Alivia komt eraan. Alivia wordt een digitaal hulpmiddel voor al wie zorg en ondersteuning nodig heeft of aanbiedt. In Alivia zullen zorgaanbieders, zorgbehoevende personen en hun entourage samen een zorgplan kunnen maken. Wat betekent dat? Wat kan je van Alivia verwachten? En hoe ga je ermee werken?

Vragen voor Bert Taelman van het Departement Zorg, een van de projectleiders in de ontwikkeling van Alivia.

Bert, wat is jouw rol in de ontwikkeling van Alivia?

Ik verzamel wat de wensen en noden zijn van diegenen die Alivia zullen gebruiken, de personen met zorgnoden, de zorgaanbieders en de mantelzorgers. Ik probeer goed te begrijpen wat zij nodig hebben en dat vertaal ik dan naar de IT’ers die de programmatie en technische ontwikkeling van Alivia doen.

Wat zijn volgens jou de voornaamste vragen en verwachtingen die Alivia zal moeten inlossen?

Er is vooral nood aan gegevensdeling over en met de patiënt in complexe zorgsituaties waar veel verschillende zorgaanbieders een rol spelen. Er worden nu al veel gegevens uitgewisseld binnen beroepsgroepen, maar minder tussen beroepsgroepen onderling. En eens men bij een hulpbehoevend persoon thuis komt, is er vaak weinig zicht op wat er door zorgaanbieders van andere disciplines gedaan wordt voor die persoon. Die persoon zelf moet dan nog vaak het doorgeefluik zijn voor informatie. Alivia moet ervoor zorgen dat er niet enkel één-op-één interacties zijn tussen persoon en zijn zorgaanbieders, maar er een visueel aantrekkelijk overzicht is voor alle helpers en voor de persoon zelf.

Alivia zal dus een overzicht bieden van wie wat doet of kan doen voor een zorgbehoevend persoon. Op welke manieren is dat een meerwaarde?

Om een goede zorgplanning of een goede coördinatie van de zorg te doen, heb je een gedeeld dossier nodig en de mogelijkheid berichten met een team van uiteenlopende zorgaanbieders te delen. Zo kan iedereen die een rol speelt bij de zorg, zien en volgen wat er gebeurt en daarop aansluiten. En belangrijk, zo kan ook de persoon met de zorgvraag zien en volgen wat er gebeurt. Dat laatste is vandaag zeker niet altijd een evidentie. Idem voor de mantelzorger. Nu is er vaak een probleem dat als er iets gebeurt, of er is een verhuis van bv. een ziekenhuis naar thuis, de mantelzorger of andere zorgaanbieder niet weet wie er allemaal betrokken is, welke ondersteuning beschikbaar is en wie hij voor wat kan contacteren. Alivia zal overzichtelijk toegang bieden tot dergelijke informatie. De welzijnssector kan zo ook beter betrokken worden in het zorgplan. Die is vandaag meestal uitgesloten van informatie, omdat ze geen toegang hebben tot de medische gegevens.

Wat kan de bijdrage van de welzijnssector zijn in een zorgplan?

Een zorgplan is ruimer dan enkel de medische opvolging. Denk bijvoorbeeld aan het psychosociaal welzijn van een persoon en zijn mogelijkheden om zijn leven te organiseren of terug in handen te nemen. Denk aan hulp in het huishouden door diensten gezinszorg, maaltijdbezorging voor wie dat nodig heeft, hulp en hulpmiddelen bij de thuiskomst na ontslag uit het ziekenhuis, financiële begeleiding door OCMW’s… In Alivia zullen dergelijke zaken een plaats krijgen in het zorgplan.

Hoe zal je heel praktisch dat overzicht en zorgplan in Alivia kunnen maken?

Er zijn verschillende grote blokken. Je kan je zorgteam samenstellen. Als patiënt kan je zelf je mantelzorgers of de zorgaanbieders die je kent, toevoegen. Zorgaanbieders kunnen zichzelf aan het zorgteam toevoegen. Daarna kan je de zorgplanning maken: bespreken welke doelen de zorg wil bereiken en die toevoegen, er taken aan verbinden die daarvoor uitgevoerd moeten worden en toewijzen wie welke taak doet.

Belangrijk zijn wat we de levensdoelen noemen. We hopen dat er vaak eerst een gesprek plaatsvindt met de zorgbehoevende persoon om de doelen te bepalen. Waar wil je naartoe vanuit de zorgsituatie waarin je nu zit? Welke hobby’s zou je nog willen doen? Waar droom je nog van?

Betekent dat dat zorgaanbieders op een andere manier moeten gaan werken dan nu?

Soms wel. Alivia is een hulpmiddel, maar dan moet je nog bepalen hoe je dat gebruikt in je werking als zorgaanbieder. Dat zal soms een andere werking vragen dan hoe het vandaag gebeurt. We bespreken momenteel met vele partners uit zorg- en welzijnssectoren hoe we die werking kunnen aanpassen om in de situaties waar Alivia een meerwaarde kan zijn, die te benutten.

Een digitale tool komt soms ook met een digitale drempel. Hoe proberen we die zo laag mogelijk te leggen?

We bewaken dat Alivia heel laagdrempelig en gebruiksvriendelijk gebouwd wordt, met een eenvoudige en duidelijke lay-out, duidelijke teksten e.d. We betrekken de eindgebruiker bij de ontwikkeling, via interviews en gebruikerstesten.

De app zal ook werken voor slechtziende personen of mensen met bv. motorische beperkingen.

Vaak zal ook de mantelzorger minder digitaalvaardige mensen kunnen helpen met bv. toegang tot de app. Maar eens ze in de app zijn, moet het ook voor hen duidelijk en overzichtelijk zijn

Waar zitten we nu in de ontwikkeling?

Nu zijn we in volle programmeer- en ontwikkelfase, zeker nog tot september. Schermen bouwen, uittesten, e.d.. De eerste demo’s komen eraan. 2 juni tonen we een eerste demo aan een ruime groep van eindgebruikers, vertegenwoordigers van beroepsgroepen en patiënten.