Op het portaal eGezondheidsdiensten zie je een overzicht van het aanbod. Je vindt er ook het Actieplan eGezondheid 2019-2021.

Wat bestaat er allemaal?

mijngezondheid.be of mijngezondheid.belgie.be

Dit is het portaal van de federale overheid waarop je relevante informatie kan raadplegen over je gezondheid via één toegangspoort, een soort gele gids over jouw gezondheid. Onder meer het beknopt medisch dossier dat je huisarts over jou bewaart (Sumehr), de gegevens die zorgverleners in ziekenhuizen en laboratoria over je registreren en delen (via CoZo, Mynexuzhealth, en andere databanken of dataplatforms), COVID-19-data en nog veel meer. Dit gezondheidsportaal wordt door de overheid voortdurend aangevuld met nieuwe functies en mogelijkheden. Ontdek MijnGezondheid.be in woord en beeld hier.

MyHealthViewer.be

MyHealthViewer is het portaal van de ziekenfondsen, een soort medische inhoudstafel. Je vindt er onder andere je vaccinatie- en medicatiegegevens, een samenvatting van je medisch dossier, info over bevolkingsonderzoeken, het dossier van Kind en Gezin enz. Via het portaal mijngezondheid.be kan je doorklikken naar MyHealthViewer.

Ziekenhuisplatformen zoals CoZo en Mynexuzhealth

Doorheen de jaren hebben de Vlaamse ziekenhuizen zelf platformen opgericht om makkelijk gegevens met hun patiënten te delen. 1 overzichtswebsite voor alle ziekenhuizen bestaat niet. Je moet per ziekenhuis bekijken of het aangesloten is bij 1 of meerdere online platformen. Alle platformen worden wel gelinkt met mijngezondheid.be . Niet enkel ziekenhuizen maken gebruik van deze platformen, ook andere zorgverstrekkers zoals laboratoria kunnen aangesloten zijn. De 2 grootste netwerken zijn CoZo en Mynexuzhealth.

Helena.care

Helena is een gezondheidsplatform dat focust op de rechtstreekse communicatie van de zorgverleners uit de eerste lijn (huisarts, apotheker, …) met de patiënt. Helena is ontstaan vanuit de noodzaak om op een veilige manier persoonsgegevens te kunnen delen met patiënten. Een gewone e-mail is niet veilig genoeg. Registratie en gebruik is voor patiënten gratis waardoor je je eigen digitale brievenbus met je huisarts en apotheker creëert.

Website: Helena

Vitalink

Vitalink is een systeem waarmee zorgverleners digitale gegevens over hun patiënten eenvoudig en veilig met elkaar kunnen delen. Zo kunnen zorgverleners beter samenwerken en hun patiënten de best mogelijke zorg en begeleiding geven. Vandaag deelt Vitalink gegevens over vaccinaties, uw medicatieschema, bevolkingsonderzoeken, kinddossiers en een samenvatting van het patiëntendossier van de huisarts. De patiënt geeft daarvoor eerst toestemming, bepaalt zelf wie de gegevens kan zien en kan op elk moment de gegevens bekijken. Dankzij Vitalink kunnen de zorgverleners beter samenwerken en hun patiënten de best mogelijke zorg en begeleiding geven. Vitalink is ontwikkeld door de Vlaamse overheid en wordt beheerd door zorgverleners en patiënten. Vitalink werkt met strenge veiligheids- en privacygaranties. Zorgverleners gebruiken Vitalink via hun eigen softwarepakketten, de patiënt kan zijn eigen gegevens consulteren met de MyHealthViewer. Uw gezondheidsgegevens zijn heel persoonlijk en privacygevoelig. Vitalink garandeert een sluitende beveiliging van de gegevens. En als patiënt houdt u de controle over wie de toestemming krijgt om uw gezondheidsgegevens te gebruiken. Vitalink

VIVEL

Ook VIVEL voorziet van informatie i.v.m. e-gezondheid.
Voor meer info i.v.m. E-gezondheidsdiensten van VIVEL, neem je best een kijkje op hun website.

gezondheid

Aan de slag! Wat heb je nodig?

