Met ons samenwerkingsverband zoeken we naar de beste antwoorden op de uitdagingen en noden van de doelgroepen waarmee we werken. Vooraleer we tot oplossingen komen, moeten de noden goed in kaart worden gebracht. Via een procesbegeleiding gaan we proberen om in de schoenen van de gebruiker van de dienst te gaan staan. Op basis van die gebruikersinzichten (her)tekenen we samen een relevant aanbod en samenwerking uit.

In dit proces werken mensen van verschillende kernpartners van het GBO samen aan oplossingen, maar komen ook andere partners en gebruikers van de dienstverlening mee aan boord. We maken de diensten zo tastbaar mogelijk. Door ideeën te ontwikkelen en zo nodig bij te sturen, komen we stap voor stap dichter bij oplossingen die voor de doelgroep(en) een echt verschil maken.

Deze aanpak is gebaseerd op service design. Service design is zowel een ingesteldheid (de gebruiker centraal), een methodiek (co-creatie met gebruikers en medewerkers) als een instrumentarium (een verzameling technieken om hulp- en dienstverlening te ontwikkelen). Voor onze procesbegeleiding werken we samen met extern bureau Studio Dott.

In de begeleiding worden drie blokken voorzien:

  • Stap 1: We beginnen met het verzamelen van inzichten. Samen met het samenwerkingsverband verdiepen we ons in de context van de gebruiker. Dit kan gaan over: hoe gebruikers de huidige diensten ervaren; met welke problemen ze kampen; wat hen motiveert; hoe hun dagelijkse leven eruit ziet… Het resultaat is een visuele map met inzichten uit gesprekken met de gebruiker, literatuurstudie, ervaringen van de betrokken organisatie….
  • Stap 2: Nadat we de gebruikersinzichten concretiseren, identificeren we de problemen die het samenwerkingsverband wil oplossen en waarin het verandering wil. We exploreren met het samenwerkingsverband verschillende richtingen voor (een) effectieve oplossing(en) op de geïdentificeerde problemen. Hier zetten we technieken in voor brainstorm en ideaties. Na deze stap krijgen we zicht op de verschillende oplossingsstrategieën.
  • Stap 3: Nieuwe ideeën willen we ook laten landen in de praktijk. Daarvoor gaan we de oplossingen ook omzetten in ondersteunend materiaal (via prototypes), korte en snelle experimenten en tests die ons leren over de implementatie van de ideeën. Dit leidt tot een gedetailleerde beschrijving van een ‘nieuwe dienstverlening’ met zijn implicaties op het niveau van tijdafspraken, werkprocessen, ondersteuning,... kortom alles wat praktisch nodig is om de nieuwe of vernieuwde service vlekkeloos te laten verlopen.

Workshops 2024

Maandag 4 maart: Wat kan het worden?

  • We blikken terug op de workshops van 16 en 18 januari. Wat is hieruit gekomen en met wat kunnen we aan de slag gaan?
  • Tijdens deze workshop gaan we aan de slag met de geformuleerde uitdagingen tijdens een ideeëngeneratie.
  • Inschrijven kan via deze link.
  • Wanneer: maandag 4 maart 10u-14u
  • Locatie: Romaanse Poort (Brusselsestraat 63, 3000 Leuven)

Donderdag 28 maart: Wat vinden we ervan?

  • In deze workshop kijken we kritisch naar de geselecteerde ideeën die uit de workshop van 4 maart kwamen. Zo stellen we randvoorwaarden op en kijken we echt vanuit het werkveld naar de ideeën om ervoor te zorgen dat we ze zo aanpassen dat ze zeker realiseerbaar zijn.
  • Inschrijven kan via deze link.
  • Wanneer: donderdag 28 maart 12u30-16u30
  • Locatie: Vleugel F (Brusselsestraat 61a, 3000 Leuven)

Dinsdag 23 april: Hoe zit het in elkaar?

  • Tijdens deze sessie gaan we aan de slag met de geselecteerde en aangepaste ideeën en werken we ze uit tot concepten. Deze concepten zijn zo concreet mogelijk zodat ze klaar zijn om uit te testen en zodat experimenten kunnen worden opgestart. Hiervoor zullen we samen zaken opstellen zoals een stappenplan, uitgediepte inhoud,...
  • Inschrijven kan via deze link.
  • Wanneer: dinsdag 23 april 13u-16u30
  • Locatie: Vleugel F (Brusselsestraat 61a, 3000 Leuven)