Bestuursverkiezingen ELZ Midden WVL

Kandidaatstelling voor de bestuursverkiezingen

Wegens statutenwijziging in kader van de hervorming wijzigt de structuur van onze vzw en herbevestigen we onze leden van de algemene vergadering. Je kan je kandidaat stellen via het formulier onderaan de pagina.

Moet ik mij kandidaat stellen?

  1. Je wilt mee beslissen wie de cluster vertegenwoordigt in de zorgraad:
    → Kom naar het clusteroverleg in februari 2025.

  2. Je wilt stemgerechtigd lid worden van de algemene vergadering, toezicht houden op de werking, en o.a. het jaarverslag en de begroting goedkeuren:
    → Vul het kandidaatsformulier in.

  3. Je wilt bestuurder worden in de zorgraad en actief de vzw sturen (inhoudelijk en bestuurlijk):
    → Vul het kandidaatsformulier in.

  4. Je wilt actief meewerken aan de uitbouw van de eerstelijnszone:
    → Werk mee in het eerstelijnsforum of in werkgroepen. Hou de nieuwsbrief in het oog. Schrijf je hier in.

Stappen en timing

Datum Vergadering Omschrijving
17/10/2024 Bijzondere algemene vergadering goedkeuren statuten
20/01/2025 deadline kandidaatstelling algemene vergadering via formulier
Vóór 13/3 elke cluster bepaalt zijn bestuurskandidaten
13/03/2025 Bestuursorgaan huidig bestuur aanvaardt gewijzigde algemene vergadering
24/04/2025 Algemene vergadering gewijzigde algemene vergadering kiest nieuw bestuur
06/05/2025 Bestuursorgaan nieuw bestuur kiest voorzitter en dagelijks bestuur
Timings bestuursverkiezingen ELZ Midden WVL

Veelgestelde vragen

Hoe zit de structuur Eerstelijnszone Midden WVL in elkaar?

  • Algemene vergadering bestaat uit max. 32 leden en organiseert zich in 4 clusters.
  • Bestuursorgaan bestaat uit max. 20 leden

Bekijk meer op deze pagina over onze organisatie.

Structuur vzw

Kan iedereen zich kandidaat stellen?

Iedere natuurlijke persoon die ofwel eerstelijnszorgaanbieder is, ofwel één van volgende organisaties vertegenwoordigt: een lokaal bestuur, vereniging van personen met een zorg- en ondersteuningsnood, vereniging van mantelzorgers of vereniging van vrijwilligers die dat wenst kan zich kandidaat stellen als lid op voorwaarde dat:

  • hij doelstelling van de vzw onderschrijft,
  • hij werkt of woont in het werkgebied van de vzw,
  • de organisatie die hij vertegenwoordigt actief is in het werkgebied van de vzw.

Wat doet een lid van de algemene vergadering?

Wat doet een lid van de algemene vergadering?

De algemene vergadering heeft de bevoegdheid voor de volgende zaken, zoals vastgelegd in de statuten en de wet:

  1. Wijziging van de statuten.
  2. Benoeming en ontslag van bestuurders, en vaststelling van hun vergoeding indien van toepassing.
  3. Benoeming en ontslag van commissarissen, en vaststelling van hun vergoeding indien van toepassing.
  4. Kwijting verlenen aan bestuurders en commissarissen, en het eventueel instellen van een vordering tegen hen.
  5. Goedkeuring van de begroting en de jaarrekening.
  6. Goedkeuring van meerjarenplannen en actieplannen.
  7. Ontbinding van de vzw.
  8. Uitsluiting van leden van de vereniging.
  9. Aanvaarden of doen van een inbreng om niet van een algemeenheid.
  10. Bepalen van de bestemming van de bezittingen bij ontbinding.
  11. Omzetting naar een ivzw, coöperatieve vennootschap met sociale erkenning of andere rechtsvorm.

Wat doet een bestuurder?

Bestuur van de VZW

De VZW wordt geleid door een bestuursorgaan, conform artikel 9:5 WVV, dat bestaat uit 8 tot 20 natuurlijke personen. Er wordt gestreefd naar een evenwichtige vertegenwoordiging van de verschillende clusters, met 5 bestuurders per cluster.

De bestuurders worden door de algemene vergadering benoemd op voordracht van vertegenwoordigers van:

  • Welzijnsactoren: 1 tot 7 bestuurders.
  • Eerstelijnszorgactoren: 1 tot 7 bestuurders.
  • Lokale besturen: 1 tot 7 bestuurders.
  • Verenigingen van personen met zorg- en ondersteuningsnood, gebruikersverenigingen, mantelzorgers en vrijwilligersverenigingen: 1 tot 7 bestuurders.

De algemene vergadering kan tot vier extra bestuurders benoemen, die zich aansluiten bij een bestaande cluster.

Verkiezing van functies binnen het bestuur

Het bestuursorgaan kiest een voorzitter uit zijn leden en kan daarnaast een ondervoorzitter, penningmeester en secretaris benoemen.

Beëindiging van het mandaat

Bestuurders verliezen automatisch hun mandaat als zij geen deel meer uitmaken van de cluster die zij vertegenwoordigen.

Waarnemers

Waarnemende leden kunnen worden uitgenodigd om deel te nemen aan de vergaderingen van het bestuursorgaan.

Bevoegdheden van het bestuursorgaan

Het bestuursorgaan voert alle handelingen en beslissingen uit die nodig zijn voor het doel van de vzw, met uitzondering van de zaken die exclusief aan de algemene vergadering zijn voorbehouden. Het is ook verantwoordelijk voor het opstellen van een intern reglement.

Tot welke cluster behoor ik?

