Binnen zorg zijn er verschillende invullingen van ethiek op de werkvloer. Ziekenhuizen hebben een verplichte commissie zorg ethiek, waar woonzorgcentra en thuiszorg dit (meestal) niet hebben. Net zozeer echter komen deze zorgaanbieders heel vaak in situaties terecht waar morele dilemma’s frequent voorkomen. Het voorkomen van ‘morele stress’ in de zorg stijgt, onder andere door de verhoogde werkdruk met minder handen in een krappe arbeidsmarkt, maar ook door de toenemende complexiteit van problematieken waarvoor deze mensen komen te staan.
Koop ik met het laatste geld van de week voor de cliënt sigaretten zoals gevraagd, of iets gezond? Wat zeg ik tegen iemand die zegt dat ze dood wil? Hoe ga ik om met iemand die tijdens het werkmoment de dealer binnen laat en drugs gebruikt? Hoe ga ik om met een oudere cliënt in erbarmelijke omstandigheden? Voor heel wat zorgverleners of welzijnswerkers is er geen ondersteunende structuur en handvaten, het omgaan met deze vormen van morele stress en ethische vraagstukken ontbreekt vaak op structurele manier. Er is weinig tot geen kennisdeling hieromtrent.
Met dit project trachten we bewustzijn en vaardigheden van medewerkers tot in de basis te versterken om zorgethisch te kunnen werken en in staat zijn om op een goede manier te handelen bij morele dilemma’s. We trachten dit te doen op drie niveaus: