Signalen zijn terugkerende persoons- en situatie-overstijgende problemen;
Signalen zijn niet gelijk aan klachten.
Een klacht is een uiting van een ontevredenheid over een bewezen dienst (dienst-, hulp- of zorgverlening), een persoon of een product. Voor klachten rond een bepaalde organisatie, dienst of benadering vragen we dan ook contact op te nemen met de desbetreffende organisatie/dienst.
Hieronder wordt een duidelijk voorbeeld gegeven van een mogelijk signaal:
Organisatie/persoon X heeft als kernopdracht het preventief opsporen van aandoeningen of kenmerken die de kans op bepaalde aandoeningen vergroten. Wanneer bij een vroegtijdige diagnose - door organisatie/persoon X - de cliënt wordt doorgestuurd naar gespecialiseerde instanties, loopt de wachttijd soms hoog op. Hierdoor gaat het preventieve gezondheidsbeleid van organisatie/persoon X verloren.
De doelstelling van de Eerstelijnszone is om de samenwerking tussen zorgverstrekkers vlotter te laten lopen en meer kwalitatieve zorg en welzijn te leveren.
Daarom richten wij ons ook naar signalen die te maken hebben met problemen in de gezondheids- en welzijnszorg binnen ELZ Dender.
Hieronder kan je de flowchart van het signalenbeleid terugvinden
Hieronder vind je de link terug naar de signalentool