Samen zien we meer

Wat is het signalenbeleid?

Het signalenbeleid is een manier om knelpunten, hiaten of terugkerende problemen die professionals en vrijwilligers in zorg en welzijn opmerken, systematisch te verzamelen, te analyseren en op de agenda te plaatsen.

In de eerstelijnszone (ELZ) Scheldekracht willen we met dit beleid de stem van het werkveld versterken. We geloven dat mensen die dagelijks werken met personen met een zorg- en/of ondersteuningsnood, het best geplaatst zijn om te zien waar het structureel wringt of wat er ontbreekt.

Het doel van het signalenbeleid is om verbeteringen mogelijk te maken op structureel niveau, niet op het niveau van individuele hulpvragen. Dat doen we door signalen te bundelen, samen met partners uit verschillende sectoren te bespreken en – waar mogelijk – op te volgen met acties of beleidsadviezen.

Zo bouwen we samen aan een meer toegankelijke, samenhangende en afgestemde eerste lijn – voor en met iedereen in onze regio.

Wat bedoelen we met een signaal?

Een signaal is geen individuele hulpvraag of klacht, maar wijst op een breder knelpunt dat meerdere mensen treft. Het gaat om terugkerende problemen in je werkveld, waarbij je voelt dat jouw individuele hulp of inzet niet volstaat.

Voorbeelden zijn:

  • structurele drempels in samenwerking of doorverwijzing;
  • knellende regelgeving;
  • tekorten in het aanbod of het bereik van hulp;
  • barrières voor specifieke doelgroepen.

Ook positieve signalen – goede praktijken of oplossingen – zijn welkom, zodat we van elkaar kunnen leren.

Hoe kan jij een signaal doorgeven?

Merk je een terugkerend probleem op in je werk? Een knelpunt in samenwerking, een tekort in het aanbod, of een regel die niet werkbaar is? Dan kan je dit signaal eenvoudig doorgeven via ons webformulier.

Het formulier is bedoeld voor iedereen die actief is in zorg en welzijn in ELZ Scheldekracht: van huisarts tot maatschappelijk werker, van vrijwilliger tot hulpverlener. Je hoeft geen oplossing te hebben – het signaal op zich is al waardevol. Je melding kan anoniem, al geven we de voorkeur aan niet-anonieme signalen om gerichter op te volgen.

➡️ Dien jouw signaal in via het webformulier hieronder!

Wat gebeurt er met jouw signaal?

Wanneer jij een signaal indient via het webformulier, komt je melding in een veilige databank terecht. De verwerking verloopt in vijf duidelijke stappen:

1. Ontvangst en eerste beoordeling

Je signaal wordt gelezen en nagekeken door medewerkers van ELZ Scheldekracht vzw.
We beoordelen of het gaat om een structureel knelpunt en niet om een individuele hulpvraag of klacht. Als de melding niet thuishoort binnen het signalenbeleid, koppelen we dit terug (indien de contactgegevens gekend zijn) en verwijzen we je door naar de juiste plek.

2. Bundeling en thematische ordening

Geldige signalen worden gebundeld met gelijkaardige meldingen. We ordenen signalen bijvoorbeeld rond:

  • knelpunten in samenwerking of doorverwijzing;
  • ontoereikend of ontbrekend aanbod;
  • regelgeving die niet aansluit bij de praktijk;
  • barrières voor bepaalde doelgroepen.

Ook oplossingsvoorstellen of inspirerende voorbeelden worden genoteerd.

3. Bespreking in de signalenwerkgroep

Minstens één keer per jaar bespreekt de signalenwerkgroep de gebundelde signalen.
Deze werkgroep bestaat uit verbindingsfiguren uit zorg, welzijn en lokale besturen.

Zij bekijken:

  • welke signalen opvolging verdienen;
  • waar structurele problemen zich herhalen;
  • welke partners betrokken moeten worden om dit verder te onderzoeken of aan te pakken;
  • of er aanleiding is om de signalen door te spelen naar een beleidsniveau (lokaal, regionaal of Vlaams).

4. Opvolging en acties

Na bespreking worden signalen:

  • intern besproken binnen werkgroepen of overlegstructuren van ELZ Scheldekracht;
  • besproken met externe partners (zoals overheden, netwerken of organisaties);
  • of aangegrepen voor beleidsadvies of sensibilisering.

Niet elk signaal leidt tot onmiddellijke verandering. Sommige signalen brengen we vooral onder de aandacht, met als doel bewustwording of langetermijnaanpassing.

5. Terugkoppeling naar het werkveld

Waar mogelijk koppelen we terug naar het werkveld – via nieuwsbrieven, bijeenkomsten of onze website.

We delen dan:

  • welke signalen werden gebundeld;
  • welke acties ondernomen zijn;
  • welke resultaten of vervolgstappen er zijn.

Zo blijft het signalenbeleid geen zwart gat, maar een gedeeld leer- en verbeterproces.

Laatste nieuws rond Signalenbeleid in de eerstelijnszone Scheldekracht