Veel kinderen maken in hun kindertijd negatieve ervaringen mee. Gelukkig hoeven die niet per se tot ontwikkelingstrauma te leiden.
Wanneer we vanuit de omgeving, liefst zo vroeg mogelijk, aandachtig zijn voor kinderen en gezinnen die zich in uitzonderlijk stressvolle situaties bevinden, kan veel leed worden voorkomen. Wie dicht bij kinderen en gezinnen werkt, kan dan ook een belangrijke rol spelen: een huisarts, een leerkracht, een maatschappelijk werker, een apotheker, een sportcoach, ... Kortom, alle professionele en informele zorg- en hulpverleners van de nulde- en eerstelijn kunnen samen de impact van ingrijpende negatieve ervaringen op een kind verkleinen.
Daarom wil OverHoop de versnipperde inzichten en kennis over ontwikkelingstrauma verzamelen en delen, bestaande initiatieven van preventie tot herstel in de praktijk versterken en verspreiden. Op die manier wil OverHoop iedereen die met kinderen werkt houvast bieden.
Het OverHoop-project loopt van 1 december 2024 tot 30 november 2025 in onze zone met steun van Koning Boudewijnstichting en de Vlaamse Overheid.
Na een nodenbevraging bij verschillende 0de lijn medewerkers uit de sectoren Opgroeien, Kinderopvang en Onderwijs werd volgend gratis aanbod uitgewerkt in samenwerking met PANGG 0-18:
Ons aanbod staat open voor iedereen uit de regio Pallieterland (Berlaar, Duffel, Lier en Nijlen) die beroepsmatig met kinderen in contact komt. We richten ons op medewerkers uit de 0de en 1ste lijn zoals ziekenhuispersoneel, ambulanciers, politiemedewerkers, huisartsen, leerkrachten, medewerkers buitenschoolse kinderopvang, medewerkers kinderdagverblijven, leefgroepbegeleiders, vrijwilligers van de huiswerkklas, …
Beeld je eens in …
… Een juf in het derde kleuterklasje merkt vreemd gedrag op bij een kleuter. Nee, popje krijgt vandaag geen eten want popje was niet flink. Nee, popje mag deze week niet in bad want popje was niet flink. Nee, popje moet op de grond slapen want popje plast nog in bed. Nee, popje mag niet uit de hoek en moet met haar armpjes omhoog blijven staan want popje was niet flink. Wat is hier aan de hand?
… Elke week opnieuw flipt Milo wanneer hij met de leefgroepbegeleider voorbij het tuinhuis naar de trampoline loopt. Eénmaal aan de trampoline zakt zijn boosheid en leeft hij zich uit op de trampoline. Iets in de tuin lijkt Milo te triggeren. Maar wat? En vooral waarom?
… Zoë heeft een vriendje die haar al meermaals geslagen heeft. Op een keer belt ze zelf politie om hulp. Wanneer de politie aankomt en tussen beiden komt, keert Zoë zich tegen de politie. Ze zet een grote mond op en slaat wild om zich heen. Vanwaar de agressie tegenover aangeboden hulp van politie?
Enkele voorbeelden uit het leven gegrepen. Ongetwijfeld hebben jij en jouw collega’s ook zo’n voorbeelden. Negatief, vreemd, agressief, lastig, brutaal gedrag van kinderen en jongeren waar we last van hebben. Gedrag waar we vooral op reageren met markeren, bijsturen, sanctioneren, herstelgesprekken, …
Maar wat als je nu eens voorbij dat gedrag gaat kijken? Wat zien we dan? Heel vaak gekwetste, eenzame, getraumatiseerde kinderen en jongeren die in hun gedrag laten zien dat ze lijden.
In deze vorming starten we met de basis. Dit omvat een theoretisch luik waarin we stilstaan bij stress, chronische stress, trauma en complex trauma. We spitsen ons toe op hoe deze processen bij kinderen tot stand komen, welke uitingen er zijn, tips en tricks in het omgaan met kinderen met (complex) trauma. Daarnaast staan we ook stil bij de praktijk en de noden van de deelnemers. Dit kan gaan van inleefoefeningen, casusbesprekingen, intervisie over eigen handelen tot bespreking van de eigen werking in functie van trauma sensitief werken. We bieden handvatten, houvast, kaders en hoop en geven je bagage mee om mee aan de slag te gaan.
De vorming kan gratis gevolgd worden op vastgelegde data en locaties of op maat in jouw organisatie. Heb je interesse? Schrijf je in via ons aanmeldformulier.
Vormingen in 2025:
De vorming wordt verzorgd door PANGG 0-18 in opdracht van ELZ Pallieterland.
In het najaar van 2025 organiseren PANGG 0-18 en ELZ Pallieterland een gratis, driedaags train-de-trainer programma voor personen die werkzaam zijn in Berlaar, Duffel, Lier of Nijlen en in contact komen met kinderen, jongeren en/of hun context die kampen met (complex) trauma. De inschrijvingen daarvoor zijn wegens groot succes helaas afgesloten.
Deze groep enthousiaste trainers zal meebouwen aan een traumasensitieve (leef, school, …) omgeving en wereld voor onze kinderen en jongeren. Dit zullen ze doen door collega’s en medewerkers rondom kinderen en jongeren én hun context (leerkrachten, trainer van de voetbal, politie, vrijwilliger van de huiswerkklas, …) mee te nemen in de boeiende wereld van traumasensitief werken.
Aan de waaier rond traumasensitief werken wordt volop gewerkt. Hierin zullen doorverwijsmogelijkheden, tools, tips, … aan bod komen rond traumasensitief handelen en complex trauma. Van zodra de waaier beschikbaar is, lees je hier meer.
De vormingen rond traumasensitief werken & complex trauma worden verzorgd door PANGG 0-18. Het OverHoop-project komt tot stand met de steun van de Koning Boudewijnstichting.
Meer lezen over het Vlaamse OverHoop-project kan op Samen voorbij trauma - OverHoop.
Vragen over het project in onze regio? Neem contact op met Ellen Huygelen via ellen.huygelen@eerste-lijn.be of 03 230 78 30.