Voor dat je online je gegevens kan bekijken, zorg je best dat je volgende zaken bij de hand hebt:

➔ Een computer, tablet en/of smartphone

➔ Internetverbinding

➔ Identiteitskaart (eID) en de pincode voor je identiteitskaart

➔ Identiteitskaartlezer

Opgepast!

➔ Diensten kunnen een website, een applicatie op de smartphone of tablet hebben of beide.

➔ Zonder een internetverbinding kan je de meeste diensten niet gebruiken. Zorg dus dat je met het internet verbonden bent via een kabel in je computer (ethernet) of draadloos (via WIFI of 4G).

➔ Ben je de pincode of puk code van je kaart vergeten, dan zijn er 2 opties:

Surf naar deze website en vul je rijksregisternummer in. Je kan ook je emailadres invullen om een bevestigingsmailtje te krijgen op http://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/identiteitsdocumenten/eid/aanvraag-pincode

Of neem je identiteitskaart mee naar de dienst burgerzaken van je gemeente of stad.

eID installeren?

Klik hier hoe je best je eID software kan installeren.

Meer info over de ItsMe app:

itsme

Neem je smartphone en installeer de app of ga naar de website https://my.itsme.be/nl/register. Je kan de app herkennen aan het oranje logootje. Via deze app kan je online inloggen met je smartphone zonder dat je je identiteitskaartlezer nodig hebt

Heb je problemen? Bekijk dan volgende video.

Op vraag van het Vlaams Patiënten Platform zijn 5 korte video's gemaakt met betrouwbare en relevante informatie omtrent medische gegevens:

Nieuwtjes in E-gezondheid

Pro Gezondheid

22/08/22: ProGezondheid: RIZIV en FOD Volksgezondheid bouwen samen een gemeenschappelijk portaal voor zorgverleners

Zorgverleners gebruiken vaak meerdere applicaties om te interageren met overheidsinstellingen. Daarom ontwikkelt het RIZIV in samenwerking met de FOD Volksgezondheid een nieuwe portaal. Hiermee willen ze de administratie voor de zorgverlener vereenvoudigen, waardoor ze meer tijd hebben voor kwaliteitszorg. Op dit portaal kan de zorgverlener op korte termijn:

  • Contactgegevens doorgeven
  • Praktijkregister aanvullen/raadplegen
  • Officiële documenten van de FOD Volksgezondheid of het RIZIV downloaden

ProGezondheid neemt ook de bestaande functionaliteiten over van MyRiziv, het huidige portaal.

GovApp: sneller en nog veiliger meldingen van de overheid ontvangen

05/05/22 GovApp

Via GovApp vind je informatie over COVID-19-beleid, maar krijg je ook meldingen zoals CTPC-codes of het feit dat je een hoogrisicocontact hebt gelopen. Deze app vervangt dus op die manier de SMS-berichten die tot nu toe verstuurd werden.

De app heeft verschillende voordelen : het kan langere berichten ontvangen, het laat visuele communicatie toe en het is beter beschermd tegen fraude of identiteitsdiefstal. Voor de overheid helpt het te besparen omdat het volume aan (betalende) SMS-berichten drastisch zou moeten dalen.

GovApp vraagt niet naar je identiteit. Net zoals bij SMS is je mobiel nummer de basis voor de communicatie. De app controleert je nummer en slaat ook je taalvoorkeur op. Om de privacy te beschermen is de inhoud van de berichten versleuteld. De app is bruikbaar op smartphones en tablets op basis van Android en iOS.

Meer informatie: https://govapp.be/

Geneesmiddelenvoorschriften in 1 oogopslag

11/4/2022: Het RIZIV lanceert mobiele app voor patiënten om geneesmiddelenvoorschriften te beheren

Dankzij het gebruik van de eID, hebben patiënten al een tijdje geen papieren bewijs van elektronisch voorschrift meer nodig om geneesmiddelen in de apotheek af te halen. Wie vanaf vandaag de app Mijn Geneesmiddelen installeert op een smartphone kan nu ook zelf geneesmiddelenvoorschriften beheren en geneesmiddelen afhalen van zichzelf of personen voor wie ze een zorgvolmacht hebben.

