Een erkenning van de handicap door FOD Sociale Zekerheid, directie-generaal Personen met een Handicap, kan recht geven op een aantal voordelen.
Hoe aanvragen?
De FOD Sociale Zekerheid bezorgt de attesten meestal automatisch aan de bevoegde instanties. Is dit niet het geval, dan kan men zelf met het attest naar de betrokken dienst stappen. Heeft men geen erkenning en dus ook geen attest, maar denk je dat de zorgvrager in aanmerking komt voor (een van) de voordelen? Laat dan de handicap erkennen en dien online een aanvraag in. De FOD Sociale Zekerheid zal de handicap evalueren en een attest bezorgen. De dienst maatschappelijk werk van het ziekenfonds of OCMW kan hierbij ondersteuning bieden.
Met het type 2 erkenningsattest kan een mantelzorger bij de werkgever mantelzorgverlof aanvragen. Dit kan via een aangetekend schrijven of een brief te bezorgen aan de werkgever, met het bewijs van de erkenning als mantelzorger. De aanvraag moet minstens zeven dagen vóór de ingangsdatum van het verlof worden ingediend, tenzij er een kortere periode is overeengekomen met de werkgever.
Vanaf 1 september 2021 kan de erkende mantelzorger (mantelzorgstatuut type 2) 3 maanden voltijds of 6 maanden deeltijds/halftijds mantelzorgverlof opnemen per zorgvrager.
Over de gehele loopbaan kan men maximum 6 maanden voltijds mantelzorgverlof opnemen of 12 maanden als men het halftijds of deeltijds opneemt.
Afhankelijk van de sector waarin men werkt, zijn er verschillende verlofmogelijkheden mogelijk om mantelzorg en werk te combineren:
Bezoek de website www.mantelzorgers.be voor meer informatie.