De eerste lijn is in verandering; mede door de oprichting van eerstelijnszones wordt ingezet op een integrale en toegankelijke zorg waarbij de persoon met een zorg- en/of ondersteuningsnood centraal staat. De persoon met een zorg- en ondersteuningsnood moet op een integratieve manier geholpen worden en moet ondersteund worden om zelf een actieve rol op te nemen in zijn zorgproces. Een goede ondersteuning vereist een goede afstemming en optimale samenwerking rond deze persoon.
De ambitie van de Eerstelijnszone Panacea is de afstemming en samenwerking in de eerste lijn te optimaliseren. We willen versnippering tegengaan en bruggen bouwen tussen de gezondheids- en welzijnswerkers en partners, zodat er een brede, geïntegreerde en multidisciplinaire zorg ontstaat. Om dit te bereiken werken partners uit welzijn, gezondheid en lokaal beleid, samen met vertegenwoordigers van personen met een zorg- en/of ondersteuningsnood als evenwaardige partners een beleid voor de regio uit.
Eerstelijnszone Panacea rekent daarvoor op een gemotiveerd team dat samen aan de toekomst van de regio wil bouwen en dit voor en samen met onze partners in de zorg, het welzijnsveld en elke persoon met een zorg- en ondersteuningsvraag of-nood.
Samen op de eerste lijn, vanuit zorg voor de burger.
Samenwerking tussen professionals bevorderen
met als doel te komen tot geïntegreerde zorg voor de burger.
Zorgraad ELZ Panacea draagt 5 kernwaarden hoog in het vaandel, waarden die bij de opstart naar voren geschoven werden en die door het bestuursorgaan nog steeds bevestigd worden:
AuthenticiteitStaat voor ‘echt’ zijn en oog hebben voor de eigenheid van een persoon met een zorgvraag, een hulpverlener of organisatie. Zowel in de hulpverlenersrelatie als in de onderlinge samenwerkingsverbanden is het van belang dat elke persoon of elke organisatie authentiek kan blijven. |
|
DeskundigheidWe werken met de nodige kennis, ervaring en vaardigheden die nodig zijn om de vooropgestelde doelstellingen te bereiken. Deskundige zorg- en welzijnswerkers kunnen de onderliggende problemen in de eerstelijnszone capteren en op gepaste wijze trachten een antwoord te formuleren. Deskundige zorg- en welzijnswerkers geven vertrouwen aan de persoon met een zorgvraag. |
|
RespectWe werken met respect voor elke partner. Iedere partner heeft sterktes waar anderen kracht kunnen uit putten, maar ook gebreken waar we zorgzaam dienen mee om te springen. Enkel in deze goede respectvolle verstandhouding kan de zorgraad duurzame verbintenissen en partnerschappen uitbouwen. |
|
SamenwerkingSamenwerken is een middel om tot een betere kwaliteit van dienstverlening te komen. Om tot een goede samenwerking te komen is het realistisch om naast datgene wat men gemeenschappelijk heeft ook elkaars verschillen en de eigen belangen te erkennen. |
|
KwaliteitKwaliteit is een relatief begrip dat vaak gerelateerd is aan het oordeel van de gebruiker of in dit geval de persoon met een zorgvraag. Kwaliteit van zorg zijn de inspanningen die men levert om tot een kwalitatief goede dienstverlening te komen. Het gaat over het aspect van het totale management dat het kwaliteitsbeleid bepaalt en tot uitvoer brengt. Kwaliteitszorg heeft betrekking op alle beslissingen, activiteiten en middelen die gericht zijn op het vaststellen, bereiken en behouden van het gewenst kwaliteitsniveau. |
Ben jij iemand die graag meedenkt over de toekomst van de eerstelijnszorg in onze regio? We zoeken geëngageerde mensen om deel uit te maken van de Algemene Vergadering van onze Eerstelijnszone. Als lid heb je een belangrijke stem in het bepalen van onze strategische richting en het behalen van onze doelstellingen.
Stuur ons gerust een mailtje: info@elzpanacea.be
of contacteer één van onze medewerkers.