Ook al zijn de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB’s) geen verplichte partner in de werking van de eerstelijnszones; we stellen wel vast dat heel wat thema’s verbinding met andere domeinen (zoals onderwijs) vragen. De CLB’s spelen bijvoorbeeld een belangrijke rol bij de uitdagingen in de eerste lijn; zoals mentaal welzijn en tandzorg. Daarom gingen we op de koffie bij Daniel Gebruers, directeur Vrij CLB Antwerpen Middengebied 2, en gingen met hem in gesprek over de uitdagingen binnen zorg en welzijn.


Wat is de rol van de CLB’s?

Op vraag van leerlingen, ouders en school werken we samen aan vragen en zorgen rond 4 domeinen.
  • Leren en studeren: als het op school niet wil vlotten en meer hulp wenselijk is.
  • Onderwijsloopbaan: ouders en leerlingen wegwijs maken in de brede waaier van studiemogelijkheden.
  • Preventieve gezondheidszorg: als je vragen hebt, advies of begeleiding wenst rond gezondheidsproblemen.
  • Psychisch en sociaal functioneren: als de leerling zich niet goed voelt in zijn vel, als het niet vlot met leeftijdsgenoten of thuis.
Domein 3 en 4 zijn zeker relevant voor het eerstelijnsnetwerk.

De voorbije maanden hadden we al contacten met het CLB in het kader van psychologische zorg en ondersteuning. Op welke manier zetten jullie nu in op het welzijn van kinderen en jongeren?

Als je kinderen in de 3de graad van het basisonderwijs hebt, kwam je mogelijk al in contact met het groepsaanbod ‘Boost Camp’, vermits er al 38 klastrajecten werden opgestart. Dit groepsaanbod richt zich naar alle kinderen vanuit een preventieve invalshoek en streeft naar het versterken van emotieregulatie-vaardigheden.

In het secundair onderwijs gaan we aan de slag met het piloottraject ‘EuREKA’. Dit programma noemen we een geïndiceerd groepsaanbod; dit betekent dat dit niet aan alle leerlingen wordt aangeboden maar we vertrekken vanuit noden die bij leerlingen gedetecteerd zijn.

Voor deze programma’s werken we samen met zorgaanbieders binnen de conventie Eerstelijnspsychologische Zorg (ELP), die over de nodige expertise beschikken.

Volstaat dit aanbod om te kunnen inspelen op de maatschappelijke psychologische zorgnood bij jongeren?

Met dit aanbod zetten we in op preventie wat essentieel is. Maar het is ook belangrijk dat leerlingen met complexe en ernstige zorg- en ondersteuningsnoden kunnen doorstromen naar passende gespecialiseerde hulpverlening en nu botsen we op wachtlijsten. Hiervoor verwijs ik graag naar het recente rapport van het Kinderrechtencommissariaat waarin de problematiek van het toenemend aantal vragen en de stijgende complexiteit aan bod komt. De combinatie met wachtlijsten zorgt ervoor dat heel wat psychologische zorg- en ondersteuningsnoden van kinderen en jongeren onbeantwoord blijven en dat de CLB’s ‘overbruggingshulp’ moeten inzetten waardoor kerntaken onder druk komen te staan.

Kunnen de eerstelijnszones een rol spelen bij deze uitdaging?

Eerstelijnspartners kunnen een betekenisvolle rol spelen bij ‘overbruggingshulp’ waarbij kinderen en jongeren moeten wachten op passende hulp. Enerzijds is het belangrijk dat we goed op de hoogte zijn van het bestaande aanbod. Anderzijds hebben we als CLB een zicht op de noden die we bijvoorbeeld delen met ELP-zorgaanbieders zodat er een passend aanbod kan voorzien worden. De situatie daagt ons uit om samenwerkingsvormen te herdenken en om op zoek te gaan naar creatieve oplossingen.

Heb je nog een laatste boodschap voor de lezers van onze nieuwsbrief?

Samen blijven zoeken met lokale hulpverleningspartners om haalbare oplossingen voor complexe problemen te vinden en die bovendien worden aangevoeld als meerwaarde door onze leerlingen. Als we elkaar beter kennen worden deze oplossingen ook meer zichtbaar.