(uittreksel uit decreet 26 april 2019 - versie 1 januari 2025)

De algemene vergadering van de zorgraad is samengesteld uit de volgende clusters:

1° de welzijnsactoren;
2° de eerstelijnszorgactoren;
3° de lokale besturen;
4° de verenigingen van personen met een zorg- en ondersteuningsnood, de verenigingen van mantelzorgers of de verenigingen van vrijwilligers.

4°/1 eerstelijnszorgactor:

a) de huisartsen;
b) de thuisverpleegkundigen;
c) de kinesitherapeuten;
d) de tandartsen;
e) de apothekers;
f) de podologen;
g) de vroedvrouwen;
h) de ergotherapeuten;
i) de diëtisten;
j) de klinisch psychologen;
k) de partners die actief zijn in functie 1 van de netwerken volwassenen artikel 107 en activiteitenprogramma 1 van de netwerken geestelijke gezondheid kinderen en jongeren;
l) de logopedisten;


4°/3 welzijnsactor:

a) de woonzorgcentra, vermeld in artikel 33 van het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019;
b) de diensten voor gezinszorg, vermeld in artikel 11 van het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019;
c) de lokale dienstencentra, vermeld in artikel 9 van het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019;
d) de diensten maatschappelijk werk van de ziekenfondsen, vermeld in artikel 19 van het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019;
e) de centra algemeen welzijnswerk, vermeld in artikel 6 van het decreet van 8 mei 2009 betreffende het algemeen welzijnswerk;
f) de voorzieningen, diensten, samenwerkingsverbanden en organisatoren die erkend, vergund of gesubsidieerd worden door het agentschap Opgroeien regie, conform artikel 5, §2, 2°, a), van het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie;
g) de bestaande OverKopnetwerken waarvan de actor die optreedt als vertegenwoordiger van het OverKopnetwerk een tijdelijke projectsubsidie ontvangt op basis van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 maart 2021 over de financiering van vernieuwend aanbod in de preventieve gezinsondersteuning;
h) de Huizen van het Kind, vermeld in artikel 7 van het decreet van 29 november 2013 houdende de organisatie van preventieve gezinsondersteuning;
i) de samenwerkingsverbanden één gezin, één plan, vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 14 maart 2023 tot toekenning van subsidies van de Vlaamse Gemeenschap voor het jaar 2023 aan verschillende organisaties in het raam van de samenwerkingsverbanden ‘1 gezin, 1 plan’;
j) de diensten Ondersteuningsplan, vermeld in artikel 1, 3°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 september 2011 betreffende de erkenning en subsidiëring van diensten Ondersteuningsplan voor het voortraject van personen met een handicap;
k) de multidisciplinaire teams, vermeld in artikel 22 van het besluit van de Vlaamse regering van 24 juli 1991 betreffende de indiening en afhandeling van de aanvraag tot ondersteuning bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap;
l) de multifunctionele centra voor minderjarigen met een handicap, vermeld in artikel 2 van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016 houdende erkenning en subsidiëring van multifunctionele centra voor minderjarige personen met een handicap;
m) de ouderinitiatieven, vermeld in artikel 2, eerste lid, 3°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juni 2016 houdende het vergunnen van aanbieders van niet-rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning voor personen met een handicap;
n) de vergunde zorgaanbieders, vermeld in artikel 1, 9°/1, van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juni 2016 over de besteding van het budget voor niet-rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning voor meerderjarige personen met een handicap en over organisatiegebonden kosten voor vergunde zorgaanbieders;
o) de bijstandsorganisaties, vermeld in artikel 1, 2°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 11 december 2015 houdende de vergunningsvoorwaarden en de subsidieregeling van bijstandsorganisaties om budgethouders bij te staan in het kader van persoonsvolgende financiering;

Clusteroverleg bestuursverkiezingen

Doel van het clusteroverleg?

Afstemmen kandidaten + afspreken communicatie van en naar 'achterban'/cluster.

Wie is welkom op het clusteroverleg?

Iedereen die tot de cluster behoort en

  • de doelstelling van de vzw onderschrijft,
  • werkt of woont in het werkgebied van de vzw,
  • de organisatie die hij vertegenwoordigt actief is in het werkgebied van de vzw.

Wil je deelnemen aan het clusteroverleg voor de bestuursverkiezingen 2025, dan nodigen we jou graag uit op één van onderstaande data. Voor praktische redenen vragen we om hiervoor in te schrijven vóór eind januari 2025 via onderstaand formulier.

Dit zijn de data die vastgelegd zijn:

  • Cluster gezondheidszorg: dinsdag 4 februari 2025 - 12-14u
  • Cluster lokaal bestuur: vrijdag 7 februari 2025 - 9-11u
  • Cluster welzijn: dinsdag 11 februari 2025 - 13-15u
  • Cluster persoon: donderdag 13 februari 2025 - 14-16u
Clusteroverleg bestuursverkiezingen ELZ Midden WVL
Foto algemene vergadering 01
Foto algemene vergadering 02
Foto algemene vergadering 03
Foto algemene vergadering 04
Foto algemene vergadering 05
Foto algemene vergadering 06
Foto algemene vergadering 07
Foto algemene vergadering 08

Het resultaat van de clusteroverleggen

Clusteroverleg bestuursverkiezingen ELZ Midden WVL

🟡 Update mei 2025: de bestuursverkiezingen zijn afgerond
De verkiezingsronde is intussen achter de rug. Alle informatie over het nieuwe bestuur en de voorzitter vind je in het nieuwsartikel hieronder. De informatie hieronder blijft beschikbaar tot eind 2025 als naslag voor wie graag terugblikt op het verloop van de verkiezingen.