Vaccinatiecampagne Eerstelijnszone Dender

Medewerkers gezocht herfstboostercampagne Covid-vaccinatie

Binnenkort, vanaf 12/09, start ook binnen onze Eerstelijnszone de herfstcampagne Covid-vaccinatie in onze vaccinatiecentrum ELZ Dender in de Boonwijk te Dendermonde.

Om dit te realiseren zijn heel wat medewerkers nodig, zowel professionele zorgverleners als vrijwilligers.

Heb je interesse om mee te werken aan deze campagne? Op deze pagina vind je meer informatie terug en een inschrijvingsformulier om je kandidaat te stellen.

Update vaccinatiecampagne

Vaccinatiecentrum


Vanaf 1 mei verhuist ons vaccinatiecentrum naar De Boonwijk in Dendermonde (Serbosstraat). Op deze locatie worden de inwoners van Berlare, Buggenhout, Dendermonde, Hamme, Lebbeke en Zele, vanaf 5 jaar, gevaccineerd.

Alle info over dit vaccinatiecentrum, de openingsuren, het boeken van een afspraak, … vind je hier terug.

Alle info over de locatie / bereikbaarheid / mobiliteit, kun je hier vinden.

'Code Geel' gedeactiveerd vanaf 23 mei

De coronabarometer die sinds maart dit jaar op code geel stond, wordt gedeactiveerd. Als gevolg daarvan verdwijnt vanaf maandag 23 mei de mondmaskerplicht in het openbaar vervoer en het Passenger Locator Form voor de meeste reizen.

Lees er hier alles over.

Nuttige info rond Covid-19

Maatregelen, hulp- en dienstverlening binnen de lokale besturen


AZ Sint-Blasius


www.azsintblasius.be/corona

Ondersteuning voor burgers


(dringende) Organisatie van thuiszorg

  •     de zorglijn: 078/ 15 21 52 (CM, Familiehulp, Familiezorg O.-Vl. , Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen en Thuiszorgwinkels GOED)
  •     i-mens: 078/15 25 35 (liberale, neutrale, onafhankelijke en socialistische mutualiteiten.)
  •     Thuiszorg is 7/7 en 24/24 beschikbaar.

Zelfzorg

  •     Het platform www.dezorgzamen.be biedt heel wat praktische tips en tools aan personeel uit de zorg- en welzijnssector en mantelzorgers, om goed voor zichzelf te zorgen, elkaar te ondersteunen en zodoende hun veerkracht te verhogen.
  •     Online interventie Iedereen OK ?: kan helpen om je kalmer te voelen en te blijven functioneren => wetenschappelijk onderbouwd stappenplan van ongeveer vijfenveertig minuten. Je kan het alleen doorlopen of met je huisgenoten.
  •     Tips Rode Kruis om anderen te helpen
  •     NokNok: Je bent jong en je kan heel wat aan. Hier vind je informatie en opdrachten om je goed in je vel te voelen. Ga zelf aan de slag en zoek de tips die je het meest aanspreken. Ook voor een dipje of een tegenslag kan je hier terecht. Succes!
  •     Campagne “Check Jezelf” rond mentaal welzijn

