Zorgproces stroomlijnen

Het doel van Multidisciplinair Overleg is om zorgvragers in hun thuissituatie beter te ondersteunen door het zorgproces te stroomlijnen en een zorgteam samen te stellen. Concreet gebeurt dit met het opstellen van een zorgplan zodat de hulp op mekaar wordt afgestemd en iedereen duidelijk weet wat er moet gebeuren. Het is de bedoeling dat, naast de zorgvrager en de mantelzorger, alle betrokken professionals deelnemen aan dit overleg.

MDO in de praktijk

Een MDO kan aangevraagd worden door zowel de patiënt en de mantelzorger als één van de professionele hulpverleners. Zij doen beroep op een Overlegorganisator die de taak op zich neemt om het MDO te coördineren en te organiseren. Deze persoon verzamelt de administratieve gegevens, stelt het zorgplan op en brengt de vergoedingen in orde.

Als je op zoek bent naar een Overlegorganisator binnen Eerstelijnszone Herkenrode, klik op deze link

Als je nog andere vragen hebt over het vergoedingssysteem of de toepassing van de voorwaarden, stuur dan een mailtje naar: multidisciplinairoverleg@vlaanderen.be

    Andere vormen van interdisciplinair overleg

    Lokaal cliëntoverleg (LCO)

    Lokaal cliëntoverleg (LCO) is overleg tussen een cliënt en zijn hulpverleners. Die hulpverlener kan elke begeleider, huisarts of hulpverlenende dienst zijn die met een cliënt in contact komt. Samen komen ze tot afspraken over de doelen die de cliënt wil bereiken en de ondersteuning die hij daarvoor nodig heeft. Een neutrale coördinator, die niet betrokken is bij de hulpverlening aan de cliënt, organiseert het overleg.

    Hoe werkt het?

    Elke hulpverlener, begeleider, huisarts of dienst kan een lokaal cliëntoverleg aanvragen, op voorwaarde dat dit met de cliënt besproken is. Lokaal cliëntoverleg werkt immers alleen als de betrokkenheid van de cliënt gegarandeerd is.
    Voor de aanvraag kun je terecht bij de coördinator van de woonplaats van de cliënt. In Limburg nemen de OCMW’s deze rol op. Ook de cliënt zelf kan een overleg aanvragen.

    Eén hulpverlener neemt de rol op van spilfiguur: hij ondersteunt de cliënt vóór, tijdens en na het overleg. Hij staat in voor de voorbereiding van de cliënt en informeert de LCO-coördinator. Iedereen rond de tafel gaat mee op zoek: welke stappen zijn er nodig om tot de gewenste situatie te komen? Welke hulp vraagt de cliënt? Niet alleen de problemen, ook wat goed gaat, komt aan bod.

    Vooral in multiprobleemsituaties is lokaal cliëntoverleg aangewezen. Als verschillende hulpverleners tegelijk met dezelfde cliënt bezig zijn, is afstemming een noodzaak.

    Meer info

    Meer info over het lokaal cliëntoverleg en de contactgegevens van de LCO-coördinatoren vind je hieronder:

    Gemeente Contactpersoon Contactgegevens
    Alken Sigrid Sauwens

    sigrid.sauwens@alken.be

    011 59 06 70

    Diepenbeek Liesbeth Valkenborgh

    socialedienst@ocmwdiepenbeek.be 011 29 35 83

    Hasselt Hilde Vandeput

    hilde.vandeput@hasselt.be

    011 30 80 96

    Herk-de-Stad Anja Luyten

    anja.luyten@ocmwherkdestad.be

    013 78 09 68

    Zonhoven Vicky Jacobs

    vicky.jacobs@zonhoven.be

    011 81 05 71

    Protocol 3

    Om ons voor te bereiden op de vergrijzing van de bevolking en de impact ervan op het gezondheidszorgsysteem en om de zorgkwaliteit te verbeteren, worden door de Federale Overheid alternatieve en ondersteunende zorgvormen voor ouderen gefinancierd in het kader van een overeenkomst (Protocol 3) en in samenwerking met de gemeenschappen en de gewesten. Deze overeenkomst geldt tot en met 31 december 2024. Momenteel lopen er 19 projecten.


