Als professional komt het soms voor dat je op signalen stuit in je dagelijkse werking. Je merkt bijvoorbeeld knelpunten in zorg of welzijn op bij je patiënt/cliënt of je hebt zelf al drempels en obstakels ervaren. Een eerste stap om die knelpunten te verhelpen is ze signaleren. Daarvoor hebben we een signalenbeleid uitgewerkt.

Wat is een signaal?

Dit zijn structurele knelpunten.

Beleidssignalen zijn terugkerende persoons- en situatie-overstijgende problemen, die door professionals of burgers worden opgemerkt en structurele oplossingen vragen over sectoren heen.

Enkele voorbeelden van een signaal:
We hebben in België een uitstekend zorg- en welzijnslandschap, maar soms gebeurt het dat er ergens iets misgaat.
In sommige regio’s in onze eerstelijnszone is hulpverlening moeilijker toegankelijk omdat er niet onmiddellijk eerstelijnszorg beschikbaar is. Of moeilijker bereikbaar voor minder mobiele mensen. Een ander voorbeeld is dat mensen sociale rechten missen omdat ze niet in contact (kunnen) komen met een maatschappelijk werker.

Let op: er is een wezenlijk verschil met een klacht. Hierbij is er een ontevredenheid over een bewezen dienst (dienst-, hulp- of zorgverlening), een persoon of een product. Voor klachten rond een bepaalde organisatie, dienst of benadering vragen we dan ook contact op te nemen met de desbetreffende organisatie/dienst.

Melding en procedure

Je kan hier jouw signaal doorgeven door de tool in te vullen.

Een medewerker van Eerstelijnszone Regio Aalst neemt contact met je op via mail (en stelt eventueel wat bijkomende vragen).

Jouw signaal gaat naar de stuurgroep signalenbeleid. Daar wordt het een eerste keer besproken: voldoet het aan de definitie? Is het urgent? Wat omvat het signaal allemaal? Het signaal wordt verwerkt, in de diepte geanalyseerd en er wordt expertise bijeengebracht om tot acties te komen. Indien nodig verwijst de stuurgroep het signaal door naar het dagelijks bestuur van Eerstelijnszone Regio Aalst en volgt er een terugkoppeling op het bestuursorgaan. Daar wordt iemand aangewezen om het signaal op te volgen en aan te pakken.

Opvolging

Als jouw signaal in behandeling is, krijg je hierover feedback van een medewerker. Het signaal wordt samengevoegd met andere ontvangen signalen en deze worden gedeeld met het brede zorg- en welzijnsveld.