Andere hulpverlening

  •     Iedereen kan bij het Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW) gratis terecht met vragen over problemen binnen de relatie, schuldproblemen, persoonlijke en psychische problemen, problemen t.g.v. verliesverwerking, enz. Het CAW is te bereiken op het nr. 0800-13 500 op weekdagen tussen 9u en 17u, via chat op weekdagen tussen 11u en 20u (www.caw.be) of via mail op www.caw.be.
  •     Het JAC helpt jongeren tussen 12 en 25 jaar met al hun vragen en problemen. Problemen thuis? Op zoek naar je eigen stek? Vragen over seks? Slachtoffer van geweld of misbruik? Geldproblemen? Vragen over drugs? Of over pesten? Informatie nodig om zelfstandig te wonen? Of over je rechten en plichten? … Je kan bij het JAC terecht met elke vraag.
  •     Awel wil een aanspreekpunt voor kinderen en jongeren zijn, via een voor de hand liggend, gratis en makkelijk bereikbaar contactkanaal. Awel gelooft sterk in de kracht van kinderen en jongeren en neemt hen serieus.
  •     CLBch@t is een netoverstijgend initiatief van de CLB-sector. Zowel leerlingen als ouders zijn welkom met al hun vragen. De chatmedewerkers zijn ervaren, professionele CLB-medewerkers. Meer dan 150 psychologen en pedagogen, maatschappelijk werkers, paramedisch werkers en artsen uit alle CLB’s in Vlaanderen zorgen er samen voor dat je met hen kan chatten tijdens de openingsuren.
  •     Tele-onthaal: Als mensen nood hebben aan een luisterend oor, kunnen ze 24u en 7 dagen op 7 gratis en anoniem bellen of chatten met Tele-Onthaal via het nummer 106 of op www.tele-onthaal.be  
  •     De zelfmoordlijn: De Zelfmoordlijn is gratis en anoniem te bereiken voor vragen rond zelfdoding op het nr. 1813 (24u op 24 en 7 dagen op 7), via chat of via mail op www.1813.be.
  •     Ondersteuning voor mantelzorgers: zelfzorgtips, mantelzorgpodcast, Facebook-chat, …
  •     Hulplijn 1712. Met vragen over geweld, misbruik en kindermishandeling kan men gratis en anoniem terecht op het telefoonnummer 1712 (weekdagen van 9u tot 18u) of via chat op www.1712.be (maandag tot en met donderdag van 13u tot 20u)
  •     Mensen die boodschappen nodig hebben, maar niet meer in staat zijn die te doen kunnen beroep doen op de boodschappenlijn van Samana. Vragen kunnen gesteld worden via boodschappenlijn@samana.be
  •     Kind en Gezin: Met alle vragen en bezorgheden kan je steeds via telefoon terecht bij je verpleegkundige of andere contactpersoon in het Kind en Gezin-team. Hun gegevens zijn vooraan in het kindboekje genoteerd. Zij zijn er voor jou! Je kan ook steeds terecht bij de Kind en Gezin-lijn op het nummer 078 150 100, elke werkdag van 8u tot 20u.
  • Krachtgericht Waas & Dender

Algemene informatie voor zorgverleners en welzijnswerkers


  •     Pillar: anonieme chat voor zorgverleners
  •     Vanuit een samenwerking tussen CGG, CAW en Het Netwerk GG ADS kan elke zorgvoorziening vrijblijvend beroep doen op een gratis aanbod psychosociale ondersteuning.

    Groepsaanbod:

    Elke voorziening kan beroep doen op psychosociale ondersteuning in groep. Tijdens deze verbindende sessie wordt stilgestaan bij het uitzonderlijke van deze periode, wat dit met de teams gedaan heeft en hoe iedereen deze periode heeft beleefd. We brengen deze ervaringen samen ter investering van het mentale welzijn en het verhogen van de veerkracht.

    Individuele ondersteuning:

    Een groepsgesprek zal niet voor iedereen een antwoord bieden. De nood aan een persoonlijk gesprek over een eigen situatie is ook zeer reëel. Naast de ondersteuning in groep kan iedere medewerker beroep doen op een individueel gesprek.  

    Binnen deze gesprekken wordt gewerkt vanuit het principe van getrapte zorg. Indien blijkt dat een kortdurend traject de nood niet dekt wordt er een actieve doorverwijzing gerealiseerd naar de meest geschikte ondersteuning.

    Op maat:

    Hoe het aanbod psychosociale ondersteuning er voor een organisatie kan uitzien is zeer afhankelijk van de noden en vragen. Er wordt zoveel mogelijk op maat gewerkt.  

    Aanvraagprocedure:

    Voor een aanvraag van deze ondersteuning kan contact opgenomen worden met Advies&Coaching ADS. Zij gaan, samen met de aanvrager (directie, leidinggevende of medewerker) en de partners binnen deze samenwerking, in overleg om een gepast antwoord op de zorgnoden te voorzien.

    Contact: 0499/90 49 44 (bereikbaar elke voormiddag tussen 9u en 12u) - advies.coaching@ggzads.be (een medewerker neemt zo snel mogelijk contact op)

  •     Het platform www.dezorgzamen.be biedt heel wat praktische tips en tools aan personeel uit de zorg- en welzijnssector en mantelzorgers, om goed voor zichzelf te zorgen, elkaar te ondersteunen en zodoende hun veerkracht te verhogen.
  • Krachtgericht Waas en Dender

Informatie voor ondernemers en vragen rond lokale economie


Nuttige contactgegevens


Rode kruis Vlaanderen   105
Huisartsenwachtpost  1733
Zelfmoordpreventie 1813
Awel (kindertelefoon) 102
Het Vlaamse kruis 0474 62 62 62
Apotheker van wacht 0903 99 000
Antigifcentrum 070 245 245
Algemeen noodnummer 112
Politie 101
Tele-onthaal 106
Telefoontolk 02 208 06 11

Meer info nodig?

Voor alle algemene info kan je terecht op laatjevaccineren.be

Hulp nodig bij het bevestigen, wijzigen of annuleren van je afspraak? Bel het lokale callcenter: 0800-99 502

Medische vragen? Neem contact op met je huisarts.