Via de beveiligde toegang itsme kunnen gebruikers voorschriften downloaden en bewaren in de app. De bijsluiters van de voorgeschreven geneesmiddel zijn beschikbaar in de app.

Bij de apotheker volstaat het om de barcode in de app te tonen, de apotheker scant de code en levert het geneesmiddel eenvoudig en snel.

Het blijft ook mogelijk om geneesmiddelen bij de apotheek af te halen met de eID. Wie liever toch nog een papieren bewijs heeft, kan dat vragen aan de huisarts of voorschrijver.

Een vlot apotheekbezoek

Mijn Geneesmiddelen maakt het bezoek aan de apotheker eenvoudiger.

Via de Mijn Geneesmiddelen-app kunnen gebruikers makkelijk geneesmiddelen reserveren bij hun apotheek naar keuze.

Ter voorbereiding van een bezoek aan de apotheek, is het mogelijk om uit al de beschikbare voorschriften een aparte lijst te maken. Dat is handig voor mensen met veel voorschriften.

Gebruikers van de app kunnen voor elk voorschrift kiezen of ze zichtbaar zijn voor apotheken of niet bij het afhalen van voorschriften met de eID. Onzichtbare voorschriften, kunnen nog altijd afgehaald worden door in de apotheek de barcode te tonen, terwijl patiënten zelf waken over hun privacy.

Een gezondheidssamenvatting voor iedereen!

Wat is een gezondheidssamenvatting?

De gezondheidssamenvatting is de beknopte elektronische samenvatting van je actuele gezondheidstoestand, aangemaakt door je huisarts die jouw Globaal Medisch Dossier beheert.

Zorgverstrekkers noemen de gezondheidssamenvatting ook wel Sumehr (Summarized Electronic Health Record).

Ze bevat de kerninformatie om jou als patiënt goed en veilig te verzorgen, bijvoorbeeld als je onverwacht in het ziekenhuis belandt

Hoe vind je je gezondheidssamenvatting terug?

In dit filmpje tonen we je hoe je via mijngezondheid.be jouw gezondheidssamenvatting kan vinden. https://youtu.be/-eHaJ2bYy8E

Samen sterk voor een up-to-date gezondheidssamenvatting voor elke patiënt

Om ervoor te zorgen dat er voor elke patiënt of burger een up-to-date gezondheidssamenvatting is, maakten het Vlaams patiëntenplatform samen met huisartsenvereniging Domus Medica en zusterorganisatie La LUSS een brochure.

Deze brochure zet je als patiënt op weg om hierover in gesprek te gaan met je huisarts zodat die de gezondheidssamenvatting kan aanmaken of updaten.

Brochure Sumehr

Stappenplan ‘Hoe update ik mijn gezondheidssamenvatting?’

  • Ga naar www.mijngezondheid.be en ga na of je al een gezondheidssamenvatting hebt. Je vindt deze informatie terug bij het luik 'Mijn gezondheidssamenvatting'.

  • Heb je nog geen gezondheidssamenvatting?

    • Vul de brochure ‘Kwaliteitsvolle & goede zorg’ in:

      • via de digitale brochure (invulbaar PDF-document) - terug te vinden onderaan deze pagina

      • via de papieren brochure - terug te vinden onderaan deze pagina

    • Neem deze info mee naar je huisarts en vraag om je gezondheidssamenvatting aan te maken.

  • Heb je wel al een gezondheidssamenvatting?

    • Check of deze volledig up-to-date is.

    • Vraag aan je huisarts een afdruk van de bestaande gezondheidssamenvatting en bekijk welke informatie ontbreekt .

    • Vul de ontbrekende informatie aan in de brochure ‘Kwaliteitsvolle & goede zorg’

      • via de digitale brochure (invulbaar PDF-document) - terug te vinden onderaan deze pagina

      • via de papieren brochure - terug te vinden onderaan deze pagina

  • Neem deze info mee naar je huisarts en vraag om je gezondheidssamenvatting te updaten