dit zorgt dat mensen hun dossier niet in orde kunnen brengen en dus niet de juiste hulp krijgen.
Voorkom dat instellingen, diensten of behandelaars beslissingen nemen in de plaats van de cliënt zelf.
Chronisch zieken geven aan dat het voor hen van levensbelang is:
Heb je zelf interesse om kringgesprekken te organiseren met je doelgroep?
Wil je graag deel uitmaken van de werkgroep kringgesprekken?