    Op lange termijn is het de bedoeling om deze projecten te integreren in het Interfederaal Plan voor Geïntegreerde Zorg en uit te rollen voor de ganse bevolking. Dit is ook conform het evaluatierapport van het Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE), dat gevraagd werd deze projecten te evalueren met het oog op een eventuele verderzetting. In zijn evaluatierapport beveelt het KCE aan om een stabiel structureel kader te creëren voor geïntegreerde zorg.

    Protocol 3

    Om een globale, multidisciplinaire en geïntegreerde zorg van patiënten te ondersteunen, blijft BelRAI een essentieel instrument dat bijdraagt tot een multidisciplinaire en kwalitatieve planning van de zorg en het delen van de gegevens onder zorgverleners.

    BelRAI

    Casemanagement project

    Situering van het project

    Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, Frank Vandenbroucke, kondigde in juli 2023 de start van een pilootproject aan waarbij patiëntenverenigingen gevraagd worden om een model van casemanagement te ontwikkelen en te implementeren. De ALS Liga, de Huntington Liga, de MS-Liga Vlaanderen en de Vlaamse Parkinson Liga bundelen de krachten om simultaan en parallel te werken aan dit driejarig pilootproject (2023 – 2026). Elke betrokken patiëntenvereniging zet één of meerdere casemanagers in om mensen bij te staan in het beantwoorden van hun complexe zorg- en ondersteuningsnood.

    Doelgroep en werkwijze

    Een persoon met de ziekte van ALS, Huntington, MS of Parkinson of een naaste, met een complexe zorg- en ondersteuningsnood, gesitueerd op verschillende levensdomeinen, kan een beroep doen op een casemanager met expertise. De casemanager:

    • heeft expertise binnen één van de vier chronische ziektebeelden en heeft kennis van de (gespecialiseerde) zorg- en hulpmogelijkheden in Vlaanderen.
    • fungeert als een onafhankelijk en vast aanspreekpunt voor zowel de persoon met de chronische ziekte en zijn informele context als de leden van het zorgteam.
    • werkt vraag gestuurd en bekijkt met een neutrale blik de thuissituatie van de zorgvrager.
    • is een verbindingspersoon tussen alle leden van het zorgteam en van de verschillende diensten binnen de zorg- en welzijnssector.
    • neemt een betekenisvolle rol in door de belangen van de zorgvrager te behartigen, door de gesignaleerde zorgnoden met de betrokken professionals te bespreken en door de communicatie in het team te faciliteren.
    • fungeert zolang als nodig als zorg- en welzijnscoördinator maar zodra het kan draagt de casemanager deze coördinerende rol over aan de reguliere zorg.

    De interventie van een casemanager is beperkt in de tijd, naar gelang de complexiteit van de situatie. Casemanagement vindt plaats zo kort als mogelijk maar zo lang als nodig. Een casemanager kan reeds ingeschakeld worden van in het begin en kan meerdere keren in het zorgproces ingezet worden, indien nodig. De casemanager werkt maximaal toe naar empowerment van de persoon en de zelfstandigheid van het zorgteam, zodat de tijdelijkheid gevrijwaard wordt. De dienstverlening van de casemanagers is kosteloos.

    Hoe aanmelden?

    De persoon met een complexe zorg- en ondersteuningsnood kan zelf aan de bel trekken. Ook een naaste of een zorgprofessional uit het netwerk kan een persoon met een complexe zorg- en ondersteuningsnood, na goedkeuring van deze persoon, signaleren. Aanmelden kan bij de verschillende liga’s per mail of telefoon via onderstaande contactgegevens.

    ALS

    ALS Liga

    016 23 95 82

    casemanager@als.be


    Huntington

    Huntington Liga

    016 45 27 59

    socialedienst@huntingtonliga.be


    Parkinson

    MS