Wegens statutenwijziging in kader van de hervorming wijzigt de structuur van onze vzw en herbevestigen we onze leden van de algemene vergadering. Je kan je kandidaat stellen via het formulier onderaan de pagina.
Je wilt mee beslissen wie de cluster vertegenwoordigt in de zorgraad:
→ Kom naar het clusteroverleg in februari 2025.
Je wilt stemgerechtigd lid worden van de algemene vergadering, toezicht houden op de werking, en o.a. het jaarverslag en de begroting goedkeuren:
→ Vul het kandidaatsformulier in.
Je wilt bestuurder worden in de zorgraad en actief de vzw sturen (inhoudelijk en bestuurlijk):
→ Vul het kandidaatsformulier in.
Je wilt actief meewerken aan de uitbouw van de eerstelijnszone:
→ Werk mee in het eerstelijnsforum of in werkgroepen. Hou de nieuwsbrief in het oog. Schrijf je hier in.
Datum | Vergadering | Omschrijving |
---|---|---|
17/10/2024 | Bijzondere algemene vergadering | goedkeuren statuten |
20/01/2025 | deadline kandidaatstelling algemene vergadering via formulier | |
Vóór 13/3 | elke cluster bepaalt zijn bestuurskandidaten | |
13/03/2025 | Bestuursorgaan | huidig bestuur aanvaardt gewijzigde algemene vergadering |
24/04/2025 | Algemene vergadering | gewijzigde algemene vergadering kiest nieuw bestuur |
06/05/2025 | Bestuursorgaan | nieuw bestuur kiest voorzitter en dagelijks bestuur |
Bekijk meer op deze pagina over onze organisatie.
Iedere natuurlijke persoon die ofwel eerstelijnszorgaanbieder is, ofwel één van volgende organisaties vertegenwoordigt: een lokaal bestuur, vereniging van personen met een zorg- en ondersteuningsnood, vereniging van mantelzorgers of vereniging van vrijwilligers die dat wenst kan zich kandidaat stellen als lid op voorwaarde dat:
De algemene vergadering heeft de bevoegdheid voor de volgende zaken, zoals vastgelegd in de statuten en de wet:
De VZW wordt geleid door een bestuursorgaan, conform artikel 9:5 WVV, dat bestaat uit 8 tot 20 natuurlijke personen. Er wordt gestreefd naar een evenwichtige vertegenwoordiging van de verschillende clusters, met 5 bestuurders per cluster.
De bestuurders worden door de algemene vergadering benoemd op voordracht van vertegenwoordigers van:
De algemene vergadering kan tot vier extra bestuurders benoemen, die zich aansluiten bij een bestaande cluster.
Het bestuursorgaan kiest een voorzitter uit zijn leden en kan daarnaast een ondervoorzitter, penningmeester en secretaris benoemen.
Bestuurders verliezen automatisch hun mandaat als zij geen deel meer uitmaken van de cluster die zij vertegenwoordigen.
Waarnemende leden kunnen worden uitgenodigd om deel te nemen aan de vergaderingen van het bestuursorgaan.
Het bestuursorgaan voert alle handelingen en beslissingen uit die nodig zijn voor het doel van de vzw, met uitzondering van de zaken die exclusief aan de algemene vergadering zijn voorbehouden. Het is ook verantwoordelijk voor het opstellen van een intern reglement.
(uittreksel uit decreet 26 april 2019 - versie 1 januari 2025)
1° de welzijnsactoren;
2° de eerstelijnszorgactoren;
3° de lokale besturen;
4° de verenigingen van personen met een zorg- en ondersteuningsnood, de verenigingen van mantelzorgers of de verenigingen van vrijwilligers.
a) de huisartsen;
b) de thuisverpleegkundigen;
c) de kinesitherapeuten;
d) de tandartsen;
e) de apothekers;
f) de podologen;
g) de vroedvrouwen;
h) de ergotherapeuten;
i) de diëtisten;
j) de klinisch psychologen;
k) de partners die actief zijn in functie 1 van de netwerken volwassenen artikel 107 en activiteitenprogramma 1 van de netwerken geestelijke gezondheid kinderen en jongeren;
l) de logopedisten;
a) de woonzorgcentra, vermeld in artikel 33 van het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019;
b) de diensten voor gezinszorg, vermeld in artikel 11 van het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019;
c) de lokale dienstencentra, vermeld in artikel 9 van het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019;
d) de diensten maatschappelijk werk van de ziekenfondsen, vermeld in artikel 19 van het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019;
e) de centra algemeen welzijnswerk, vermeld in artikel 6 van het decreet van 8 mei 2009 betreffende het algemeen welzijnswerk;
f) de voorzieningen, diensten, samenwerkingsverbanden en organisatoren die erkend, vergund of gesubsidieerd worden door het agentschap Opgroeien regie, conform artikel 5, §2, 2°, a), van het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie;
g) de bestaande OverKopnetwerken waarvan de actor die optreedt als vertegenwoordiger van het OverKopnetwerk een tijdelijke projectsubsidie ontvangt op basis van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 maart 2021 over de financiering van vernieuwend aanbod in de preventieve gezinsondersteuning;
h) de Huizen van het Kind, vermeld in artikel 7 van het decreet van 29 november 2013 houdende de organisatie van preventieve gezinsondersteuning;
i) de samenwerkingsverbanden één gezin, één plan, vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 14 maart 2023 tot toekenning van subsidies van de Vlaamse Gemeenschap voor het jaar 2023 aan verschillende organisaties in het raam van de samenwerkingsverbanden ‘1 gezin, 1 plan’;
j) de diensten Ondersteuningsplan, vermeld in artikel 1, 3°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 september 2011 betreffende de erkenning en subsidiëring van diensten Ondersteuningsplan voor het voortraject van personen met een handicap;
k) de multidisciplinaire teams, vermeld in artikel 22 van het besluit van de Vlaamse regering van 24 juli 1991 betreffende de indiening en afhandeling van de aanvraag tot ondersteuning bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap;
l) de multifunctionele centra voor minderjarigen met een handicap, vermeld in artikel 2 van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016 houdende erkenning en subsidiëring van multifunctionele centra voor minderjarige personen met een handicap;
m) de ouderinitiatieven, vermeld in artikel 2, eerste lid, 3°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juni 2016 houdende het vergunnen van aanbieders van niet-rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning voor personen met een handicap;
n) de vergunde zorgaanbieders, vermeld in artikel 1, 9°/1, van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juni 2016 over de besteding van het budget voor niet-rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning voor meerderjarige personen met een handicap en over organisatiegebonden kosten voor vergunde zorgaanbieders;
o) de bijstandsorganisaties, vermeld in artikel 1, 2°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 11 december 2015 houdende de vergunningsvoorwaarden en de subsidieregeling van bijstandsorganisaties om budgethouders bij te staan in het kader van persoonsvolgende financiering;
Afstemmen kandidaten + afspreken communicatie van en naar 'achterban'/cluster.
Iedereen die tot de cluster behoort en
Wil je deelnemen aan het clusteroverleg voor de bestuursverkiezingen 2025, dan nodigen we jou graag uit op één van onderstaande data. Voor praktische redenen vragen we om hiervoor in te schrijven vóór eind januari 2025 via onderstaand formulier.
Dit zijn de data die vastgelegd zijn: