Het doel van Multidisciplinair Overleg is om zorgvragers in hun thuissituatie beter te ondersteunen door het zorgproces te stroomlijnen en een zorgteam samen te stellen. Concreet gebeurt dit met het opstellen van een zorgplan zodat de hulp op mekaar wordt afgestemd en iedereen duidelijk weet wat er moet gebeuren. Het is de bedoeling dat, naast de zorgvrager en de mantelzorger, alle betrokken professionals deelnemen aan dit overleg.
Een MDO kan aangevraagd worden door zowel de patiënt en de mantelzorger als één van de professionele hulpverleners. Zij doen beroep op een Overlegorganisator die de taak op zich neemt om het MDO te coördineren en te organiseren. Deze persoon verzamelt de administratieve gegevens, stelt het zorgplan op en brengt de vergoedingen in orde.
Als je op zoek bent naar een Overlegorganisator binnen Eerstelijnszone Herkenrode, klik op deze link
Als je nog andere vragen hebt over het vergoedingssysteem of de toepassing van de voorwaarden, stuur dan een mailtje naar: multidisciplinairoverleg@vlaanderen.be
Lokaal cliëntoverleg (LCO) is overleg tussen een cliënt en zijn hulpverleners. Die hulpverlener kan elke begeleider, huisarts of hulpverlenende dienst zijn die met een cliënt in contact komt. Samen komen ze tot afspraken over de doelen die de cliënt wil bereiken en de ondersteuning die hij daarvoor nodig heeft. Een neutrale coördinator, die niet betrokken is bij de hulpverlening aan de cliënt, organiseert het overleg.
Elke hulpverlener, begeleider, huisarts of dienst kan een lokaal cliëntoverleg aanvragen, op voorwaarde dat dit met de cliënt besproken is. Lokaal cliëntoverleg werkt immers alleen als de betrokkenheid van de cliënt gegarandeerd is.
Voor de aanvraag kun je terecht bij de coördinator van de woonplaats van de cliënt. In Limburg nemen de OCMW’s deze rol op. Ook de cliënt zelf kan een overleg aanvragen.
Eén hulpverlener neemt de rol op van spilfiguur: hij ondersteunt de cliënt vóór, tijdens en na het overleg. Hij staat in voor de voorbereiding van de cliënt en informeert de LCO-coördinator. Iedereen rond de tafel gaat mee op zoek: welke stappen zijn er nodig om tot de gewenste situatie te komen? Welke hulp vraagt de cliënt? Niet alleen de problemen, ook wat goed gaat, komt aan bod.
Vooral in multiprobleemsituaties is lokaal cliëntoverleg aangewezen. Als verschillende hulpverleners tegelijk met dezelfde cliënt bezig zijn, is afstemming een noodzaak.
Meer info over het lokaal cliëntoverleg en de contactgegevens van de LCO-coördinatoren vind je hieronder:
Gemeente | Contactpersoon | Contactgegevens |
Alken | Sigrid Sauwens |
011 59 06 70 |
Diepenbeek | Liesbeth Valkenborgh |
socialedienst@ocmwdiepenbeek.be 011 29 35 83 |
Hasselt | Hilde Vandeput |
011 30 80 96 |
Herk-de-Stad | Anja Luyten |
013 78 09 68 |
Zonhoven | Vicky Jacobs |
011 81 05 71 |
Om ons voor te bereiden op de vergrijzing van de bevolking en de impact ervan op het gezondheidszorgsysteem en om de zorgkwaliteit te verbeteren, worden door de Federale Overheid alternatieve en ondersteunende zorgvormen voor ouderen gefinancierd in het kader van een overeenkomst (Protocol 3) en in samenwerking met de gemeenschappen en de gewesten. Deze overeenkomst geldt tot en met 31 december 2024. Momenteel lopen er 19 projecten.
Op lange termijn is het de bedoeling om deze projecten te integreren in het Interfederaal Plan voor Geïntegreerde Zorg en uit te rollen voor de ganse bevolking. Dit is ook conform het evaluatierapport van het Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE), dat gevraagd werd deze projecten te evalueren met het oog op een eventuele verderzetting. In zijn evaluatierapport beveelt het KCE aan om een stabiel structureel kader te creëren voor geïntegreerde zorg.
Om een globale, multidisciplinaire en geïntegreerde zorg van patiënten te ondersteunen, blijft BelRAI een essentieel instrument dat bijdraagt tot een multidisciplinaire en kwalitatieve planning van de zorg en het delen van de gegevens onder zorgverleners.
Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, Frank Vandenbroucke, kondigde in juli 2023 de start van een pilootproject aan waarbij patiëntenverenigingen gevraagd worden om een model van casemanagement te ontwikkelen en te implementeren. De ALS Liga, de Huntington Liga, de MS-Liga Vlaanderen en de Vlaamse Parkinson Liga bundelen de krachten om simultaan en parallel te werken aan dit driejarig pilootproject (2023 – 2026). Elke betrokken patiëntenvereniging zet één of meerdere casemanagers in om mensen bij te staan in het beantwoorden van hun complexe zorg- en ondersteuningsnood.
Een persoon met de ziekte van ALS, Huntington, MS of Parkinson of een naaste, met een complexe zorg- en ondersteuningsnood, gesitueerd op verschillende levensdomeinen, kan een beroep doen op een casemanager met expertise. De casemanager:
De interventie van een casemanager is beperkt in de tijd, naar gelang de complexiteit van de situatie. Casemanagement vindt plaats zo kort als mogelijk maar zo lang als nodig. Een casemanager kan reeds ingeschakeld worden van in het begin en kan meerdere keren in het zorgproces ingezet worden, indien nodig. De casemanager werkt maximaal toe naar empowerment van de persoon en de zelfstandigheid van het zorgteam, zodat de tijdelijkheid gevrijwaard wordt. De dienstverlening van de casemanagers is kosteloos.
De persoon met een complexe zorg- en ondersteuningsnood kan zelf aan de bel trekken. Ook een naaste of een zorgprofessional uit het netwerk kan een persoon met een complexe zorg- en ondersteuningsnood, na goedkeuring van deze persoon, signaleren. Aanmelden kan bij de verschillende liga’s per mail of telefoon via onderstaande contactgegevens.
ALS Liga
016 23 95 82
Huntington Liga
016 45 27 59
socialedienst@huntingtonliga.be