Een afspraak maken bij de tandarts is tegenwoordig een uitdaging geworden. Dat blijkt uit een rondvraag van "Terzake". Van de 40 gecontacteerde tandartsen had ruim de helft een patiëntenstop, bij de meeste andere was het heel lang wachten op een afspraak. "Het kan niet anders dan dat dit een gevolg zal hebben op de algemene mondgezondheid van de mensen", zegt tandarts Christophe Heinix uit Edegem.

Christof Heinix nam graag even de tijd om ons extra duiding te geven over enkele barrières binnen de tandzorg.

Wordt er te weinig ingezet op preventieve tandzorg?
De nomenclatuur is er om aan een voldoende laag tarief preventieve handelingen uit te voeren, er zijn echter mensen die een andere perceptie hebben (namelijk het is erg duur) en dus preventieve zorg uitstellen, waardoor de nood aan (duurdere) curatieve zorg stijgt. Het tandartsentekort helpt ook niet, uiteraard. De meest kwetsbaren vallen dan het eerst af.

Bij welke populatie van de bevolking merkt u de grootste problemen?
Zorgbehoevende ouderen en sociaal zwakkeren zijn de kwetsbaarste doelgroepen als men kijkt naar preventieve tandzorg.

Wat is de meerwaarde van mondhygiënisten binnen de tandartsenpraktijk?
Mondhygiënisten kunnen preventieve taken overnemen waardoor de tandarts meer tijd heeft voor curatieve zorg. Alleen studeren er momenteel niet genoeg mondhygiënisten af om dat snel op te lossen. Ook de beperkte nomenclatuurnummers voor de mondhygiënisten zorgt voor beperkingen.

U heeft zelf een project ‘mobiele tandzorg’ in woonzorgcentra. Kan u hierover iets meer vertellen.
We komen met een mobiele installatie ter plekke controles en behandelingen uitvoeren. We doen dit aan dezelfde prijs als het in onze praktijk zou zijn.
Voor ons (dentaal team) telt vooral een efficiënte planning; voor de WZC 's een vermindering van de vervoerskosten en verbetering van mondgezondheid, algemene gezondheid en welbevinden voor de bewoners. Bij een eerste bezoek aan het WZC volgt een gesprek over preventie, poetsen en opvolging. De toegankelijkheid van de behandelruimte wordt bekeken en een lijst van administratieve taken wordt overlopen. Eventueel kan er ook een toelichting gegeven worden op de bewonersraad.

Hoe kunnen wij als Eerstelijnszone een rol opnemen om tandzorg toegankelijker te maken?
Door middel van doelgerichte campagnes om bepaalde bevolkingsgroepen in de preventieve zorg te krijgen. Maar ook kwetsbare groepen en OCMW diensten informeren over mogelijkheden rond betaling. Tandzorg is nog steeds voor heel wat mensen te duur maar uitgestelde tandzorg kan op termijn heel wat problemen veroorzaken waardoor de kosten snel kunnen oplopen. Inzetten op preventieve tandzorg is daarom van cruciaal belang. Door 1x per jaar een tandartsbezoek in te plannen kunnen heel wat problemen voorkomen of tijdig aangepakt worden.

Tot slot geeft tandarts Heinix nog mee dat kinderen rond de leeftijd van 6-7 jaar een belangrijke doelgroep zijn om preventieve tandzorg te stimuleren. Bij deze leeftijdscategorie is het van cruciaal belang om cariës (gaatjes) tijdig op te sporen en te behandelen zodat het proces van melkgebit naar een volwassen gebit goed kan verlopen.
Rusthuisbewoners zijn een tweede doelgroep waarbij meer ingezet moet worden op preventieve tandzorg. Christophe startte daarom een project mobiele tandzorg en schreef hiervoor een Gero-draaiboek uit. Door middel van een procesbegeleider kunnen Woon Zorgcentra de noden rond tandzorg in kaart laten brengen. Christophe Heinix kan vanuit deze noden met een 'mobiele behandelruimte' ter plaatse gaan om de bewoners binnen hun vertrouwde omgeving te behandelen.

Wil u vanuit het Woon-zorgcentra of als tandarts meer informatie over het project mobiele tandzorg? Neem dan contact op via nathalie.de.landtsheer@elzzora.be